söndag 19 maj 2019

HOLTER ... IGEN!

Nu börjar en skir grönska anas här i norr. Så fräscht och fint.
Holter-EKG-apparaturen.

Fredagen den 3 maj besökte jag Klinisk fysiologi-mottagningen på mitt sjukhus för att få monterat ett Holter-EKG. Det betyder att hjärtats rytm och "uppförande" registreras under 24 timmar. Eller mer.
I vissa fall kan det behövas längre tid.

Julveckan 2018 gjordes också en dygnsregistrering av mitt hjärta.
Men just då hade jag inte förmaksflimmer. Och min hjärtinfarkt hade ännu inte hänt.

Under förrförra lördagens förmiddag skulle jag själv få koppla bort apparaturen och sedan lämna tillbaka den tidigt på måndagens morgon den 6 maj.

Jag hann inte mer än hem från sjukhuset förrän telefonen ringde: Tyvärr hade Holter slagit av sig själv efter bara 3-4 timmar så EKG:et måste göras om. Antagligen minneskortet som lagt av, sa man.
Det betydde att i fredags morse (17 maj) blev det en ny tur till sjukhuset. Och ett nytt Holter-försök.
Igår under lördagsförmiddagen plockade jag sålunda återigen bort "pluppar" från kroppen och i morgon bitti, måndag vid 07-tiden (GÄSP!) ska jag glatt (men sömnigt!) återlämna Holter-pryttlarna.

Den här gången tror jag att hjärtat har blivit ordentligt övervakat.
 Efter att under 24 timmar ha visat tiden står det nu på displayen: Inspelning avslutad.
Vid förra försöket var displayen mörk, hela tiden.
Nästa måndagsmorgon ska jag till hjärtläkare för återbesök efter hjärtinfarkten.
Jag fick lämna prover i fredags inför den kommande "doktorsdejten" när jag ändå var på sjukhuset, de proverna skulle annars ha tagits på min vårdcentral.
Vid läkarbesöket kommer man även att göra ett nytt ultraljud av hjärtat.
Det blir spännande.
Sedan infarkten (så när som på 15-16 dagar) har jag ju haft konstant förmaksflimmer och undrar nu förstås i vilket skick min livspump är efter allt som hänt.

Jag mår verkligen sk*tdåligt så jag hoppas att läkaren kan komma med konstruktiva och bra förslag på hur man tänker gå vidare. Jag vill slippa detta jobbiga flimmer!
Det saboterar hela mitt liv.

Ja, detta blev blogginlägg nummer 999 här på Snaquesaligt.
Vilket naturligtvis innebär att det blir ett enormt firande vid publiceringen av nästa inlägg. Haha!

4 kommentarer:

  1. Sådana där EKG har jag med tagit ett par gånger och det är dags för ett nytt till hösten. Jag har ju inget flimmer som du...jag har bara alldeles för låg puls. Det är betydligt lindrigare än det du går igenom. Det låter inte alls kul det du berättar om hur du mår. Finns det inget man kan göra åt flimret? Kram

    SvaraRadera
  2. Hoppas att blogginlägg 1000 handlar om när hjärtflimret upphörde. Det vore verkligen värt att fira.

    SvaraRadera
  3. Kul att se dig här igen! Hoppas också att läkarna kan hjälpa dig på något sätt så att du får slut på ditt flimmer!! Det får vi kanske veta när ditt tusende inlägg kommer, Var rädd om dig!

    SvaraRadera
  4. Håller tummarna att du skall få något slags besked som kan hjälpa med flimret.
    Jobbigt att behöva ha “redskapet” för att mäta hur hjärtat beter sig men självklart nödvändigt. Så förargligt att du fick göra om det hela.
    Vackert hos dig med den skira grönskan!
    Stor kram till dig Annica!

    SvaraRadera