torsdag 27 april 2017

TIPS OM EN BRA BLOGG

... går till den utmärkta bloggen Fixa din blogspot.

I min BLOGGKOLL en bit ner i högerspalten finns den också att klicka på.
Fixa-bloggen är toppen om man vill ha tips och hjälp med sin egen blogg och allt är skrivet på ett lättfattligt sätt.
 Och i det här fallet är inte ens goda råd dyra. De är helt gratis.
Jag använde ett av Fixa-tipsen före jul när jag lade in "snöfall" på mina bloggar.

Fredagen 14 april tipsade Anneli, som driver Fixa-bloggen, om att det kan vara praktiskt med en "tillbaka-till-toppen-knapp" på bloggen så man slipper scrolla hela vägen upp när man läst ett inlägg. Eller flera. Anneli hade också lagt in några olika pilar man kunde använda. Hon skrev även att om man själv hade en pil som man hellre ville ha så kunde man mejla den pil-bilden till henne så ordnade hon en kod till den, ett så kallat script som skrivs in i en HTML-gadget.
(Haha, nu vet jag egentligen inte alls vad jag pladdrar om!)

Men jag nappade på erbjudandet och sände en förfrågan om det gick att ha en animerad pil.
Svaret från Anneli kom snabbt: Det går säkert bra!
Ni som läser min blogg vet ju att jag gillar att datorpyssla och att jag också är barnsligt förtjust i animerade bilder. Alltså tog jag en bild av mina pil-magneter, skrev dit ordet UPP och animerade den sedan med hjälp av PhotoScape. Mejlade den till Anneli — som jättesnabbt sände mig bildens script. Så med hjälp av fiffiga Fixa-bloggen kan ni hädanefter bara klicka på pil-bilden som dyker upp här till höger så snart ni scrollar neråt. Då "flyger" ni hastigt uppåt till bloggens topp.

Som sagt, i Annelis blogg kan ni både få bra tips och hitta svar på era blogspots-problem.
Rekommenderas!
Tack Anneli för hjälpen! Dina användbara och trevligt skrivna tips, råd och svar uppskattas!

12 kommentarer:

  1. Visst är det kul att trixa och knåpa med bloggen.
    Jag skulle göra om min blogg ordentligt tänkte jag och så blev jag “invalidiserad" av axelskadan. Har inte riktigt tagit tag i det projektet igen.
    Jag var inne på bloggen du nämner vid något tillfälle och den såg riktigt intressant ut.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är kul och spännande att pyssla med bloggen. Det behöver inte handla om stora förändringar, ibland räcker det med en "uppåt"-pil. ;) När din axel är helt okej igen kanske du tar itu med projektet.
      Din Fixa-bloggen är intressant! Det finns många bra tips att hämta där.
      Trevlig-helg-kram!

      Radera
  2. Haha, vad gullig du är!! Tack för jättefina ord, nu rodnar jag! :-)
    Det blev ju jättebra med pilarna, designen är helt rätt till din bloggmall tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De där orden har du verkligen förtjänat! Liksom karamellerna! :)
      Jag tycker också att pilarna blev riktigt bra. Dock med avgörande hjälp från dig!
      Ha en fin helg!

      Radera
  3. Ja,Fixar-Anneli är grym & sidan övärdelig!
    Har använt & fått mycket hjälp & råd,samt lärt mig allt jag kan hihi

    Ha en fin Vårdag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig! Man önskar att Fixar-Anneli satt på axeln jämt och lätt som en plätt ledsagade en förbi blogg-fällorna.
      Skön Valborg!

      Radera
  4. Jag har också använt den bloggen några gånger. Man får svar på sina frågor på ett begripligt sätt, och det är verkligen ovanligt. Tänk så generöst att inte ta betalt för allt jobb hon lägger ner. Hon är verkligen värd en eloge. Våren har smugit sig hit nu och står och velar. Ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fixa-bloggen är en aldrig sinande källa till dator- och bloggkunskap. Och den förklarar så bra och vettigt även för oss mindre data-vettiga. Att den är gratis dessutom är rena rama undret. Hurra för Anneli!
      Väderfolket hotar med att vi ska få mer snö häruppe i norr. Men den försvinner så snabbt så det är bara att le åt eländet.
      Önskar dig en härlig Valborgsmäss!

      Radera
  5. Även jag har många gånger genom åren fått ypperlig hjälp av Fixa. Man skulle kunna säga att de räddat mig ur knipan. Så jag gör allt för att göra reklam för Anneli och hennes gäng.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mira, det var via din blogg jag först hittade till Fixa-bloggen. Mycket bra! Ett jättelyckat bloggfynd! Tack!
      Skön Valborgshelg!

      Radera
  6. Ska genast börja läsa den bloggen.

    SvaraRadera