torsdag 15 februari 2018

STORA HEMMAN FÅR MYCKET SNÖ

Man brukar skämta om att "de som har stora hemman får mycket snö".
Men denna vinter har även de med "små hemman", t.ex. vanliga villaägare, fått ägna så gott som all ledig tid åt att skotta snö.
De med en riktigt minimala tomter omkring sina rad- eller kedjehus har ingen plats alls att lägga nederbörden på så de får leja lastbilar och traktorer för att forsla bort den vita varan. Om det ens går att få tag i lediga maskiner.
Och än dröjer det länge innan flingorna upphör att falla.
Fortfarande har kung Bore halva februari och hela mars och april på sig att vara frikostig med vitfluffet. Och här var snöslungorna slutsålda i butikerna redan för flera veckor sedan.
I min förening har taken på både sopboden och carporten fått skottas av.
Och idag när jag satt och åt lunch märkte jag plötsligt en rörelse utanför köksfönstret.
Observera, mina fönster ligger inte i markplanet utan tre trappor upp, alltså våning fyra.
Det var en småskakig skylift som svepte förbi och stannade. I liftkorgen stod en man med en samling spadar och hackor för att skotta ner snön närmast takkanten.
Risken för snöras måste tas på allvar. Ävenså snötyngden.

Så här såg det ut utanför mitt köksfönster.
Vad jag beundrar människor som jobbar på höga höjder!
Det finns ingenting som skulle få mig upp i en sådan där svajig skylift.
Jag avskyr höjder och får nästan svindel om jag står på en tröskel.
Jaja, jag skrev `nästan´.
Och i morgon är det fredag igen.
Måndag, fredag, måndag, fredag. Så känns det. 
Usch, dagarna och veckorna borde lugna ner sig.
Oj, det är nog inte tinnitus jag har, det är bruset från tidens förbirusande jag ständigt hör i öronen.

God afton.

8 kommentarer:

  1. Vilken chock att se en gubbe utanför fönstret på fjärde våningen! Jag hade nog hellre jobbat som fönsterputsare i Dallas än snöröjare här hemma.....om man nu har så högtflygande planer. Vi fick snö i natt, kanske 2 cm som troligtvis är borta i eftermiddag. Ha en trevlig helg och tack för Valentinkortet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man hajar onekligen till en aning när det plötsligt dyker upp gubbs utanför fönstren så högt upp.
      Enligt min dagstidning förra veckan så tror vårt takskottarskrå att inte förrän om ungefär en månad är alla tak fixade. En jättepopulär yrkesgrupp just nu.

      Radera
  2. Det är jobbigt med snö. Min kvinnliga kurskompis hade så ont i skulderbladen efter att ha skottat av taket därhemma.

    Men än så är det långt till vår och det är säkert inte färdigskottat för husägare och andra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De flesta blir varse sina olika kroppsdelar efter snöskottning. Alltid smärtar det någonstans. Och vi har ofått massor av snö!

      Radera
  3. Jisses Annika så mycket snö, ni lär väl inte få vår förrän till midsommar, fniss
    De där'tak-skottarna' får allt be om hjälp, för så som det snöar och fyller på kan olyckor hända, även senare i snösmältningstider.
    Då gäller det att se upp och se ner, var försiktig Annika.
    Jodå vi har också fått mera snö, varje dag mer och mer, varför NU och inte när vi borde haft snö ? Ja ja men under snön gömmer sig våren och med fåglarna kvitter fast det snöar så förstår man att våren gör sitt intrång så sakteliga.
    Vi bor ju på landet som du vet och här behöver vi ha stora maskiner för att få bort snön från gårdsplanen m.m. men gångarna till och från huset bör ske med skyffel. Man måste ta det varligt för skottning är farligt.
    Våran hund Ludde gillar att skälla på traktorn när den brummar på, äsch han får väl vädra sina lungor tänker jag.

    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än är våren långt borta, i alla fall häruppe, men när dagarna blir allt längre och solen börjar värma så försvinner snöhögarna förvånansvärt snabbt. Redan nu ser man att ljuset verkligen är på G.
      Ludde undrar nog vad traktorn är för en konstig brummande typ. :)
      Fortsatt trevlig vecka!

      Radera
  4. Sverige verkar ha fått sin beskärda del av snö denna vinter.
    Synd att man inte kan transportera snö till andra delar av världen. :)
    Vi är på väg in i en massiv torka här i Kalifornien - mitt i vintern. Mycket skrämmande med tanke på sommaren.
    Att vara uppe på höjder klarar jag inte av. Tur att det finns de som gör.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är länge sedan vi hade en så rejäl vinter som i år. Och så rimfrostigt och snögnistrande vit och vacker.
      Världen skulle behöva en väder-Robin Hood! Som kunde ta snö/regn/sol från där det finns i överflöd och ge till där det fattas. Tänk att LAGOM ska vara så svårt att uppnå.
      Höjder får vara för mig också. :)
      Kramar från snövita norr!

      Radera