onsdag 3 oktober 2018

SKÄRPNING, BORE!

... går till kung Bore som är alldeles för ivrig.

I morse föll den första snön över Norrbottens kustland.
Det är ovanligt tidigt t.o.m. för vårt område, det är ju ändå bara den 3:e oktober.
Smått chockad tog jag fram kameran.
(Klickbara bilder.)
Snötyngd rönn.
Snöig videosnutt.
Tidig morgon — snöyra!
Tidig eftermiddag — solsken!
Snön borta. Ordningen återställd.

ÖPPET BREV TILL KUNG BORE
Okej, du kyliga monark, nu har du visat att du är på G!
Men vänta åtminstone en månad — helst två! — innan du invaderar oss på allvar.
Omkring första advent är du välkommen. Eller ... ja, i alla fall mindre ovälkommen.
Bara så du vet.
Varför har du så fasligt bråttom?
Låt åtminstone träden få tappa sina vackra löv i lugn och ro.
Det är ju ändå du som har längsta tjing på årstiderna häruppe i norr.
Vi får dras med dig månad efter månad efter månad. 
Vissa år är du envis som en sur gammal gubbe.
Hur som helst, nu hoppas jag att vi är överens, nu vet du vad som gäller:
FÖRSTA ADVENT!!!
Ha det töande varmt och mysigt tills dess!
---
Så där, nu kan jag avsluta med att önska eventuella läsare en trevlig onsdagskväll. 

6 kommentarer:

  1. Helt otroligt! Inte snö redan! Det dröjer säkert länge innan den kommer hit hoppas jag innerligt. Även om vi hade en extrem sommar så behöver inte vintern bli extrem. Jag nöjer mig med en helt vanlig Skånevinter....dvs...knappt någon snö alls. Kul att se ett livstecken från dig. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar som om 2018 blir ytterligheternas år. I vintras massor med snö, sommar med rekordvärme och nu, i alla fall för oss, tidigt snöfall. Tack och lov försvann ju snön men den kan komma tillbaka lika snabbt igen.
      Jag avundas er de snöfattiga vintrarna i söder.
      Dator och blogg är tyvärr inte prio ett just nu. Kram tillbaka! :)

      Radera
  2. Kung Bore tog sitt förnuft till fånga och lämnade vår stad. Istället fick vi sol, stilla vind och ett alldeles underbart väder. Dina böner hjälpte.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Igår började man undra om Bore har något förnuft alls. Han är ju vimsig när han terroriserar oss på fel årstid. Han kan göra ett nytt försök runt första december.

      Radera
  3. Svar
    1. Varsågod! :) Ha det gott i höstsolen.

      Radera