tisdag 21 juli 2015

OM HÅ-TVÅ-O

Vatten är livsviktigt. Och det kan ställa till med väldiga problem.
Någon timme efter lunch igår började det regna. Och jag menar REGNA! Och hagla. Himlen öppnade dammluckorna över staden med omnejd. Gator översvämmades (på något ställe var det ca 50 cm djupt, gatubrunnarna hann inte ta undan), bilar blev ståendes och affärslokaler fick utrymmas. T.o.m. på självaste brandstationens källargolv vällde vattnet in.
Jag tog två korta videor under skyfallet.
Lyssna på ljudet! Högljutt smatter utanför fönstret!
 De vita prickarna som svischar förbi är hagel.
Ingen måtta på nederbörden!
Det var bland det värsta jag varit med om i regnväg.
Nedanstående två bilder (klickbara) har jag tjuvlånat från NSDs (Norrländska Socialdemokraten) hemsida.
 
Här kommer mer om vatten!
Min måndagsdusch blev en riktig kalldusch.
Jag vred på kranen... och väntade... och väntade... att vattnet skulle bli varmare.
Icke! Det blev allt svalare.
Lyckligtvis hann jag upptäcka det innan jag använt duschtvålen.
-- Jaha, det får väl bli en sval och lite halvdan dusch den här gången, tänkte jag irriterat.
Men efter en liten stund kändes vattnet aningen ljummet igen. Tveksamt tog jag lite tvål som jag sedan snabbt sköljde bort. Jag ville verkligen inte bli tvungen att duscha bort tvållödder med kallt vatten. Förresten kunde ju vattnet plötsligt stängas av. Jag visste ju inte vad som var fel.
Någon hårtvätt vågade jag mig inte på, den får jag ta under tisdagen.
Resten av måndagen var varmvattnet knappt ljummet.
Hoppas det är VARMT när tisdagen gryr.
Jag undrar hur ofta det händer att människor står i duschen, eller ligger i badkaret, intvålade och med  håret fullt av schampolödder - och så försvinner vattnet.
Tack och lov så har vi ju i vårt land väldigt säkra leveranser av vatten, el och värme, men trots det så kan ju saker hända, det kan bli ett avbrott av någon anledning. Kanske trasig ledning...

Jag hörde en gång en kvinnlig utlandskorrespondent stationerad någonstans i Mellanöstern berätta hur osäkra el- och vattenleveranserna kunde vara där.
När jag ska duscha, tvätta, laga mat och diska är jag särskilt glad att jag bor i Sverige.
Okej, annars också.
Trevlig tisdag!

14 kommentarer:

  1. Jösses Amanda! Hörde om det på gårdagskvällens nyheter. Blötan där ute alltså, inte torkan i kranen. Kanhända hade det hela ett samband men hoppas det ordnat sig nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är tur man bor tre trappor upp! Men kanske vore det bra att knyta fast en liten eka i balkongräcket. ;) Norrbottensmedia har ju aktualiserat dammsäkerheten igen - den enorma Suorvadammen kan ge skrämselhicka till vem som helst som bor efter Luleälven.

      Krantorka blev det aldrig - och i morse var varmvattnet varmt igen! Hurra!

      Radera
  2. Jag fick inget ljud på din video. Kanske beror på min dator. Men jag vet ju hur det smattrade och lät. Regnet det bara öser ner och det är så grönt och grant i grannskapet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade du skruvat upp volymen? Ibland glömmer jag det.
      Vad tror du, ska vi börja odla ris?

      Radera
  3. Herre min get ;) - som en annan bloggare skrev ibland.
    Det var det värsta så det regnade hos dig. Obalansen i jordens klimat är så påtaglig nu att man blir matt faktiskt.
    I de flesta I-länder är vi ofta väldigt bortskämda med att kunna vrida på en kran och klicka på en strömbrytare.
    Hoppas att ditt vatten är varmare nu. Vet du varför du inte fick varmvatten?
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Herre min get" - kul uttryck!
      Gårdagens regn ställde verkligen till det både utom- och inomhus. Många byggnader fick (grunda) swimmingpooler på golven. Störtregnet har varit dagens stora snackis.
      Det är skrämmande med klimatförändringarna. Hur ska det sluta?
      Varmvattnet var tillbaka i morse. Varför det försvann igår är en olöst gåta. Än så länge...
      Kram från regnrika norr!

      Radera
  4. Milda makter vilket oväder. Här är det mer normala mängder som kommer och de flesta dagar är det faktiskt väldigt soligt under dagtid. Om det regnar på natten tycker jag det är ok. Vi är verkligen lyckligt lottade som bara kan vrida på en kran. Man tar många gånger saker och ting för givet som någon annan tycker är rena paradiset. Vi har ärligt talat inte mycket att gnälla över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lyckligtvis var tisdagen mulen men torr. Nu har vi vatten så det räcker för ett tag. Både där det ska vara och inte.
      Stilla, uppfriskande sommarregn på nätterna är härligt. Det renar luften och gör att det doftar så gott.
      Här i Norden har vi det bra på så många sätt och vi är förskonade från krig, naturkatastrofer, farsoter, o.s.v. Men gnäller gör vi ändå och oftast om småsaker. Det verkar vara så att de som har det allra sämst gnäller minst. De har andra och viktigare saker för sig, bl.a. skaffa mat för dagen och.klara livhanken.

      Radera
  5. Såg du artikeln hos Dagens Nyheter idag om alla fördelar med regnet?
    Kan tänka mig att svampen växer som "ogräs" i skogarna nu. ;)
    Och du kanske får lägre elpris också.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Missat DNs artikel men jag ser många fördelar med regn och rusk. T.ex. svalt och behagligt inne, trevliga inomhusaktiviteter - läsning, allehanda pyssel, TV, dator, m.m. - mys, goda samtal. Och nu börjar mörkret sakta och försiktigt smyga sig på vid midnattstid. Dagarna försvinner i Formel 1-fart. ;)
      Svamparna torde trivas i blötan och det sägs att det blir gott om bär även om det mesta som är ätbart är väldigt försenat p.g.a. sol- och värmebrist.
      Sänkta elpriser ser jag nog inte mycket av, tyvärr.
      Må väl! Kram!

      Radera
  6. Jag vet att det hänt någon gång att jag tappat i badvatten efter en lång arbetsdag...konstigt att man hinner sätta sig på ändan innan man uppfattar att det är iskallt! Man flyger upp som skjuten ur en kanon :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, burr!!! Kalla bad och duschar är chockartade upplevelser och bör undvikas i möjligaste mån. ;)

      Radera
  7. Svar
    1. Då blir det snabb rusch ut ur dusch! :)

      Radera