lördag 27 maj 2017

VECKANS BÄSTA NYHET

Äntligen!
På mer än ett sätt måste nedanstående vara veckans bästa nyhet!
Fler sådana!
Klickbara bilder.
Det var väl det jag visste – choklad är rena hälsokuren!
Något som är så gott måste helt enkelt vara nyttigt.
Jag har alltid tyckt om choklad så jag borde verkligen inte alls ha förmaksflimmer.
Det har ju länge talats om att choklad är bra, speciellt den mörka, lite bittra.
Alltså den som har hög kakaohalt men låg sockerdito.
I nyheten från SVT Text så sägs det ingenting om vilken sorts choklad man ska äta i förebyggande syfte. Antagligen är det den mörka som gör mest nytta.
Eftersom jag gillar den ljusa mest så räknas jag förstås till de osofistikerade chokladälskarna.
Men visst låter 100 gram i månaden lite snålt tilltaget?
Undrar om inte flimmer- eller strokerisken skulle minska betydligt mer om man åt 100 gram per dag. Eller i alla fall varje vecka.
Går det överhuvudtaget att överdosera choklad? Okej, kanske ...
Biverkningarna kan bli några extrakilon.
Både läckerbit och läcker bil.
Här har jag också skrivit om choklad.

Goood helg!

10 kommentarer:

  1. Ibland kommer forskarna fram till riktigt vettiga förslag. Detta tror jag blint på, och jag är nog också inne på den linjen att mer hade varit bättre. 100 gram minskade risken med 10-20%.....då måste 500 gram nästan ta bort flimret helt. Hälsningar från ännu en osofistikerad chokladälskare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, forskarna har sina ljusa ögonblick. Men man får skynda sig att anamma deras positiva rön för nästa vecka kan de säga något helt annat. Runt 500 gram/månad tycker jag verkar väldigt vettigt.
      Ha en "chokladig" helg!

      Radera
  2. Haha! Skulle också säga något om att 100g lät lite. Men det är kanske med choklad som mormor brukade säga: -För mycket och för lite skämmer allt. Mumsa på, men håll dig åt det lite mörkare hållet. Socker tror jag inte alls på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. !00 gram i månaden låter löjligt lite. Alltså 3,33 gram/dag. Rent futtigt.
      Din mormor (och faktiskt även min mamma!) hade ju rätt men å andra sidan kan man ju också säga som Mae West: "För mycket av det goda kan vara underbart." ;)
      Ha en fin helg!

      Radera
  3. Håller med övriga kommentatorer om att 100 gram är alldeles för lite. Man kan ta betydligt mer av den medicinen och det gör jag vanligen också. Choklad är gott och det som är gott är nyttigt sade alltid min mor. Nej, det sa hon inte men jag tyckte att det var en fin avslutning på meningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låt oss bestämma detta, en gång för alla: "Det som är gott är också nyttigt."
      Snart kommer forskarna på att även chips är bra för något. Om inte annat för humöret.

      Radera
  4. Osofistikerad. Vad ska man då säga om mig som föredrar VIT choklad.
    Som jag inte alls borde äta. Tyvärr ger den mörka mig ont i magen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har ju fullgoda skäl att undvika mörk choklad. Jag tycker din mage har bra "smak". ;)

      Radera
  5. Men så bra då! :)
    Jag äter choklad varje dag. Inga stora mängder utan kanske 1-2 bitar av mörk choklad.
    Hoppas att denna naturliga “medicin" kan hjälpa med ditt “tjafsande" hjärta.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det låter förstås inte så mycket med 10—20 procents mindre risk men bättre än ingenting. Och så har man ju fått en bra "ursäkt" för fortsatt chokladkonsumtion. ;)
      Din förebyggande chokladmedicinering gör säkert att du slipper få ett flimmerhjärta. :)
      Kram tillbaka!

      Radera