torsdag 30 mars 2017

SUNT FÖRNUFT - EN BRISTVARA

SUNT FÖRNUFT ÄR UTROTNINGSHOTAT!

När jag i dessa dagar — via media — blickar ut i världen så undrar jag oroligt
vart vanligt sunt förnuft har tagit vägen.
Varenda dag är full av en aldrig sinande ström av hemska nyheter och allmän galenskap.
Det ena värre än det andra.
Hur ska detta sluta?
Sunt förnuft är en bristvara.
Och är det något som denna galna värld och mänsklighet behöver så är det ju just vanligt sunt förnuft.
Annars kommer det att gå åt skogen med oss och hela vår civilisation.
Om man tittar bakåt i historien så är det en ständig upprepning av uppgång och fall.
Högt stående och väl fungerande samhällsskick har av olika anledningar så småningom gått under.
Dock, en sak kan vi vara helt säkra på:
Inget av dessa gick under på grund av för mycket sunt förnuft.
Ej heller av för mycket mänsklig godhet.

För en tid sedan googlade jag på sunt förnuft.
Det kom fram många kloka tankar, en del på engelska.
Jag sparade några, översatte lite fritt och gjorde en liten "anslagstavla".
Miljöförstöring kan naturligtvis vara en utlösande faktor till att samhällen går under.
Och i det stora landet i väster ska man nu bl.a. börja använda kol igen.
Man kan inte precis anklaga det landets president för att ha ett överskott av sunt förnuft.
Vad det än gäller ...
Nåväl, ska man vara riktigt rättvis så finns det skäl att säga:
Bevare oss väl för de flesta av världens ledare.

Men ha en bra torsdag i alla fall.

10 kommentarer:

  1. Jag håller med att det saknas sunt förnuft lite varstans, och mest där det hade behövts som bäst. Eftersom man inte kan studera SUNT FÖRNUFT och ta examen i ämnet så är det nog inte lika intressant. Det är för gammaldags på nåt sätt. Går ju inte att skriva in i sitt CV även om jag tror att det hade överglänst många påhittade titlar. Ännu en molnig dag här, men jag skickar hjärtevarma hälsningar från dunbolstren.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tänkt, Gunnel! Väldigt synd att det inte går att ta en "sunt förnuft-examen". Med en sådan på sitt CV borde arbetsgivarna stå på kö. Förutsatt förstås att de också besitter sunt förnuft. Vilket ju absolut inte är en självklarhet. ;)
      Soliga norr-hälsningar!

      Radera
  2. På tal om sunt förnuft, vad sägs om att äta sin moderkaka. Det lär vara nya trenden bland mödrar. Även det pappor som ringde in till "Ring P1" hade käkat moderkaka. Kan ätas i kapslar, rå och även stekt. Sjukt och äckligt och på gränsen till kannibalism tycker jag och långt ifrån sunt förnuft.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har det sunda förnuftet verkligen tagit time out. Åh, så mycket trams det finns i världen!

      Radera
  3. Ja, bevare oss väl. Det är en bristvara även i landets södra delar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sunt förnuft är tyvärr en bristvara i alla väderstreck. :(
      Kul att höra av dig! Länge sedan sist. Ha det gott!

      Radera
  4. Den galna världen har nog varit så i alla tider. Vi människor upptäcker inte det
    sunda förnuftet förrän vi blir äldre, för ungdomsåren har man så mycket annat att tänka på så det 'sunda' och förnuftiga skiter de i. Citatet 'följ ditt hjärta men ta hjärnan med dig',
    är ett mycket bra citat, det borde alla nyförälskade tänka på, då hade det inte blivit så många skilsmässor. Om man blir kär till 100 % då finns inget förnuft kvar att tänka med,
    det räcker med 75 % kärlek och resten till annat seende. Ja du förstår säkert vad jag menar, men inte sjutton vill jag bli kär i 75% 'ska de va ska de va ordentligt'
    helst 200 % , eller hur ?
    Väldigt många bra citat och kul inlägg Annica.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att samtidigt kunna använda både hjärta och hjärna är oslagbart. Kanske är det det som man kan kalla för sunt förnuft. Tyvärr verkar det som att de flesta av oss ofta kopplar ur endera det ena eller det andra. Och i vissa sammanhang kopplar vi ur båda. Men så ser världen också ut som den gör.
      Ha en fin helg, Eva!

      Radera
  5. Sunt förnuft tror jag egentligen har försvunnit till största delen från vår planet.
    Jag upplever det som om jag lever i en TV-reality show nästan varje dag. Allt blir alltmera bisarrt för varje dag som går.
    Och det gäller både USA och Sverige tycker jag.
    Ha det bra trots galenpannorna som finns och kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. USA, Sverige ... och resten av världen. Just nu verkar vi leva i en surrealistisk värld där t.ex. Salvador Dali står för hela uppsättningen, både manus och dekor. Det mesta är bara så bisarrt. Jag kan tänka mig leva med EN Dali-tavla men jag vill inte ha en vart jag än vänder mig.
      Kram och förhoppning om att du får en skön helg!

      Radera