tisdag 20 augusti 2019

BERESTA SOCKERÄRTOR


... går till en påse sockerärtor! Från Zimbabwe!

Klickbar bild.
Under den svenska sommaren importeras ... håll i er! ... sockerärtor! Från Afrika!
Om det vore ananas, persikor eller kokosnötter så förstår jag ju att vi måste importera.
Eller om det vore mitt i vintern.
Men sockerärtor?! Mitt i sommaren?!
Vad sysslar vi med?
Finns det inte svenska sockerärtor?

Skäms ICA! Och alla andra importörer utan sunt förnuft.
Här kan vi tala om flygskam!

Men vi mumsar i alla fall i oss VÄLDIGT beresta matvaror.
👎

8 kommentarer:

  1. Ibland förvånar man sig över hur en del människor tänker...eller inte. Nog skulle vi kunna vara självförsörjande på sockerärtor, tycker man. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta är att vi inte är självförsörjande på mat överhuvudtaget. Skulle våra gränser stängas så kommer vi alla att bli betydligt smalare. Även de som redan är smala. Inte bra.
      Kram från soligt norr!

      Radera
  2. Enligt SVT "fiskas räkor utanför Grönland och transporteras sedan med båt till Danmark. Därifrån skickar Abba Seafood antingen räkorna med lastbil till Polen eller Lettland. Feldts fisk som är störst i Sverige när det gäller handskalade räkor skickar sina vidare med båt till Marocko eller Bulgarien. Gemensamt är att de skalas av billig arbetskraft och sedan kommer till Västsverige för distribution i landet. Då har räkorna fraktats hundratals mil över Europa innan de når munnen."
    Där kan man tala om beresta räkor. Norsk lax färdas också långt innan de når konsumenten. Ur led är tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nästan allt vi äter har tillryggalagt enorma sträckor innan det ligger på våra tallrikar. Det är skrämmande. Jag försöker så gott det går att köpa lokalproducerad mat (eller i alla fall svensk) men det gäller verkligen att hålla koll vad som står på förpackningarna.
      Jag skrev en blogg den 16 december 2016 om svenska grisar som fraktades till Holland för att "baconeras". Inlägget hittas här:
      https://antasnaque.blogspot.com/2016/12/annons-nonsens-bacon-tokeri.html

      Trots att jag vill ha närproducerat så liknar ändå både kyl, frys och skafferi rena rama generalförsamlingen i Förenta Nationerna. :/

      Radera
  3. Vi måste nog starta egna balkongodlingar för att slippa köpa varor som rest runt klotet. Vad händer om vi blir isolerade från omvärlden? Vi kommer att bli mycket smala, rentav undernärda.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut så, och till slut dör vi alla svältdöden. Kanske man ska vara tacksam för det extra hull man har.

      Radera
  4. Jag önskar att jag var mycket mera medveten själv, och läste igenom innehållsdeklarationerna på alla varor. Men av gammal vana stoppar man bara ner det man vill ha i korgen. Kött köper jag dock bara svenskt. Vill gärna ha kvar våra bönder!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eftersom jag varje vecka (nästan) tar datorpaus så kan mina svarskommentarer dröja. ;)
      Jag vill läsa vad varorna innehåller — och varifrån de kommer — men ibland undrar jag om tillverkarna har någon hemlig tävling sinsemellan om att skriva just den texten så liten som möjligt. Ofta behövs förstoringsglas.
      Jag handlar svensk mat så mycket det bara går. Vi ska verkligen stödja våra bönder!

      Radera