söndag 22 maj 2022

DET ÄR MYCKET NU

 Tre bloggfria veckor har passerat.
Det har varit mycket annat att tänka på, bl.a. blev jag tvungen att köpa ny kyl.
Och har man prytt den (och frysen) med sisådär fem miljoner magneter (en viss överdrift) så tar det tid att plocka ner det mesta av samlingen. Det tog sin lilla tid.
Till vänster, den gamla kylen.

Medan jag avlägsnade kylens prydnader (?) tänkte jag att jag egentligen borde låta undersöka huvudet.
Något fel i bollen måste man ju ha eftersom man skaffat alla dessa småpryttlar.
Jag minns inte ens varifrån alla har kommit. Har de ynglat av sig själva?

Men nu är i alla fall en ny kyl på plats och jag har redan hunnit flytta om matvarorna tre gånger.
Jag jublar inte över nykomlingens inredning. Javisst, det kan vara en vanesak.
Den gamla kylen och jag hade ju varit vänner i många år. Vi visste var vi hade varann.
Den här nya är arbetsvillig och tystlåten men jag är inte vän med den än.
Jag hoppas vänskapen kommer att spira när vi lärt känna varandra bättre.
Och alla magneterna då?
Flertalet av dem väntar fortfarande på att få återta sina platser.
Men, hm ... vi får se hur det blir med det.

Jag har även andra "jobb" att sköta.
T.ex. sätta mig in i alla finesser hos den nya DVD/Blu-ray-spelaren. Och den nya mobiltelefonen.
I fredags, på eftermiddagen, skulle min vårdcentral (äntligen!) ringa upp mig men när VC ringde så gick det inte att svara. Naturligtvis ett handhavandefel. Jag svepte, jag tryckte.
Stressad försökte jag igen och igen men ingenting hände, "fånen" fortsatte bara att ringa.
Tills personen på vårdcentralen gav upp.
Nya mobilen är av annat märke än den gamla och har då naturligtvis sina egna speciella krav på användaren. Varför kan inte olika mobilmärken funka likadant???
Att skrika högt av frustration — kan det månne hjälpa?

Jag har också haft hit en datakunnig person (jag delade ut munskydd vid ytterdörren) som kopplat in det snabba och gratis (ingår i hyran) bredbandet. Så nu är det bra sprutt på datauppkopplingen.
Plötsligt har jag gått från snigelfart, aldrig över 15 Mbit/s, till svindlande dryga 400 Mbit/s.
Snart kommer jag nog att åka dit för fortsurfing.

Meddelade Bredbandskollen häromdagen när jag kollade.

Det är minsann inte bara inomhus det hänt saker.
Utomhus har den svala våren övergått till ljum försommar.
Igår var det +17° och idag rena sommarvärmen med nästan +20 mitt på dagen.
Och då får alla träd och gräsmattor fasligt bråttom att klä sig i ljuvligt skira, gröna nyanser.
Det sker lika explosionsartat varje år.
Och är alltid lika välkommet.
Så plötsligt, så vackert, så efterlängtat.

Inte så långt från vårt land fortsätter ju tyvärr den raka motsatsen till det försommarsköna.
Lille Putte med den stora makthungern låter fortfarande bomber, granater och missiler hagla över det eftertraktade grannlandet, döda dess folk och förstöra byggnader, infrastruktur och natur.
Det är så barbariskt, så vidrigt, så inhumant att inget språk i världen har ord som till fullo kan beskriva helvetet som denne man ensam är ansvarig för.
Tänker han ens för en sekund på alla människoliv han offrar för sin maktgalenskap, sin misstänksamhet och sina inbillade hot från omvärlden?
Hur sover han på nätterna?
Antagligen bra, och utan sömnmedel.
I övermorgon har vansinnet pågått i precis tre månader.
Framför oss har vi, förhoppningsvis, en fin sommar, men det känns inte som förr. Världen verkar dystrare än på länge. Fortfarande lever vi med och i en pandemi, inflationen stiger, allt blir dyrare, boende, mat, bränsle. Alla varor ökar i pris och vissa kan det t.o.m. bli brist på.

Skjutningar, våld, upplopp, terror. Krig.
Skola, sjuk- och äldrevård fungerar dåligt.
Naturen mår uschligt, miljön behöver omedelbar hjälp.

Är det överhuvudtaget någonting som är riktigt bra just nu?
Förr fungerade det mesta.
Och nu har också en ny smitta börjat sprida sig i världen, apkoppor. Den sjukdomen har redan vår regering klassat som allmänfarlig.
Vad kommer att hända med den? En epidemi? En ny pandemi?

Vad KAN vi göra för att räta upp vår tillvaros alla sluttande plan?
Vad BÖR vi göra?
Vad SKA vi göra?
Vad MÅSTE vi göra?

Jag tycker synd om kommande generationer som ska försöka få rätsida på världen.
Själv är jag skraltig, gammal och trött och kommer inte att få vara med när det vänder och blir bättre igen. Men det vore onekligen intressant att få veta hur det kommer att gå för Tellus och mänskligheten.
Kanske det fixar sig med kommunikationerna även när man sitter och dinglar med benen på ett moln långt däruppe i den himmelsblå evigheten.
Chefen där bör ju ha en rekordsnabb uppkoppling.
(Förresten, hoppas det är där uppe man hamnar! Jag vill inte träffa Putte i hettan en trappa ner ...)

Dagens inlägg avslutas med en jättegullig videosnutt från YouTube.
           Jag önskar att jag hade om blott en promille av dessa sötnosars energi och spring i benen.
Men jag struntar i hoppen.
                                                                                                                   https://www.youtube.com/watch?v=mtOD19C7J48   
                     Kolla livsglädjen hos de små!            

4 kommentarer:

  1. Har också en känsla av att det mesta i samhället fungerar sämre. Har fått en påminnelse om det idag. Kan bara hoppas på att det går bra för Tellus och att Putins dagar vid makten är räknade. Som en positiv avslutning på kommentaren vill jag säga att vädret är alldeles perfekt för en norrbottning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i dessa tider verkar mycket av det negativa ha klumpat ihop sig. Men förhoppningsvis tar det positiva över allt eftersom. Solen bryter ju så småningom fram även genom de mörkaste moln.

      Radera
  2. Vad kul att läsa ditt inlägg, även om det var många tråkiga saker du skrev om. Men också viktiga och roliga saker. Och i allt elände så tror jag ändå att vi måste försöka se det positiva som ändock förekommer. Annars vill man ju bara lägga sig ner och dö! Våren/sommaren är ändå något som lockar till glädje! Kram på´re!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trots att mycket är trist och svårt just nu så är ändå det mesta bra. I jämförelse med många andra länder och folk så är vi lyckligt lottade. I alla fall än så länge. Dock vet vi inte hur det kommer att bli framöver. Mycket kan hända, men tack och lov även positiva saker. För tillfället är solen och den vackra skira grönskan ett stort glädjeämne. --- Kram tillbaka!

      Radera