lördag 12 september 2020

SNART KLART

Gissa om jag var stolt och mallig förra veckan när jag alldeles själv klarade av att ställa om min TV till digital mottagning. Com Hems tokiga beslut att släcka sina analoga sändningar från den 8 september och just i coronatider har ju satt många äldre och utsatta i en svår situation.

Omkring en halv miljon Com Hem-kunder riskerade att bli utan TV-program om de inte kunde ställa om sin apparat själv och inte ville ta hem någon som kunde hjälpa till med det.
Dessutom, de som inte hade en modern TV måste endera skaffa en digitalbox eller köpa en ny apparat.
Vilket som, allt detta känns extra jobbigt i dessa tider.
Jag hade tur som redan hade en något-så-när modern TV. Jag gjorde en kanalsökning — och vips så var mina kanaler digitala. Och Com Hems irriterande, rullande textremsa i skärmens överkant försvann.
Minsann, än är undrens tid inte förbi.
Jag blev riktigt lycklig.

Men ingen lycka är evig. När jag skulle koppla in/om min DVD-spelare då krånglade det till sig.
Hur jag än googlade, läste och försökte så kunde jag inte få det att fungera med DVD:n. 
Till slut ringde jag Sony och fick tala med en kille som beklagande meddelade att min gamla, men annars fullt fungerande DVD-brännare/spelare nog inte gick att använda digitalt.
Morr!
Så nu sitter jag här och kan inte spela in TV-program som råkar sändas på en tokig tid eller krockar med något annat sevärt program. Jag har funderat hit och dit, upp och ner, fram och tillbaka och kommit fram till att jag nog får köpa en ny och modern blu-ray-spelare. Av vad jag läst mig till så ska tydligen dessa manicker även gå att spela gamla, vanliga DVD-skivor på. Och de ska också ge bättre bild.
Men min TV är ju inte från igår så det blir väl den som kommer att sätta gränsen för bildkvaliteten.
Jag kan bara hoppas på att TV och blu-ray annars ska vara kompatibla.
Nog om detta.
I veckan har en hantverkare, iförd munskydd, varit och bytt termostaterna på mina element.
(Jag bar också munskydd och tvättade händerna femtioelva gånger den dagen.)
Det kändes definitivt inte bra med en främmande människa som vandrade runt från rum till rum men eftersom min bostadsrättsförening och Com Hem tycks ha ungefär samma dåliga corona-tajming fanns inte så mycket att göra åt det. Hantverkskillen kommer hit igen på måndag för att justera och kontrollera det sista. Så det blir en dag till med munskydd och intensiv handtvätt.
Men sedan är underhållsjobbet i alla fall klart hos mig. Hurra!
Mitt förråd är fortfarande tomt, mina saker är magasinerade. Dörren står på vid gavel, hänglås och nyckel har hantverkarna. Det här underhållsjobbet har verkligen dragit ut på tiden; förrådet tömdes den 5 juni. Och då sades det att det skulle vara tomt omkring en månad.
Nu har det alltså gått drygt tre månader.
Men i onsdags fick jag veta att nu var åtminstone allt arbete gjort i förrådet så till veckan ska förhoppningsvis mina ägodelar återvända, likväl som lås och nyckel.

Det har varit lite rörigt ett tag men nu hoppas jag att det ska lugna ner sig.
Men tyvärr fortsätter ju coronaviruset att göra tillvaron extra orolig och besvärlig.

Och just därför behövs alla chanser till ett litet skratt.
Varsågod! Den engelska språkövningen får ni med som bonus.
Ha en skön helg!

6 kommentarer:

  1. Hahaha, underbara bilder på slutet men den på slutet fick skrattet att fastna lite i halsen för ack så sann den är!
    Det där med ComHem har visst varit riktigt besvärligt för många, tur att du fixade det själv, hoppas det löser sig med dvd:n också!
    Ska du få ordning på temperaturen nu då?? Men sommartid kanske det inte går att göra så mycket...tänkte på värmen utomhus....
    Ha det så fint nu och en riktigt god helg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, sista bildens text är lysande. Men den gäller inte den som kom på den för där fanns det ju intelligens. :)
      Com Hem har orsakat en massa oro och huvudbry för många. Och i onödan, man kunde väntat några månader.
      Vi har haft för varma lägenheter, året runt, tycker vår brf så därför sätter man nya termostater på alla element och ställer in dem till lite svalare inne-temp. Få se hur det blir när ute-tempen börjar hålla sig kring 25-30 minusgrader i vinter. Spännande! ;)
      God helg till dig också!

      Radera
  2. Det var som katten. Stackars lilla kisse som drabbats av husses hobby.

    Duktigt att fixa från analog till digital och lycka till med inköpet av ny DVD.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den arma katten borde ha sluppit den där hemska klädseln.
      Jag, TV-fixaren, är mäkta mallig. Men om jag klarar att koppla in en blu-ray-spelare, det återstår att se. Tekniken var mycket enklare förr.

      Radera
  3. Du är verkligen energisk och envis. Heja dig! Jag hade gett upp för länge sen, men sen hade jag klart ringt min svärson, för jag vill inte vara utan TV. Även om jag inte är någon trogen tittare så är det skönt att sitta och slöglo ibland. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, du skulle bara veta hur lat jag är! Så energisk — NEJ! Men envis — JA! Jag kan vara tjurig som en mossig gammal åsna. (Nu kan jag se hur min kära moder nickar instämmande från sitt moln; hon brukade säga att min envishet kunde förflytta berg.) Jodå, ibland är det en bra egenskap men ibland en mindre bra. I det här fallet var den i alla fall till nytta.

      Radera