torsdag 5 januari 2012

LLT-TRAMS

 Årets - hittills - larvigaste annons hittade jag i min morgontidning.
Och återigen utmärker sig LLT, Luleå Lokaltrafik.
I våras kunde man läsa en annons som började så här:
 "LLT PROUDLY PRESENTS" - och det var ju tillräckligt fjantigt.

Från min blogg 2011-04-14. Läs den här.

Men nu har LLT lyckats att slå sig själv i fjanteriets konst.

Vad menar man med att skriva på det här sättet? Ett språk och en svengelsk ordröra som för en äldre, icke engelskspråkig läsare måste framstå som helt obegriplig. Och för oss andra låter alltihop bara otroligt larvigt. Varför inte saklig info - på svenska?

LLT står - precis som namnet säger - för lokaltrafiken i en norrbottnisk stad. En medelstor stad, dryga 70.000 invånare. Visserligen finns här ett tekniskt universitet, där naturligtvis alla kan engelska, men här finns också många bussåkande äldre människor som inte talar annat än svenska och "lule-målet". De tillhör den sista generationen som inte fick möjligheten att lära sig engelska i den vanliga folkskolan. Under hela sitt liv arbetade de hårt och byggde upp välfärden i Sverige. Och nu lyckas det kommunala trafikbolaget sätta myror i huvudet på dem. Jag tycker det är oförskämt! Förresten, de här annonserna är oförskämda mot oss alla.

Denna annons är bland det mest enfaldiga och tramsiga jag sett i en tidning. Och det vill inte säga lite!
Jag fattar överhuvudtaget inte vitsen med den larviga texten. Kanske tror man att den är rolig och/eller modern och inne.
ICKE!

Jag skrev det i förra blogginlägget och jag skriver det igen: Om det är en anställd som hittat på detta, omplacera personen! Är det en annonsbyrå, byt ut den! Genast!

Jag har lust att ringa LLT och säga: Fy skäms!

Ha en fin trettondagsafton! 

12 kommentarer:

  1. Annonsen är så urbota löjlig att den som utformat den borde få sitta i skamvrån med dumstruten över huvudet.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Ja, för resten av året!

    SvaraRadera
  3. Men hur kan man skriva på detta sätt? Finns det ingen vettig människa som har ansvar för annonserna?

    SvaraRadera
  4. Tjena!
    Inte ens 08:or kan få till något så löjligt i annonsväg, ta kopior och skicka till LLT samt alla tidningar i länet.

    Ha de!
    Luf

    SvaraRadera
  5. Kalle: Mycket befogade frågor!

    Luf: Har sänt ett kortfattat men ampert mejl till LLT där jag också lämnar min bloggadress. Det blir spännande att se om jag får något svar.

    SvaraRadera
  6. Helt sjukt!!
    Dom skämmer ut sig!

    SvaraRadera
  7. Yvonne: Precis vad jag tycker!

    SvaraRadera
  8. Jag håller med dig, varken roligt eller tufft på något vis, bara fånigt och dumt!

    SvaraRadera
  9. Helena: Ja, man förstår inte hur de tänker.

    SvaraRadera
  10. Det är det jag säger:
    Det är fåntrattarna som styr världen, i detta fall reklamvärlden.

    SvaraRadera
  11. Skaffaren: Håller med, men med tillägget att fåntrattarna har "god" hjälp av diverse galenpannor, diktatorer och tyranner.

    SvaraRadera
  12. Kolla gärna på min andra blogg, Pyssel och Pinaler - där fortsätter nöt- och karamell-temat.

    SvaraRadera