torsdag 4 maj 2023

KUNG BORE, GE DIG!

Det ombytliga aprilvädret verkar jobba extra skift ända in i maj.
Igår, den 3 maj, såg det ut så här utanför fönstren när jag vickade upp persiennerna på morgonen.
Snön vräkte ner och sikten var mycket begränsad.
Och många flingor fastnade på rutan.
Granen hade åter klätt sig i julig vinterskrud.

Det kom ungefär 10 centimeter nytt vitfluff.
De senaste dagarnas spirande vårkänsla med torr barmark på gator, trottoarer och mestadels snöfria gräsmattor var plötsligt helt borta.
Visserligen ligger ju isarna fortfarande men är absolut inte säkra att beträda längre.

I det mycket avlånga landet Sverige råder både sommar och vinter. Samtidigt.
I söder gräver man upp årets första färskpotatis och här i norr plockar vi, småsvärande, fram snöspaden igen så vi tar oss ut från garage och P-platser.

Att vi städat undan både snöskyffel och vinterjacka och dessutom bytt till sommardäck bevisar att norrbottningar är obotliga optimister.
Så korkat! Vi borde veta bättre, åtminstone när det gäller vårvädret.
Förresten, snöspaden ska helst förvaras nära till hands elva månader av tolv.

Något år har jag sett snön falla både i juni och/eller augusti. (Men inte i juli! Än så länge.)
Att under sommardagar se yrande snöflingor, även om de är få, är en väldigt deprimerande syn.
Flingorna var dock inte så många att de behövde skottas bort.

Gårdagens snöoväder varade några timmar, sedan blev det strålande solsken.
Men ack så moddigt, blött och otryggt halkigt.
Både för folk ...
... och fordon.

Trevlig torsdag!

4 kommentarer:

  1. Tack och lov att jag inte bor så långt norrut. Det låter väldigt deprimerande med snö nu. Jag planerar för att kunna sitta ute i trädgården och då får planera för att pulsa i snö? Inte rättvist! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Snö i april-maj är vi vana vid och den blir ju väldigt kortvarig. Så vi tar det lugnt. Men det klart att snöfall i maj kan ställa till det när de flesta bytt till sommartofflor på bilarna. Och, jodå, jag är avundsjuk på er långa, fina vår.

      Radera
  2. Den där sista snön förvandlades med detsamma till vatten upptäckte jag när jag var ute och gick. Men tiden går fort och snart kan vi se fram emot en svettig sommar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, vill bara meddela att jag INTE ser fram emot en svettig sommar.

      Radera