torsdag 22 februari 2018

VECKANS KÄRA KARAMELL

... det måste vara att jag som gammal tant har möjlighet att roa mig med en dator.
Jag är lite småkär i den. Trots att jag unnar mig en eller annan datorfri dag per vecka.
Alla förälskelser mår bra av lite "svalka".

Det är alldeles fantastiskt vad man kan göra med dessa apparater.
Både nyttiga och onyttiga saker.
Ta till exempel det gratis bildredigerarprogammet PhotoScape (PS).
(Det finns en mer innehållsrik variant att köpa om man känner för det.)

Naturligtvis är den här gratisversionen inte lika avancerad som de program som finns att köpa på marknaden men PS har tillräckligt för att hålla mig kreativt sysselsatt i flera timmar.
Jag njuter storligen.

Det finns bl.a. ett tämligen lätt animeringsprogram i PS och det gillar jag skarpt.
Ibland funderar jag över varför jag är så barnsligt förtjust i rörliga bilder här på bloggen.
Måhända är bloggerskan extremt lättroad.

Men visst är det lite extra skoj när bilderna rör på sig.
Och det är extra roligt om man själv kan få liv i dem.
Om det så bara är en enkel, spattig streckgubbe.
Det är en trivsam sysselsättning att klura ut vad man kan använda programmet till.
Jag har ju visat några exempel här på bloggen tidigare och idag kommer tre till.
Jag är ju sedan länge fascinerad av fyrar så det var spännande att se om jag kunde få till en sådan.
Jag är (ganska) nöjd med den. Men det finns, som alltid, förbättringsutrymme.

När jag sitter och leker på det här sättet så brukar jag ofta tänka på vad min mamma och pappa skulle säga om mitt lekfulla datorpysslande. Jag kan nästan höra deras funderingar:

— Vad sysslar vår dotter med? Gamla människan. Har hon inget viktigare och vettigare att göra? Annat var det på våran tid. Och vad är det för en konstig tingest hon har framför sig? Dator? Men de brukar ju vara så stora att de fyller hela rum. 
😊
— Ja, mina kära, det är en dator. Och nej, så här på ålderns höst, med en begränsad framtid, så tänker jag bara göra sådant som jag tycker är roligt. Men det hade varit häftigt om datorerna funnits när jag var ung. Jag är nog lite avundsjuk på dagens ungdom just när det gäller detta.
Ett fyr-faldigt (eller kanske enfaldigt!) leve för min fyr.
En äppelvecklare?
(Två bilder från Pixabay som blev en animation.)
Trevlig torsdag!

4 kommentarer:

  1. Jag är imponerad av dina färdigheter på datorn. Jag har inte det programmet du skriver om och nog inte heller tålamodet att få till så fina bilder. Ja, tänk om datorn funnit när vi var unga! Idag hör den till det nödvändigaste känns det som. Vi har -5 grader här idag, ingen snö och strålande solsken. Jag ska försöka inbilla mig att det är en kall vårdag. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, det finns verkligen ingen anledning att imponeras. ;) Dels har jag alltid gillat att pyssla, dels är jag road av teknik. Datorn är en utmaning. Som då och då klår mig rejält. Det "värsta" är att ju mer man lär sig desto mer ser man att man INTE kan.
      Minus 25 grader här i i natt och i morse. Nu minus 21. Det är holländare här för att skridsko-tävla på isvägen som går runt centrumhalvön men man har fått skjuta upp förmiddagens tävlingar p.g.a. kylan. Hoppas solen får temperaturen att stiga åtminstone några grader. På isen känns varenda pytteliten vindpust som kuling. Och is-nålar i ansiktet.
      Ha en fin dag!

      Radera
  2. Undrar också vad föräldrarna skulle sagt. Men hade datorerna varit vardag på deras tid hade de säkert roat sig på samma sätt som vi gör. Googlat, spelat, lekt och haft kul. Håller med dig om att man vid högre ålder mestadels ska ägna sig åt det man tycker är roligt. Lite trista saker tvingas man väl till ändå.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De dagliga trist-jobben slipper man ju inte undan och just därför är det viktigt att så mycket som möjligt ägna sig åt trevliga saker. "Roliga timmen" — för seniorer.
      Säkert hade mor och far också suttit vid datorn, om den funnits. Undrar vad som intresserat dem mest.

      Radera