Här kommer en nästan otrolig historia från verkligheten.
Lördagen den 21 maj beställde jag tre varor från Bauhaus webbshop.
Paketet kom efter några dagar och frakten var fri. Två av varorna var jag helt nöjd med.
Men icke så med den tredje, Saniscans tvättställsdusch, pris 439 SEK.
När jag öppnade förpackningen såg jag att på delen som skulle sättas fast på kranen med anslutningen för duschslangen var det gjutskägg. Vilket förstås gör att det är omöjligt att få tätt mot packningen.
Och när det gäller vatten så är ju det inte vidare lyckat om det strilar lite hipp som happ.
Klickbara bilder.
Tvättställsdusch i retur. Tre likadana delar — alla med skägg.
Uschligt Saniscan!
Hög kvalitet ... hahaha! Unik design, ja, det kanske man kan säga.
Jag ringde Bauhaus kundtjänst och berättade om problemet och sände även nedanstående två bilder. Man skulle genast ta kontakt med den danska leverantören och be företaget skicka mig en ny del, givetvis utan gjutskägg.
Dansk leverans 1. Delen från originalförpackningen.
Dansk leverans nr 2.
Den nya delen såg ut så här. Gjutskägg igen, men lite mindre.
Fortfarande skulle det inte bli tätt.
Nytt samtal till Bauhaus och nytt mejl med två bilder.
Bauhaus beklagade och skulle skärpa tonen till den danska leverantören.
Jag väntade på ...
... dansk leverans nr 3. Som också var "skäggig". Men ytterligare lite mindre än leverans 2.
Nu hade jag fått nog!
Nya samtal och två nya foton till Bauhaus kundtjänst.
Bestämt sa jag: "Nu är mitt tålamod slut, jag vill häva köpet av duscheländet".
Nya samtal och två nya foton till Bauhaus kundtjänst.
Bestämt sa jag: "Nu är mitt tålamod slut, jag vill häva köpet av duscheländet".
Jag hade, efter leverans 2, ringt till min kommuns konsumentvägledare som sa, att företag har tre chanser att rätta till fel. Gör/kan man inte det då har kunden rätt att häva köpet och få igen pengarna.
Det bekräftade Bauhaus och beklagade djupt strulet.
Jag fick mig tillsänt adresslappar för fri retur och DHL var hit och hämtade paketet.
Men först sedan jag vägrat att åka två kilometer för att lämna det på den "Service Point" där jag hämtat det.
— Nu är det bara så, att ni skickar hit DHL och plockar upp det här hos mig!
Jag lät säkert arg och irriterad.
Det bekräftade Bauhaus och beklagade djupt strulet.
Jag fick mig tillsänt adresslappar för fri retur och DHL var hit och hämtade paketet.
Men först sedan jag vägrat att åka två kilometer för att lämna det på den "Service Point" där jag hämtat det.
— Nu är det bara så, att ni skickar hit DHL och plockar upp det här hos mig!
Jag lät säkert arg och irriterad.
Varenda person (och det är många!) jag haft kontakt med på Kundtjänsten har varit trevliga och tillmötesgående så jag klagar inte på dem. De har skött sig och gjort så bra de kunnat. Men tjafset har dragit ut på tiden.
Däremot har Saniscan misskött sig å det grövsta. Danska Saniscan verkar inte bry sig ett skvatt om vad det är för skräp man skickar till kunderna. Jag föreslog Bauhaus att byta ut leverantören eftersom den ger dålig reklam.
En expert på metallbearbetning berättade för mig att man naturligtvis alltid slipar bort skägg och andra ojämnheter innan man förnicklar/slutbearbetar. Och det är ju särskilt viktigt när ytan ska sluta tätt mot en packning.
Jag hade antagligen själv kunnat slipa bort skägget men då hade förnicklingen försvunnit och dessutom är det inte kundens jobb.
Och om det inte blivit bra så hade jag inte kunnat reklamera skräpet.
Igår torsdag — precis två veckor sedan DHL hämtade paketet — ringde jag igen till Bauhaus. Denna gång för att fråga när jag skulle få igen mina 439 kronor.
I ett tidigare mejl hade man nämligen meddelat att när bidéduschen "återkommit" till Bauhaus lager så skulle man kontakta mig före återbetalningen.
Det har man inte gjort.
Men i förrgår, alltså i onsdags, hade faktiskt pengarna skickats till mitt konto.
Igår hade de inte kommit fram, men det kan säkert ta någon dag.
Förhoppningsvis är det här strulet över nu. Efter drygt två månader.
Nu tänker jag köpa en "oskäggig" bidédusch här i stan för runt 150 kr.
Den kan knappast vara sämre.
Visste ni förresten att i Finland lär dessa s.k. bidéduschar finnas överallt?
I hem, offentliga toaletter, hotell, m.m.
Så smart!
En expert på metallbearbetning berättade för mig att man naturligtvis alltid slipar bort skägg och andra ojämnheter innan man förnicklar/slutbearbetar. Och det är ju särskilt viktigt när ytan ska sluta tätt mot en packning.
Jag hade antagligen själv kunnat slipa bort skägget men då hade förnicklingen försvunnit och dessutom är det inte kundens jobb.
Och om det inte blivit bra så hade jag inte kunnat reklamera skräpet.
Igår torsdag — precis två veckor sedan DHL hämtade paketet — ringde jag igen till Bauhaus. Denna gång för att fråga när jag skulle få igen mina 439 kronor.
I ett tidigare mejl hade man nämligen meddelat att när bidéduschen "återkommit" till Bauhaus lager så skulle man kontakta mig före återbetalningen.
Det har man inte gjort.
Men i förrgår, alltså i onsdags, hade faktiskt pengarna skickats till mitt konto.
Igår hade de inte kommit fram, men det kan säkert ta någon dag.
Förhoppningsvis är det här strulet över nu. Efter drygt två månader.
Nu tänker jag köpa en "oskäggig" bidédusch här i stan för runt 150 kr.
Den kan knappast vara sämre.
Billigare varianter. Men förhoppningsvis "slätrakade" och bättre, trots allt.
I hem, offentliga toaletter, hotell, m.m.
Så smart!
Så irriterande! Skönt att det ändå löste sig till sist. Varför måste man bli arg och behöva ta till de höga tonerna för att få rätt. Det heter ju så vackert att kunden alltid har rätt. Någon slags koll måste de väl ändå ha på sina varor? Idag åker jag utomlands...till Danmark. Ha det gott.
SvaraRaderaMånga människor råkar riktigt illa ut och med stora summor inblandade. Med tanke på det så är ju detta en bagatell men ändå en irriterande sådan.
RaderaKlantiga företag finns överallt så ingen skugga ska falla över Danmark. ;) Men Bauhaus borde absolut byta ut just denna leverantör.
Jag vet att trippen till DK tas med stor glädje. Må så gott!
Nu äntligen förstår jag vad gjutskägg är. Det såg inte vackert ut så leverantören av varan bör stå i skamvrån. Stackars kunder som drabbas, du är säkert inte ensam.
SvaraRaderaTydligen vet inte den där leverantören heller vad gjutskägg är. Och att man inte skickar skäggiga delar till kund, flera gånger! Nonchalant och urkorkat!
RaderaMen jösses! Detta är vådan av webbhandeln, att leverantörer tror sig kunna skicka vad som helst och komma undan med det och att man själv inte kan fingra på grejorna innan köp. Bra att du stod på dig!
SvaraRaderaDet är första gången jag råkat ut för sådant här tjafs när jag webbshoppat. Hoppas att det även är den sista. Man måste stå på sig annars gör någon annan det. ;)
RaderaOch i förmiddags fick jag mejl från Bauhaus att pengarna var återbetalda. Det företaget har bra koll på vad service är. Saniscan borde ta lärdom.