onsdag 24 juni 2026

ETT HALVT ÅR GÅR SÅ FORT

Nu ska jag skrämmas lite:  
Idag är det precis sex månader till julafton!
Och så snabbt som dagarna rusar iväg så ... vips! så kommer tomten smygandes runt knuten.
Igen.
Bild: Jag och AI.

Det är inte klokt vad tiden har bråttom.
Det var ju nyss jul!
Vart har det här senaste halvåret tagit vägen?
Visserligen har det hänt en del, både ute i världen och här i min egen bubbla, men ändå ...
Veckorna bara försvinner, det känns som de endast består av måndagar och fredagar.
Haha, kanske just därför de går så fort.

Jag hoppas i alla fall att mitt kommande halvår ska bli lite trevligare än det som just passerat.
Ja, eller åtminstone lite friskare.
Min hälsa har verkligen inte varit den bästa under det här årets första sex månader.
Redan före jul i fjol började jag känna mig så trött, så orkeslös, så vissen.
Tröttheten var förlamande, jag orkade INGENTING.
Det nya året 2026 tog vid och jag blev bara sämre och sämre. Till slut somnade jag till och med när jag stod och borstade tänderna. Bara tur att jag inte ramlade omkull.

En sen kväll i mitten på mars orkade jag inte längre, jag ringde 1177 för att få råd.
 När jag berättat om mina symptom och hur jag kände mig ringde sköterskan efter ambulans.
"Du måste till sjukhuset", sa hon.
Efter provtagning och samtal med läkare på akuten så blev det snabbt beslutat om blodtransfusion eftersom mitt blodvärde låg katastrofalt lågt.
Egentligen inte konstigt med tanke på att jag under lång tid, till och från, bajsat blod.
Jo, jag vet, just det borde ha fått mig att söka vård mycket tidigare.
Men jag drog på det, ville inte ta itu med eländet.

Jag fick tre påsar blod på raken medan jag låg på akuten.
Plus en massa andra påsar med dropp, bland annat vätskedrivande och olika mediciner.
Jag fick också veta att jag hade hjärtsvikt och vätska i lungorna.
Och mina ben var som timmerstockar.
Efter sju år med ett konstant flimrande hjärta orkade inte "pumpen" helt hålla ordning i kroppen.
Naturligtvis blev jag inlagd.
Och läkarna grubblade över det usla blodvärdet, någonstans i kroppen måste det läcka.
Efter någon dag gjordes en gastroskopi. Men den visade ingenting onormalt.
Med vätskedrivande medicin (5-6 kg vätska "försvann" under tiden på sjukhuset) och remiss till en koloskopi blev jag utskriven efter en knapp vecka.

Jag mådde fortfarande inte bra. Kämpade hemmavid varje dag med trötthet och orkeslöshet.
När jag varit hemma ungefär tre veckor, så vaknade jag tidigt en fredagsmorgon och hade så ont i magen, mådde illa och kände mig jättedålig. Hela dagen var en enda plåga.
Jag ville inte fara till akuten igen men sent på kvällen insåg jag att det fanns inget alternativ.
Jag var verkligen dålig.

Ringde 1177, och återigen blev det ambulansfärd till sjukhuset.
Nya provtagningar, nya undersökningar och även en datortomografi väldigt tidigt på lördagsmorgonen.
Läkaren återkommer och berättar att jag har en infarkt (blodpropp) i vänster njure, en urinvägsinflammation, sänkan är hög (160), och blodvärdet har gått ner igen.
Det har dock varit dåligt hela den här tiden.
Den här gången får jag två påsar blod.
Och så talar man med kirurgavdelningen för att få förtur till koloskopin.
Förberedelserna för den var ganska jobbiga men de gick ändå rätt bra.
Och, äntligen, vid koloskopin hittar man orsaken till att mitt blod försvinner.
Fem lättblödande polyper plockas bort.
Polyper kan vara förstadiet till cancer men något sådant hittades inte när de undersöktes.
Det var förstås en lättnad men jag oroade mig faktiskt aldrig för cancer.
Fick "polyp-svaret" precis på dagen en månad efter koloskopin gjordes.
En knapp vecka blev det på sjukhuset även den här andra gången.
Tack och lov mår jag bättre nu än efter första vistelsen.
Det är jag tacksam över men den här gamla tanten är inte, och kommer aldrig mer att bli, riktigt bra.
Mitt hjärta fortsätter ju att flimra hela tiden och det är krämpor lite överallt i den skruttiga kroppen.
Men jag somnar i alla fall inte längre när jag borstar tänderna.
Det finns alltid något att glädjas åt.
Och både läkare och sköterskor var så snälla och sa att utan min humor (hm ...) så skulle jag vara ännu sjukare. Men när det är möjligt så kan ett leende, ett fniss, ett skratt hjälpa, åtminstone en stund.
Nu håller jag tummarna att vi slipper bastuvärmen som plågar stora delar av Europa.
Jag vill inte ha 32 grader i hemmet igen. Det hade jag i fjol. Hemskt!

fredag 19 juni 2026

SENKOMMEN MIDSOMMARHÄLSNING

Sent sänd midsommarhälsning.
Hoppas solen lyser över platsen där just du är!
Och att du har det bra.
(Handduk från Ekelunds.)

❤️
Och idag är det den riktiga guldbröllopsdagen för kungaparet.
❤️19 juni 1976 – 19 juni 2026❤️
Grattis till dem!
Grattis även till kronprinsessan Victoria och prins Daniel som också har bröllopsdag idag.
❤️19 juni 2010 – 19 juni 2026❤️

lördag 6 juni 2026

VI FIRAR SVERIGE

 

Idag frossar vi i blått och gult när vi firar vårt vackra Sverige.






lördag 23 maj 2026

PINGSTEN VAR BÄTTRE FÖRR

 

Under 2004 bestämdes att från 2005 skulle annandag pingst inte längre vara en helgdag, alltså en ledig röd dag.
Istället blev Nationaldagen, 6 juni, helgdag.
 Detta beslut har gjort att pingsthelgen numera mest upplevs som en helt vanlig helg.
Visst är det lite trist?
Förr var det många par som gifte sig just under pingsten men antalet pingstbröllop har minskat.
Nu är vigslarna mer spridda under sommarmånaderna och hålls gärna i anslutning till semestern.
Pingsthelgen känns inte lika högtidlig längre.

Må ni ha en trevlig och solig helg.
Och var lite hänryckta. Trots allt.

torsdag 30 april 2026

GLAD VÅR! OCH GRATTIS KUNGEN!

HJÄRTLIGA GRATULATIONER PÅ 80-ÅRSDAGEN!

Och så är det Valborgsmässoafton.
Vi välkomnar våren som ju infann sig ovanligt tidigt i år.
Hoppas den blir lagom varm, måttligt regnig och minimalt blåsig.
I kväll tänds majbrasor runt om i hela landet, det halstras korv och sjungs att "vintern rasat ut".
Och förhoppningsvis har den det. Men säker kan man inte vara.
I mitt närområde här i norr har det varit en väldigt snöfattig vinter.
Så egentligen skulle det inte förvåna om vintermånadernas uteblivna flingor kommer i maj istället. 
Eller i juni. Det har jag varit med om.
Minns ett år på 1970-talet när blommorna jag planterat ut var täckta av ett snölager morgonen därpå.
Snön blev förstås inte långvarig så blomstren klarade sig trots chocken.
Ha en skön helg.

torsdag 2 april 2026

PÅSKHÄLSNING

 

Och ingen snaquesalig påsk utan nedanstående bild som jag tycker har så härlig humor.
Upphovsperson tyvärr okänd.

Det kan vara svårt att hitta en gulligare påskpuss än denna.

onsdag 1 april 2026

MORMOR, IDAG 150 ÅR

Mormor arbetade som fotograf i USA.

Min godhjärtade, begåvade, konstnärliga och stiliga mormor föddes den första april 1876.
Hon fyller alltså 150 år idag.
Tanken svindlar.
Inte undra på att jag, hennes dotterdotter, också är en gammal tant numera.
Dock har jag ganska många år kvar till 150.

Flera gånger har jag skrivit här på bloggen om min mormor och hennes lite annorlunda liv.
(Mer finns att läsa under etiketten "Nära och kära".)
Mormor gifter sig (i Sverige) i augusti 1909.

Tre år senare får hon sitt första barn, min mor.
Och efter ytterligare fem år föds det andra (och sista) barnet, också det en dotter, min moster.
Då är mormor 41 år och tycker antagligen att det räcker med barnafödande.
Mormors (och morfars) söta döttrar.
Min mor till höger.

lördag 28 mars 2026

OCH TRAMSET FORTSÄTTER ...

 Om drygt två timmar ställer Sverige återigen om till sommartid.
Alltså, söndag 29 mars, klockan 02:00 hoppar tiden plötsligt fram en timme och blir 03:00.
Det årliga tramsandet med den så kallade "sommartiden" fortsätter.
Detta stolliga påfund passar verkligen under rubriken ...
NÄR ska vi slippa eländet?

Buspojken på bilderna nedan får (på sitt eget sätt) illustrera vad klokt folk tycker om detta årliga påhitt.



Okej, nu har jag ändrat klockan till "sommartid"!

Hoppas ni får ett bra 23-timmarsdygn!

måndag 9 mars 2026

DET ÄR DAGS NU

MÄNNISKOSLÄKTET BEHÖVER TVÅNGSFÖRVALTAS.
VAD HÅLLER VI PÅ MED?
Död, förstörelse, eld.
Människor kämpar i krigets vanvett. 
Hus efter hus i ruiner.
Kyrkogårdarna räcker inte till.

En kväll förra veckan.
TV-nyheternas bilder får mig att högt utbrista:
"Mänskligheten borde sättas under tvångsförvaltning! Vad ÄR det med människorna?"

Detta är så bortom all vett och sans.
Jag ryser.
Återigen kommer vi att förgöra oss själva.
Varför lär vi oss aldrig?

Var finns de kloka människorna?

fredag 6 mars 2026

DENNA GALNA VÄRLD!

Det händer mycket i världen, både smått och stort, både när och fjärran.
Mest är det hemskheter man matas med.
Men även tramsig underhållning.
Fem lördagskvällar har t.ex. Sverige kämpat sig igenom Melodifestivalens deltävlingar.
Kvar är bara finalen i morgon lördag, den 7 mars.
Något mer pinsamt än "Mellon" får man leta efter.
Varje deltävling ger sex exempel på dålig musik.
Och jobbigt flashiga framträdanden.
Låtarna verkar minst viktiga.
(Okej, kanske lika bra ...)
Vad hände med det svenska musik-undret?
Vi har haft ABBA, Roxette och andra som under många decennier skämt bort oss svenskar med fantastisk melodiös, trallvänlig musik.
Men sedan flera år tillbaka verkar den aldrig nå just Mellon.
Vidare i den svenska ankdammen blev Leif GW Persson rejält arg och sur över SVT-programmet Svenska Nyheters äppelleverans till Perssons fritidshus.
Detta som en blink till GW för att han backat upp några korkskallar som lämnat "Hitler-äpplen" och avkapat dockhuvud utanför hemmen hos två olika svenska ministrar.
Eftersom det, enligt Persson, var yttrandefrihet!
Men några kilo vanliga äpplen avtippade på tomten vid Leif GW:s sommarhus, det skulle polisanmälas.
Har GW förlorat sin humor? Passa på och gör några extra äppelpajer, vetja!

Om vi blickar bortom våra egna gränser finner vi naturligtvis en massa andra mycket allvarliga händelser. Och som vanligt orsakar de maktgalna storlögnarna Ryssputte och Yankeedonnie de flesta av de svarta rubrikerna. 
Hjärtlösa Putte fortsätter att attackera Ukraina, främst genom att slå ut värme-, el- och vattenförsörjningen för det tappra ukrainska folket i vinterkylan. Hans vansinniga, ologiska och oerhört grymma krig motiverar han med att väst vill sabba Ryssland. Han borde se sig i spegeln och ägna sig åt självrannsakan. Vem är det som hotar vem???
Tala om att vara paranoid!
Och så har vi då den hjärnlösa och självutnämnde fredsduvan Donnie i väst.
Han som säger sig ha fixat fred mellan otaliga länder och tycker han har gjort sig förtjänt av Nobels fredspris. Men som istället sätter igång krig och oroligheter runt världen, bl.a. i det egna landet USA. Han anfaller Venezuela och Iran och fiskebåtar och oljefartyg. Han vill åt Grönland och Kanada.
Dock kan man ha en viss förståelse för hans senaste "påhitt", Iran.
Men vad blir följden?
Världsfreden tycks mer hotad än på länge.
Nog känns det som om all världens fredsduvor är på väg att störta ner i avgrunden med sina olivkvistar.

Så här reagerar man över nyheterna numera.
På tal om media – våra nordliga pappersmorgontidningar ska från oktober endast komma ut tre dagar i veckan istället för sex dagar. Nu blir det pappersprassel bara tisdag, torsdag och lördag. I dessa tider är det så många prenumeranter som föredrar att läsa tidningen på nätet.

Vi lever i förändringens tid.
Det gör att vi mer än någonsin behöver något stabilt och tryggt att samlas kring:
Den svenska monarkin.
Den har troget följt oss genom seklernas glädje och sorg.
Orubbad trots stormar.
Den 12 mars säger vi grattis till rara kronprinsessan Victoria som har namnsdag.
(Foto: Sara Friberg, Kungliga Hovstaterna)