onsdag 13 december 2017

REPRISERAD LUCIA

Det här inlägget hade jag på bloggen den 13 december 2009.
Nog kan man väl risajkla (återvinna!) även ett blogginlägg?
Ni får ursäkta den dåliga bilden.
För många, många år sedan tillverkade jag Lucian på bilden. Och jag kan väl säga så här: I dessa dagar, med den skönhetshysteri som råder, så skulle hon inte få "jobbet". Hon har för stort huvud, hennes hy ser ut som en tjälskottsskadad inlandsväg i april och hennes sönderblekta hår ska vi inte tala om. Men ... för mig har hon varit ett älskat blickfång varje Luciadag under massor av år. Hon har funnits på plats när jag klockan sju, med fikat i knäet, krupit ihop i fåtöljen för att titta på TVs Luciamorgon. Sedan under dagen har hon "lyst upp" matbordet vid måltiderna. Hon har haft "huvudrollen" en dag per år.

Det är konstigt vad vi kan fästa oss vid saker. Gamla eller nya, vackra eller fula, stora eller små, hela eller tilltufsade, dyra eller billiga spelar ingen roll. Ofta påminner de oss om en speciell person, en plats och/eller en händelse som betytt väldigt mycket:
Barndomens sönderälskade gamla leksak, sommardagens strandfyndade snäcka eller sten, första pojkvännens lilla gåva, Mannens (med stort M) utvalda smycke, barnens färgglada streckgubbsteckningar, barnbarnens foton i krusidulliga ramar, mors (och kanske mormors) tummade och handskrivna receptsamling, fars (och antagligen farfars) välanvända fickur. Och, ja, kanske till och med fasters gamla hemgjorda Lucia med tvättbräde-hyn ...

Man kan nog aldrig riktigt förstå betydelsen av affektionsvärde och nostalgitrippar. Ju äldre vi blir desto mer tittar vi bakåt. Det är ju där vi "gamlingar" egentligen har våra liv. Framtiden är utmätt och krymper för varje dag. Och dagarna och veckorna rusar fortare än någonsin ...

Oj, så allvarligt detta blev då! Men vad jag vill säga är: Carpe diem! Njut dagen! Och tillåt dig att älska gamla, fula saker!


Trevlig Luciadag!

10 kommentarer:

  1. Bra med traditioner, Vi har en broderad julmarknad på ett torg. Vi är med hela familjen. Som vi ser det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi ska vara rädda om våra traditioner, både i stort och smått. En broderad julmarknad — och med hela familjen — låter väldigt trevligt. Gamla, och nya, broderier är fina.

      Radera
  2. Jag tror säkert att din Lucia får jobba som Lucia många år än. Det är inte bara nytt som räknas nu tack och lov. Var får du allt ifrån egentligen. Hur ser en tjälskottsskadad väg i april ut om den i stället är hyn på en Lucia? Måste var en riktig personlighet. Jag måste ta mig en titt i spegeln. Jag kan kanske bli Lucia? Ha det bra i norr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr i tiden valdes alltid den snyggaste flickan till Lucia men det har ändrats med åren. Det är bra. Vi har alldeles nog med utseendefixering i samhället ändå. Nu läggs större vikt på personlighet, hobbies men också på sångröst. För något år sedan bestod omröstningen här i att lyssna på kandidaternas när de en och en sjöng samma sång, men man såg aldrig de unga tjejerna. Det var en fin röst som vann.
      Lev gott i söder!

      Radera
  3. Var det inte den fina rösten som vann i år också. Eller? Det är förresten aldrig försent att bli Lucia. 101 år gammal är den äldsta hittills. Lucia ska vara personlig, precis som din egentillverkade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Min Lucia är mycket personlig med sin tjälskottshy. Och hon borde ha bra resonans för rösten med sitt väl tilltagna huvud.
      Visst var din svärmor Lucia när hon var över 90 år? Då har vi fortfarande chansen. ;)

      Radera
  4. Tack Annica för det försenade Lucia-kaffet, hi hi . . .
    Men vad gör det för alla dagar går nästan ihop så här inför julen och din nostalgi och tradition ska du hålla hårt på.
    Vad kvittar det om ett minne är skadat eller annat, för dig är det allt.
    Tyvärr har jag inga saker som från min barndomstid, suck tänker man nu.
    Men faktiskt finns det 3 fina glaskulor som min mor köpte första julen i Sverige typ 1946 /jag född 48) det är klockor eller bjällror och dem är jag väldigt beskyddande om.
    Här i västra Småland har vi mycket snö och den har fyllts på varje dag en hel vecka, ovanligt tycker vi, men otroligt vackert.
    Må väl kram/ Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, jag hoppas det smakade bra. Lussekatterna har ju hängt med ett tag. ;)
      Ju äldre man blir desto mer värdesätter man barn- och ungdomens traditioner och saker. Och just julen är extra traditionsrik. Jag förstår att dina glaskulor är viktiga, de borde nästan förvaras i kassaskåp. Det vore hemskt om något skulle hända dem. Håll dem på betryggande avstånd från busige lurvtussen Ludde! :)
      Vi har också mycket snö nu, precis som det ska vara i julmånaden. Idag har vi dessutom kallt, just nu är det -16,2°. Lite för kallt för mig.
      Ha en fin julvecka! Jag ("Anta Snaque") kommer under veckan att sända dig ett animerat julkort från Jacquie Lawson via mail. (Hittade din epostadress!) Mailet och kortet är helt tryggt och säkert, det är bara att klicka på länken när du får det.
      Kram från norr!

      Radera
  5. Jag tyckte din Lucia var fin :) Ha en riktigt God Jul och tack för det fina kortet du skickade :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lucian tackar! Hon har hunnit bli ganska gammal numera och jag behöver bara se mig själv i spegeln så ser jag att åren sätter sina spår. ;)

      Varsågod! Det är ett problem med Jacquie Lawsons e-kort — det är så svårt att välja ut vilket kort man ska sända. Alla är lika fina. Men jag kan ju sända hur många jag vill. Rätt vad det är så får du fler ... :)
      Önskar dig och din familj en skön jul.

      Radera