söndag 3 juli 2016

MÅNGA BÄR BLIR DET

Det är inte bara särskrivningar som kan locka till skratt. (Som i förra inlägget.)
Även ord som faller bort — eller hamnar på fel ställe — kan vara smilbandsdragande.
Min morgontidning, Norrbottens-Kuriren, bjöd igår på fniss till frukostfilen när jag läste nedanstående.
Jag funderar ... mer än hälften kommer från övre Norrland ... betyder det 130 000?
Eller 135 000 eller kanske 145 000?
Man tycker verkligen synd om den/de som har som jobb att räkna alla lingon, blåbär, hjortron, åkerbär, m.fl. bärsorter. Det måste vara jättesvårt att hålla reda på vartenda litet bär.

Räknar man dem vid plockandet, rensandet, både ock? Eller kanske om/när man säljer dem?
Och hur gör man om man tappar räkningen? Måste man börja om från början då?
Vilket elände om man klarat sig till 249 987 och så råkar man vimsa bort sig bland lingonklasarna!
Förresten, räknar man även de bärstackare som av någon anledning kastas bort?
Ja, frågorna hopar sig.
Undrar om de här bären är räknade?
I morgon, fjärde juli, säger vi grattis till USA som firar nationaldag.
Då går det mesta i rött, vitt och blått.
Precis som vissa bär.
Ha det gott!

4 kommentarer:

  1. Sverige behöver enkla jobb. Bärräknare kan väl vara ett sådant. Nej, skämt åsido så är det rätt roligt att det blir fel då och då i tidningarna, vi behöver skratta emellanåt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett enkelt jobb men man måste kunna räkna till minst 250 000.
      Tidningsspråket är snart det enda lustiga vi har här i världen.

      Radera
  2. Tidningarna kan vara riktigt humoristiska utan att själv veta om det. Jag räknar inte ens de bär jag plockar i trädgården.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Språket i media lämnar mycket att önska.
      Jag räknar inte ens de bär jag stoppar i mun. ;)

      Radera