torsdag 17 november 2011

FÖR KAKMONSTER! (OCH ANDRA!)


Snart är det dags att börja med julbaket.
De här kakorna är bland de godaste man kan lägga på kakfatet. Tyvärr är risken stor - om man gör dem långt i förväg - att de är slut långt innan tomten bromsar in släden på gårdsplanen.
Kanske borde man baka läckerheterna dagen före julafton...?)

Nygräddade choklad- och mandelflarn

CHOKLAD- OCH MANDELFLARN (ca 20 st)

100 g sötmandel
100 g smör
100 g socker (1 dl drygt)
1 struken msk cacao
2 msk gräddmjölk
1 struken msk vetemjöl

Ugn: ca 200 grader. Tid: 10-12 minuter.

Skålla och mal mandeln. Låt smöret smälta på svag värme i en kastrull, blanda i socker, cacao och mandel och sist mjölet. Blanda väl.

Klicka ut smeten på väl smorda och mjölade plåtar, men allra helst på silikonark. Då fastnar de aldrig.
Ta ungefär en tesked smet till varje kaka. Lämna stora melllanrum, kakorna ska ha plats att flyta ut.
(På mina plåtar, täckta med silikonark, klickar jag ut 12 kakor, 3 x 4.)

Låt kakorna svalna något på plåten och lossa dem sedan försiktigt. Böj dem ev över mandelspånjärn eller en käpp. Om man vill lägga ihop dem två och två med vispad grädde mellan (jättegott!) ska de förstås inte böjas.

Extratips:
Om smeten verkar tjock så tillsätt ev lite mer gräddmjölk. Eller prova att värma smeten en aning  igen.

Kakorna kan vara ganska smörflottiga under, så när jag tagit dem från plåten (silikonarket), så lägger jag dem upp-och-ner och var för sig medan de kallnar helt. Annars är det risk att de fastnar i underlaget när smöret stelnar. Även när jag fryser in dem lägger jag dem upp-och-ner i burken/asken.

De här kakorna är bland de smarrigaste jag vet. Och med grädde mellan är de rena rama drömmen.

Lycka till!

10 kommentarer:

  1. Ja, de låter alldeles FÖR goda för mitt kakmonster till sambo (skulle nog inte ens hjälpa att göra dem dagen före julafton):D.

    SvaraRadera
  2. Har nu kopierat receptet ska prova något nytt i år.......tack

    SvaraRadera
  3. Helena H: Kanske lite kakbak på julaftonsmorgonen? Då hinner inte sambo-kakmonstret äta upp dem innan tomten knackar på. ;o)

    Mufflo: Varsågod! Det är alltid kul att testa ett nytt recept. Hoppas de blir till belåtenhet! Lycka till!

    SvaraRadera
  4. Skall också börja baka snargt. Jag vet att dina kakor är jättegoda.

    SvaraRadera
  5. För stressad för att kolla stavningen.

    SvaraRadera
  6. Gunnel: Ja, så snabbt som veckorna rusar iväg, så börjar det vara dags att plocka fram vispar och degskålar.

    Jättelätt att göra goda kakor - jag följer bara andras smarriga recept. Det vore kul om man någon gång kunde hitta på ett alldeles eget.

    Gunnel: Då och då slinter man på tangenterna. Med eller utan stress.

    SvaraRadera
  7. Mufflo: Till belåtenhet alltså? Va´ bra!

    SvaraRadera
  8. Ska prova. Man blir sugen och de ser smaskiga ut!

    SvaraRadera
  9. Borgmästaren: Kul att du tittade in!
    De ÄR smaskiga! Tyvärr... De borde förses med varningstext: Förvaras oåtkomligt - för mig. ;o)
    Lycka till med baket!

    SvaraRadera