onsdag 30 augusti 2017

FAVORITER

Nu känner jag att det är dags att visa ett litet livstecken.
De har varit få den senaste tiden.
När inte orken och lusten är på topp så får det mesta ligga i träda, bl.a. datorpysslet.
Men jag har njutit av några mycket sevärda och intressanta TV-program under sommaren.
(Klickbara bilder.)
Först och främst den engelska dokumentärserien "Världens bästa veterinär". Noel Fitzpatrick heter han. Jag har skrivit om honom tidigare här på bloggen.
Haha, jag är nog lite småförälskad i den mannen.
Han är en oerhört skicklig yrkesman och dessutom fantastiskt fin mot sina patienter och deras "anhöriga", alltså mattar och hussar.
Fortfarande kan man titta på Noel och hans unika djursjukhus; programmen sänds i SVT2 flera dagar i veckan kl. 18:00.
En annan mycket bra serie, dock avslutad, men även den från England, var "Vår stora kärlek" ("Last tango in Halifax"). Tankeväckande, gripande och mysigt om kärlek på äldre dagar.
Och med underbart skickliga skådespelare.

Intressant var också den amerikanska serien "Jakten på Gud" ("The Story of God") med fina skådespelaren Morgan Freeman som for runt i världen för att söka svar på de stora frågorna om livet och om Gud och tro.
Serien, sex avsnitt, spelades in för National Geographic och började sändas den 11 juli i SVT2.
Men tyvärr nu alltså avslutad.
Bild jag tog från TV-skärmen.

Människoöden och livsfrågor är alltid spännande och intressanta.
I SVTs Kunskapskanalen gick under sommaren en fascinerande serie från England om fem personer som alla fått sin dödsdom p.g.a. sjukdomar.
Jag satt som klistrad vid TVn och följde deras tankar och känslor, hopp och förtvivlan.
Det var mycket skratt mitt i det sorgliga. Dessa fem dödssjuka människor visade en imponerande livsglädje, styrka och integritet vilket gjorde att de fyra programmen aldrig var svåra att se.
Vilka fantastiska människor det finns, överallt i världen.
Man kan bara beundra dem och deras sätt att acceptera vad livet ger — och tar.

Bland sommarens bästa TV-program platsar också den norska serien "Norge från luften".
Ett par avsnitt återstår att se och de tidigare sända kan nog fortfarande ses på SVT Play.
Vackrare bilder än de man kan se i dessa program är svåra att hitta.
Man flyger över det dramatiska norska landskapet och smart inlagda texter visar vad man ser.
Höjdarprogram! Bokstavligen! På alla sätt!
Se dem!!!

Nedanstående bild tog jag från min balkong tidigare i eftermiddag. 
Strålande sol, blå himmel, några moln, 18 grader varmt, svag vind.
Med andra ord en underbar sensommardag.
De flesta träd är fortfarande lummigt gröna men man kan ana att en årstidsväxling är på gång.
Hösten smyger sig på Norrbotten.
En och annan björk börjar skifta färg — små gula fläckar dyker upp här och där.
Jag älskar hösten. Har alltid gjort det. Min favoritårstid.
Igår tog jag ner Glad sommar-skylten från ytterdörren och satte istället upp en krans med Glad höst-hälsning. Den känns mer passande nu när skuggorna för varje dag blir allt längre och dagarna allt kortare. Om ganska precis tre veckor har vi höstdagjämning när dag och natt är lika långa.
Vart tar all tid vägen?
Det vore fint om även tiden gick att återvinna. Tillsammans med glas, metall, plast och kartong.
Kan någon komma på en lösning?

9 kommentarer:

  1. Det enda program som du berättar om och som jag också sett är det med veterinären. Vilken fantastisk människa. Återvinningsbar tid blir nog ett svårt problem att lösa, men det är en kul idé. Fast då vill jag nog inte återvinna all tid. Ha det bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Veterinären Noel verkar vara en genomsympatisk kille. Jag kan knappt se ett enda program utan att jag blir rörd till tårar. Söta vovvar kan ju ha den effekten. Speciellt när de är sjuka/skadade.
      Nej, jag skulle inte heller vilja återvinna ALL tid, men mycket av den i alla fall. Undrar om man skulle göra om sina misstag ...?
      Må gott i söder!

      Radera
    2. Säkerligen! Jag tror faktiskt inte man blir klokare med åren....och en del misstag var ganska kul.

      Radera
  2. Jag har sett "Vår stora kärlek" och Norge från luften. Mycket bra program. Veterinärer och sjukhusserier hoppar jag över.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Man skulle kunna säga så här: "Världens bästa veterinär" och "Vår stora kärlek" är två titlar som passar väldigt bra tillsammans. Du vet inte vad du går miste om när du struntar i Noel.

      Radera
  3. Jag håller med dig Annica att de två serierna 'djur vetten' och 'stora kärlek' är mycket sevärda program. Noel är jag också kär i, hi hi . . . Har inte sett de andra, hinner inte se på tv eftersom min trädgård håller mig fast och den är nr 1 för mig på sommar halvåret.
    Men 'mitt liv som valp' tittar jag gärna på, vi har ju skaffat oss en valp också. Ludde blir snart 6 mån och vi har mycket roligt tillsammans, vi fått mycket extra städning m.m. men det ingår väl i ett valpliv och vad gör det om 100 år, 'fniss'
    Hade gärna velat se Norge från luften, det är nog en riktig höjdare.
    Hoppas höstens tv program blir intressanta.
    Må så gott/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du Eva, antagligen har vi många rivaler när det gäller mysige Noel. ;) Skulle tro att de flesta kvinnor faller för den mannen.
      Jag har också sett serien "Mitt liv som valp" — alla avsnitt förstås.
      Er Ludde är en otroligt söt trasselsudd. Ge honom en kram från mig!
      Idag, tisdag, sänds ett nytt avsnitt av "Norge från luften" i SVT2, klockan 16:10. Och så brukar de sändas i repris morgonen/förmiddagen därpå. Om du/ni har möjlighet, se det! Kolla för säkerhets skull. (Det är nog del 5 av 6.) Din vackra trädgård kan säkert vänta en stund.
      Ha det riktigt bra!

      Radera
  4. Trevligt med ett livstecken Annica! :)
    Jag ligger efter i blogglandia - alldeles för mycket att göra på jobbet, hetta och brandrök. Allt tar på krafterna. Skall försöka få till ett inlägg.
    Låter som väldigt trevliga program som du kunnat ta del av trots din mindre roliga sommar med flimmer osv. Kan tänka mig att programmet med veterinären är mysigt.
    Här i USA sänds väldigt få utländska program tyvärr.
    Jag tycker ditt väder låter alldeles utmärkt. Här har vi fortfarande mellan +30-35!!! I september!!! Och brandröken ligger här och jag kan inte ens vara utomhus. Vi har runt 25-30 bränder i nordligaste Kalifornien och södra Oregon. Inte kul och skrämmande.
    Skall lägga in en bild i mitt blogginlägg som bra visar var alla bränder finns.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, då är vi i alla fall två som inte har blogglandia som prio ett just nu. ;) Jag förstår verkligen att jobb, hetta och brandrök tar all energi. Fy, det låter hemskt! Jag skulle inte fungera alls.
      Veterinären Noel Fitzpatrick måste vara den ultimata svärmorsdrömmen. Han är så gullig. Och en superskicklig yrkesman.
      Vi har haft ett underbart sensommarväder i några dagar. Sol, blå himmel och temperaturer mellan 12 och 17 grader. Perfekt! Man orkar andas.
      Såg på TV att Kalifornien och Oregon är fruktansvärt drabbade av bränder. Mycket av regnet över Texas föll på alldeles fel ställen. Varför ska det vara sådana ytterligheter??? Det verkar som vädergudarna har blivit lika galna som vissa presidenter och diktatorer. ;) Bevare oss väl.
      Kram från norr! (Mail kommer, jag lovar!)

      Radera