onsdag 8 maj 2019

HJÄRTEBESVÄR

Den här skylten målade och glödritade jag ett tag efter jag kommit hem och hämtat mig en aning efter hjärtinfarkten. Och vid ett av mina återbesök på sjukhuset var jag och lämnade den på Avdelning 46, den hjärtebra-iga.
Fick kramar som tack!
😃
Tyvärr mår jag fortfarande uschligt. Ja, faktiskt sämre än just efter infarkten. Detta får nog skyllas på att mitt förmaksflimmer tycks ha blivit konstant. Varje dag, tjugofyra timmar per dygn, pågår det en boxningsmatch i kroppen. Det känns så. Vissa hjärtslag är så kraftiga att jag rycker till.
Dessa kommer oftast efter att hjärtat tagit en liten paus och då kan nästa slag bli extra kraftigt.

Detta flimrande är fruktansvärt obehagligt och gör mig så förfärande trött. Ett flimrande hjärta jobbar inte effektivt och därmed syresätts inte blodet maximalt.
Jag orkar ingenting. Jag vill ingenting. Jag känner inte lust för något. Jag skulle bara vilja sova.
Jag kan inte planera någonting eftersom jag inte vet från ena timmen till den andra hur jag mår.
Ibland skulle jag bara vilja lägga mig ner ... för gott. Ja, jag vet att det låter dramatiskt men jag mår verkligen så dåligt att det är svårt att hitta riktig livslust just nu.

Alla hushållssysslor går på sparlåga; jag orkar knappt det allra nödvändigaste som att laga lite mat och diska. Emellanåt måste jag fråga grannarna om de kan ta ut sopor och hämta upp posten.
Jag har ju tre trappor ner — och lika många upp. (Det sistnämnda kan bli lite flåsigt.)
Och förra veckan var det absolut nödvändigt att rensa golvbrunnen i badrummet. Det brukar jag göra själv men den här gången fick jag be om hjälp av en snäll granne. Tur att det finns sådana.
Men jag vill och är van att klara mig själv. Jag har väldigt svårt att be om hjälp.
Nu får jag öva mig på det ...

Men jag fortsätter att kämpa på. Igår natt när jag låg i sängen och försökte strunta i boxningsmatchen i bröstet och (de numera ojämna) pulsslagen jag ständigt hör i vänster öra, så tänkte jag att hädanefter får jag väl bara planera för si-så-där fem minuter i taget. Och jag som är en kontrollfreak.
Jag vill ha ordning och reda i livet, jag vill planera och veta vad som ska ske.
Den senaste tiden har jag inte haft någon kontroll alls.
Flimmer-eländet, läkarbesöken, provtagningarna, illamåendet, näsblodet, tröttheten, m.m. sätter alldeles för ofta käppar i hjulet för mina planer. Ja, för livet.

Usch, vad jag gnäller, men jag är så fruktansvärt less allt det här.
Läkarna talar om elkonvertering, ablation, pacemaker, men med den medicinering jag har just nu så är det tydligen inte läge för sådant. Och dessutom finns heller ingen garanti att det hjälper.
Vissa människor får leva med konstant förmaksflimmer.

Det här är ett blogginlägg som jag faktiskt tvekar att publicera eftersom det är så gnälligt, negativt, trist — och personligt. Men jag måste få skriva av mig.
Alla människor som är sjuka och mår jättedåligt behöver och måste få ventilera sin oro, sin eventuella smärta, sina tankar och känslor, och sin frustration över hela situationen.
Har man tur så finns det någon som orkar lyssna.
Förmaksflimmer
Normal sinusrytm

(Ovanstående bilder lånade från Wikipedia.)
Jag ÄLSKAR sinusrytm!

7 kommentarer:

  1. Skriv av dig Annica! Jag tycker det är viktigt att man delar med sig av hur man mår även om det kan bli negativt - eller snarare vad som kan tolkas som negativt. Det du berättar kan säkert hjälpa andra som har samma problem.
    Usch vad tråkigt att du inte blir bättre utan det tycks vara något slags status quo. Låter mycket obehagligt med detta flimmer som pågår 24/7. Och näsblod verkar mycket otrevligt om det inte stoppar av sig självt. Jag känner verkligen med dig.
    Michael hade också problem med sitt hjärta under stora delar av sitt liv - när han var ung slog hjärtat för fort ibland (det rusade), han hade en stor hjärtinfarkt när han bara var runt 50, fick “stents” insatta och hade troligen också något slags flimmer eftersom han ofta upplevde att hjärtat slog som ett extra slag.
    Roligt i alla fall att se ett nytt inlägg från dig.
    Skickar en stor krya-på-dig-kram!

    SvaraRadera
  2. Kul att se dig här på bloggen igen men definitivt inte kul det du beskriver. Jag förstår att du har det jättejobbigt. Klart du ska berätta hur du har det. jag vill gärna veta och det är lika roligt varje gång jag ser ett inlägg från dig. Själv tycker jag det känns bra att få "gnälla av sig". Det behöver man ibland, så bara fortsätt du med det. Att be om hjälp när man alltid förut fixat saker själv är inte lätt, men nödvändigt i vissa perioder. Hoppas du åtminstone ska bli lite piggare snart. Kram

    SvaraRadera
  3. Skriv Annica! Man måste få lov att lätta sitt hjärta (!) ibland. Och vi finns här och läser och lyssnar. Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Fantastiskt fin skylt, Annica! Förstår att vårdpersonalen gillade den.

    SvaraRadera
  5. Anne-Marie, Gunnel, Mira och Gunnel: Innerligt tack för era fina kommentarer! De betyder så mycket, speciellt under extrajobbiga dagar.
    Hoppas ni alla har en skön helg! Kram!

    SvaraRadera
  6. Vad glad jag blev när jag såg att du hade skrivit på din blogg! Självklart ska man då skriva av sig även när man inte MÅR så bra! Det är väl då man som mest behöver andra människor! Men det är som du säger, att är man van att alltid klara sig själv, så har man jättesvårt för att prata om det som är negativt och ännu svårare att be någon om hjälp. Var inte rädd för det Annica! Jag tror att de flesta människor vill ställa upp för varandra! Var rädd om dig! Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kina, tack för dina snälla ord! Jag har haft dator-paus i nästan fyra dagar — orken räcker ungefär till "att bara finnas till". Inte alls den vår och (så småningom) försommar jag hoppats på. :/ Men jag får ta det som det kommer.
      Kram tillbaka!

      Radera