torsdag 20 augusti 2020

COM HEM — GÅ BORT (TILL SKAMVRÅN)

 
Njae, snarare MÅNADENS nötpåse går till ...
 Hur korkat får ett företag vara?
Mitt under den värsta krisen vi upplevt i Sverige, och världen, på massor av år så väljer Com Hem att ytterligare trassla till livet för en stor mängd människor.
Som om det inte var nog krångligt och jobbigt ändå just nu.

Den 8 september släcker Com Hem de analoga TV-sändningarna och går helt över till digitalt utbud.
En halv miljon kunder drabbas, antagligen mest äldre.
Många måste köpa en ny TV trots att de har en analogt fungerande apparat.
Men även om man redan har en digital-redo TV så är det inte säkert att man klarar av att ställa om den.
Man blir alltså tvungen att kalla in hjälp. In i hemmet.
Och detta i tider när vi ska träffa så lite folk som möjligt.
Det gäller ju speciellt för oss som är 70+. Och/eller är i riskgrupper.
 
HUR TÄNKER COM HEM???
Kunde man inte ha väntat ett halvår till med den här idiotiska förändringen (läs: försämringen)?
Framåt våren 2021 är det mycket troligt att det finns ett fungerande vaccin mot covid-19 och människor hade kunnat känna sig lite tryggare med att besöka affärer och/eller ta hem folk.

Detta är så dumt och så korttänkt av Com Hem att klockorna borde stanna i förfäran.
Dessutom, men aningen mindre allvarligt, man tar bort några kanaler.
Ska man ha dem kvar får man plocka fram börsen.
Till råga på eländet så rullar en text överst på TV-rutan HELA TIDEN tills man fått in den digitala sändningen. Textremsan skymmer effektivt alla namnskyltar som visas i t.ex. nyhetssändningarna.
Varenda minut på dygnet, på varenda kanal, kan man läsa ungefär så här:
"Hej! Du tittar nu på analog-TV från Com Hem. Den 8 september ... bla-bla-bla ... byt till digital-TV redan idag ... bla-bla-bla. För mer information gå in på comhem.se ... bla-bla-bla."

Vilket jag har gjort.
Jag är inte alldeles borta när det gäller sån´t här. Jag har en digital-klar TV, jag har läst dess instruktionsbok, jag har följt Com Hems instruktioner både på nätet och i telefon men inte sjutton har jag lyckats "bli digital".
Däremot har det här tjafset lyckats göra mig rejält ilsken. Mig och 500 000 andra.

Således måste jag snarast få hem någon som både är absolut virusfri och tekniskt kunnig.
Och som helst också bär viss skyddsutrustning.
Är det möjligt? Ja, hoppas kan man ju alltid.

Ansvariga för detta vettlösa trams, gå och ställ er i skamvrån!
Tala om sämsta tänkbara tajming.
Skäms, Com Hem!
Många Com Hem-kunders TV-apparater efter den 8 september?

8 kommentarer:

  1. Så idiotiskt! Allt måste bara ändras hela tiden. Det spelar ingen roll om det har fungerat bra eller dåligt tidigare. Alla "nya" chefer måste sätta sin prägel på allt...om det nu är en ny chef som bestämt detta. Ibland tror jag att ändringar görs bara för att irritera oss. Kram

    SvaraRadera
  2. Du borde skicka ditt utmärkta blogginlägg till Com Hem. Tror också att ändringar är till för att irritera oss och kanske för att datasnillen ska få leka lite. Även tidningarna har tagit upp det vansinniga med att sätta folk i klistret i coronatider. Skämmes Com Hem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu har visst Blogger spårat ur — igen. Nedanstående svar var till första Gunnel, men det hamnade längst ner. ---
      Jag tror knappast att att Com Hem bryr sig det minsta om vad folk tycker. Det bevisade ju företaget genom att sätta igång den här cirkusen. Com Hem är nog bestruket med teflon, kritik rinner bara av.

      Radera
  3. Enligt Com Hem så frigörs tydligen mer plats på nätet när man övergår till enbart digitala sändningar. Om jag fattat rätt. Och så ska ju bild och ljud bli SÅ mycket bättre. Jaja, det återstår att se, jag har haft bra bild och ljud, analogt. Hur som helst är det ett krångel innan man får det att fungera hemmavid. Med eller utan corona.
    Torsdagskram!

    SvaraRadera
  4. Här är jag helt borta! Vet inte om jag har analog eller....vad det nu heter? 😜 Jag vet bara att jag har en TV och att jag har basutbudet, 1,2,4,6 och kunskapskanalen. Det räcker för mig att veta! TV-kram till dig Annica!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här med analoga eller digitala TV-sändningar spelar bara roll när det finns risk för att det blir svart i rutan p.g.a. Com Hems tokerier mitt i pandemin. Så onödigt att ändra just nu.
      Kram till dig med!

      Radera
  5. Vi har tre TV-apparater i huset. Två av dem funkar inte efter den 8:e. Suck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. I det här hemmet finns två TV-apparater och vad jag kan förstå så ska båda vara digital-klara — OM "någon" bara kan ändra inställningarna. :/ Man blir verkligen både förvånad och arg över Com Hems usla planering i coronatider. Helt hjärnbefriad.

      Radera