torsdag 16 juli 2015

BOR DU SJÄLV?

Här på Snaquesaligt finns en etikett kallad Språkligt.
Under mina år som bloggare har jag då och då skrivit om saker som jag reagerat på när det gäller olika språkliga fenomen. Några exempel är "svengelska", konstiga särskrivningar och användandet av ordet själv i betydelsen ensam.
Varje gång jag besökt akuten har jag fått den något "märkliga" frågan:
-- Bor du själv?
(Detta speciellt när jag varit där sent på kvällen eller på natten.)
Naturligtvis är frågan ställd av omtänksamhet.
Men varje gång har jag haft lust att svara:
-- Nej, jag har faktiskt anställt en person som bor åt mig.
Men, vem vet, då kanske sköterskan/läkaren hade tagit min näbbighet som en orsak och ursäkt att sticka en stor spruta i rumpan på mig.
Därför har jag svarat:
-- Nej, jag bor ensam.
Egentligen borde jag förstås bara ha svarat ja - för jag förstår ju vad hon/han menar. Men jag blir så irriterad över detta "själv". Det låter så konstigt i mina öron.
Jag vägrar att acceptera att det gått inflation i detta lilla ord. Det används i alla möjliga och - framför allt - omöjliga sammanhang.
Här har jag tidigare skrivit mer om språkliga tokigheter, bl.a. själv.
Det värsta är att även media glatt verkar anamma många av dumheterna.
Det var bättre förr.

16 kommentarer:

  1. Jag är lite inne på samma linje. Jag blir så irriterad på att vi alltid måste plocka in alla amerikanska uttryck och ofta bara använda dem rakt av eller "försvenska" ordet så det låter helt tokigt. Det finns så många synonymer i svenskan så jag tror vi hade klarat oss bra utan många inlånade ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, låt oss ta bara ett exempel: SALE. Det verkar vara helt ute att skriva REA. Varför duger inte det ordet längre? Det är givetvis bra att vi lär/lärt oss engelska men vi bor ju faktiskt i Sverige. Och många äldre fick aldrig chansen att läsa engelska i skolan. De måste bli mycket förbryllade av vissa skyltar, annonser, m. m.

      Radera
  2. En annan Gunnel håller med dig och har en gång i tiden skrivit en blogg i samma ämne trots att hon själv gjort en och annan språkgroda genom åren. Men journalister och de som har skrivande som yrke borde man kunna kräva mer av.

    Det är nog bra att du är snäll mot din sköterska, hon kan använda sprutan på ett plågsamt sätt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi har skrivit ett och annat blogginlägg om det här med språket. Journalister skrev i allmänhet bättre svenska förr i tiden. I min dagstidning kan det numera vara riktigt uschligt ibland. Men faktiskt har det varit aningen bättre nu under sommaren. Kanske man skulle byta ut de ordinarie "proffsen" mot vikarier.
      Man ska vara snäll mot sköterskor. De gör ett bra jobb och rätt vad det är så behöver vi dem.

      Radera
  3. Du har en så härlig humor Annica! Gillar verkligen den. :)
    Tur att du kan se med glimten i ögat på tillvaron trots att du inte alltid mår bra.
    Det är inte lätt med det svenska språket verkar det som.
    Jag bor också själv - har inte anställt någon. ;) Ensam har en litet negativ klang ibland. Undras just om det är därför folk inte tycker om att använda det.
    Jag skulle inte alls bli förvånad om Sverige blev USAs 51:a stat!
    Kram och ha det gott! Här börjar det bli riktigt varmt igen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Humor är sällan fel. ;) Ofta är den mer läkande än mediciner. :)
      Svenska språket misshandlas rätt rejält emellanåt. Inte minst av proffsen. Att vi vanliga amatörer säger och skriver fel må vara förlåtligt, men när journalister gör det, gång på gång, då undrar man hur de fått jobbet. Kan de ens ha skrivit sitt eget CV?
      Sverige borde kanske lämna EU och istället begära inträde i US? ;)
      Kram från ett ösregnigt norr!

      Radera
  4. Ja, det här med språket...jag är inte så väldigt kinkig, men jag säger bara Facebook. Jag vet inte om du är med i facebook Anta, men där får man verkligen se de mest hiskeliga stavningarna, samt (jag vet inte hur jag ska säga) meningar där det inte finns varken punkt, komma eller frågetecken. Ibland förstår man inte vad de egentligen menar. På en lokal loppissida nyligen "Mindre fräsch byrå köpes". Den skulle alltså vara ofräsch? (hon kanske skulle måla om den?) Ett kommatecken hade gjort skillnad :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. P.g.a. att språket på t.ex. Facebook, Twitter och i sms ska vara så kortfattat som möjligt så blir det konstigt och ibland helt obegripligt. Och jag antar att man struntar i skiljetecken för att spara utrymme. Inte undra på att det blir missförstånd!
      I "byrå-exemplet" hade ett kommatecken varit bra. Eller kanske hellre att `mindre´ och `fräsch´ fått byta plats med varandra. :)

      Radera
  5. Jag irriteras också av det där med att bo själv. Och idag retade jag för femtioelfte gången upp mig på uttrycket "ganska unik"; den här gången var det TV4-nyheterna som stod för den horrören. Är något unikt så är det, i min värld kan man inte komparera det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid Marie, välkommen till Snaquesaligt! Kul med nya kommentatorer!
      Och vad det är trevligt när man får medhåll! Det har gått troll i ordet `själv´.
      "Ganska unik" kanske man kan jämföra med att vara "ganska död". ;)

      Radera
  6. Visst har du rätt i det du skriver.
    Jag antar det låter hemskt och inte självvalt att bo ensam, att bo själv är självvalt och något man önskar. Ändå heter det väl ensamhushåll? Eller kanske man numera säger enpersonshushåll???
    Vi svenskar har så svårt att klara av ensamhetsbegreppet och den faktiska ensamheten. Det låter bättre att bo med sig själv än i ensamhet :-) Även om det är detta man själv önskar. Trevlig dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Själv" har blivit ett inneord. Folk verkar inte riktigt veta vad det betyder och hur det ska användas. "Jag avskyr att äta själv" som jag hörde någon säga, får ju en helt annan betydelse än vad personen egentligen menar. Man kan tro att han/hon bukar bli matad.
      Ensamhushåll blir "självhushåll" - som ju är en annan sak. Ensamhet blir "självsamhet".
      Jag själv (!) har aldrig uppfattat ordet "ensam" som negativt. Jag bor ensam och det är definitivt självvalt och inte det minsta trist eller hemskt. ;)
      För att följa med i "självandet" är det dags att ändra lite här och där i texter:
      "Själv är stark."
      "Själv jag är, tankarna går..."
      "Är du själv i kväll, saknar du mig i kväll..."
      Ha en trevlig lill-lördag! Själv! ;)

      Radera
  7. Ja, visst bor jag själv - men inte ensam!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och jag bor ensam - alldeles för mig själv!

      Radera
  8. Jag brukar bläddra i Uggleupplagan av Nordisk Familjebok när jag läst för många slirande texter.
    Det är uppfriskande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant, med (o)jämna mellanrum måste man rensa bort "sliret".

      Radera