torsdag 30 april 2015

KOMMER VALBORG MED VÅREN?

Valborgsmässoafton.
Denna dag ska ju våren hälsas välkommen. Men oftast är 30 april kylig, snålblåsig och nästan alltid fläckvis is- och snötäckt. Åtminstone om man bor i norra delen av landet.
Fortfarande minns jag min barndoms valborgsmässoaftnar och hur jag tjatade mig till att få bära vårjackan - det var ju vår! Trodde jag. Men varje år slutade det med att jag huttrande försökte värma mig vid elden. Närområdets majbrasa var för de mesta uppbyggd ute på isen, alldeles vid strandkanten. En plats som blev både kall och blöt när man stått där en stund.
  Småkillarna hade inhandlat smällare som de glatt och njutningsfullt skrämde oss småtjejer med.
Åh, vad vi avskydde de där högljudda och rökiga sakerna som svischade kring benen!
Och ju mer vi skrek och visade vår avsky desto roligare tyckte naturligtvis killarna att det var. Och desto fler smällare kastade de och helst så nära som möjligt. Vi sprang omkring som yra höns för att undkomma pojkarnas "terror" och antagligen var det just det som räddade oss från att inte frysa ihjäl i de tunna vårjackorna.
Månntro om smällare är ett lika uppskattat nöje bland unga killar idag?
I kväll kommer majbrasornas flammor att lysa upp aprilskymningen.
Och doften av halstrad korv sprider sig över Sverige tillsammans med hurraropen för kungen som fyller 69 år.
Förhoppningsvis bjuder vädergudarna på uppehåll och lagom temperatur när vi ska sjunga att

Hoppas ni får en skön och trevlig Valborgsmäss och en bra början på maj.

8 kommentarer:

  1. Glad valborgsmäss önskas tillbaks! Jag ska elda så det blir varmare, lovar...

    SvaraRadera
  2. Trevlig valborgsmässohelg! Och ett hjärtligt GRATTIS till vår monark. Jag var barn, stod vid majbrasan när någon kom och berättade att Sibylla nedkommit med en liten prins.

    Och alla voro de glada utom de som ville ha republik.

    SvaraRadera
  3. Viola_T: Tack, så härligt med värmande bloggvänner! :) Men var försiktig vid eldandet!

    SvaraRadera
  4. Gunnel: Tack detsamma till dig och familjen!
    Nästa år blir det nog stort födelsedagskalas på slottet. Tror du vi blir bjudna? ;)

    SvaraRadera
  5. Detsamma önskar jag dig! Och småpojkar är småpojkar i alla generationer. Allt som låter, brummar och smäller gillar de. Tja, bestämt gör de det när de blir äldre också...

    SvaraRadera
  6. Mira: Tack, och inga småpojkar med smällare för mig i kväll. ;) Har istället sett det trevliga SVT1-programmet "Valborg" på SVT1 med Sonja Aldén, Tomas Andersson Wij, Py Bäckman och Stefan Nilsson. Mycket sevärt - fin musik och intressanta samtal. Repriserna kan rekommenderas.

    Så sant om pojkar - i alla åldrar. De älskar verkligen allt som låter, rullar, snurrar, flyger, går på räls, o.s.v. Mekaniskt, el-, ång- och/eller bensindrivet spelar ingen roll. :)

    SvaraRadera
  7. Jag måste ha varit ett mycket ovanligt barn eftersom jag inte alls skulle "klä av mig" bara för att det var vår. Min mammas inställning var att man skulle svettas in våren och det tog jag också till mig. :)
    Jag minns inte vad det var för smällare som användes när jag var barn på 60-talet. Men säkert skulle killarna göra olika saker för att störa alla andra.
    Egentligen är Valborg litet tidigt för att ha vårvärme i stora delar av Sverige.
    I USA firas varken Valborg eller Första Maj.
    Ha det fint! Kram!

    SvaraRadera
  8. Anne-Marie; Att "svettas in" våren var antagligen väldigt förnuftigt för att slippa vårförkylningarna. Många klär sig alldeles för lite så fort solen tittar fram och termometern visar första plusgraden. När jag var i tidiga tonåren gillade jag inte att vara vinterklädd i slutet av april.
    När det gäller just det så har jag dock blivit förståndigare med åren. ;) Numera klär jag mig efter vädret och inte efter årstiden. Som tur är! Jag hatar att bli/vara förkyld!
    Kram från en - än så länge - ganska påpälsad Norrbottning.

    SvaraRadera