måndag 25 mars 2024

HÄR HAR DU VÅFFLAN!

Idag är det Maria bebådelsedag.
Vårfrudagen. Som med lite slarvigt uttal blev våffeldagen.
Låt oss njuta denna delikatess!

ENKLA FRASVÅFFLOR
(6 - 8 st)

2½ dl vatten
2 dl mjölk
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
100 g smör eller margarin
(jag brukar byta ut smöret/margarinet mot 1 dl neutral matolja)

Smält smöret, låt det svalna.
Rör ihop vatten, mjölk, mjöl och bakpulver.
Rör smeten jämn.
Tillsätt fettet. Blanda väl.
 
Hetta upp våffeljärnet ordentligt.
Smörj det med lite matfett före första laggen.
Sedan bara om laggarna verkar fastna.
Häll i lagom mycket smet.
Grädda våfflorna guldgula.
Servera genast med valfritt tillbehör.

Överblivna våfflor förvaras i plastpåse i kylskåp.
Värm dem i brödrosten så blir de frasiga igen.

(Det här enkla men goda receptet kommer från en mycket gammal ICA-Kuriren,)
NJUT!
Ha en fin våffeldag!

4 kommentarer:

  1. Har följt ditt recept, använt mitt nya våffeljärn och haft en smakfull upplevelse.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett mycket klokt beslut. Och gott! :)

      Radera
  2. Det var länge sedan jag åt våfflor. Tror att det kan finnas våffeljärn även i USA men jag har inget.
    Minns att jag som barn fick goda våfflor hos mormor och morfar när mamma och jag var där och hälsade på.
    Skickade precis ett litet påskemail till dig. :)
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din påskhälsning!
      Du kanske får investera i ett våffeljärn. :) Våfflor är jättegott men nog inte den allra nyttigaste maten. Men någon gång då och då går bra.
      Ha en fin påsk, dock trist att den är så kort i USA.
      Påskkram!

      Radera