går (utan konkurrens) till ...
I flera år har jag prenumererat på TVGuiden som ges ut av Aller media.
I augusti fick jag nedanstående erbjudande.
Klicka för större bild.
Jag beslutade mig för att nappa på erbjudandet och beställde Pling.
Eftersom jag redan var prenumerant så skulle jag alltså bara betala 49 kr/månaden och det var ju ett bra pris för att få tillgång till en massa tidningar från hela världen.
Kring 1975 och flera år framåt prenumererade jag på tre amerikanska inredningstidningar, Colonial Homes, House Beautiful och Better Homes and Gardens och jag har ofta känt saknad efter dem. Det var så trevligt när de dunsade ner i brevlådan. Jag tyckte det vore kul att i alla fall kunna digital-bläddra i sådana magasin igen.
Min Pling-prenumeration startade i augusti och första månaden var gratis. Det fungerade.
I september skulle Aller media, via Klarna, dra summan 49 kr, från mitt speciella "datakonto" för första gången. Och fortsätta göra så i mitten av varje månad.
Men, men, det var då det liksom började trassla till sig.
När jag kollade kontoutdraget för september hade Aller media dragit 99 kr. Jag ringde företagets kundtjänst, väntade en ganska lång stund i kö, men fick till slut tala med en person som bad om ursäkt för misstaget och som genast skulle se till att Klarna satte tillbaka 50 kr på mitt konto. Vilket också gjordes väldigt snabbt.
Med detta trodde jag att allt var ordnat.
Jo, pyttsan!
Oktobers kontoutdrag visade att Klarna återigen dragit 99 kr.
Nytt samtal till Aller medias kundtjänst.
Och samma procedur upprepades.
— Antagligen har man lagt in TVGuiden och Pling på olika kundnummer, sa den trevliga kvinna jag talade med då. Nu har jag ordnat det och lagt dem på samma kundnummer. Nu ska det fungera.
— Bra, tack, jag hoppas det! sa jag.
Haha, november kom, och för tredje gången hade Aller media meddelat Klarna att dra 99 kr istället för 49 kr. Jag kände att det här var inte bra för mitt blodtryck.
Nåja, tredje gången gillt, positiv-tänkte jag när jag ringde det otroligt vimsiga Aller media.
Skam den som ger sig.
— Jag ska omedelbart lägga in en ny felanmälan om detta, sa den uppriktigt ledsna tjejen. Så här ska det ju inte vara. Jag förstår att du blir irriterad, det skulle jag också vara.
Med spänning kollade jag datakontots decembersaldo. Minus 99 kr! IGEN!!!
Tyvärr glömde jag att samtidigt kolla mitt blodtryck! Men kanske lika bra det.
Jag var så arg att jag nästan skakade när jag för fjärde månaden i rad ringde det totalt inkompetenta tidningsföretaget. Efter mycket tryckande 1, 2, 3, o.s.v. och en ny lång väntan i kö så svarade en kille.
(Förresten förstår jag att det är telefonkö, jag är ju knappast den enda ilskna kunden.)
— Hej, jag heter Pelle! Vad kan jag hjälpa dig med?
— Ursäkta uttrycket, sa jag, men nu är jag riktigt förb....d, på ren svenska. Jag brukar inte svära så ofta men nu tycker jag faktiskt att det är befogat för att visa hur allvarligt detta är. Och det är inte dig, Pelle, jag är arg på, utan det företag du jobbar på, så ta inte det här personligt. Dock börjar jag faktiskt oroa mig för att Aller media kommer att orsaka min nästa och säkert dödliga hjärtinfarkt.
Det sista sa jag med ett skratt.
Jag berättade min Aller media-historia, strulet och erfarenheterna under hösten.
Just då tyckte jag det var bra att alla samtal där spelas in. Men lyssnar någon på dem?
OM någon verkligen lyssnar av dem är det väl för att höra hur kundtjänst-personalen sköter sig, inte hur företaget sköter sig. Vilket ju verkligen är minst lika viktigt.
Pelle berättade att företaget under en tid (årets underdrift!) haft dataproblem. Något tjafs med programmet. Men att man givetvis försökte fixa det
Syrligt antydde jag att man kanske borde byta ut sitt datafolk.
— Jag har faktiskt annat att göra än att telefonköa hos Aller media varje månad, sa jag. Det här är ju bara inte klokt. Om ni länge haft dataproblem så fattar jag inte att de inte rättats till. Ni har haft flera månader på er. Trasslet ska ju inte gå ut över era kunder. Nu är det alltså fjärde månaden jag måste ringa för att ni meddelar fel pris till Klarna. Vad är problemet? Jag tycker du ska tala med den som har högsta lönen på Aller media och påtala dessa ihärdiga problem, då kanske det händer något.
Jag hörde hur Pelle fnissade till vid den sista meningen.
— Det kan ju inte vara så svårt att med KUNNIGT datafolk fixa en så relativt enkel sak, fortsatte jag. Förresten har jag fått höra nya problemversioner varje gång jag ringt. Nu känner jag att jag borde få någon slags ersättning för allt detta strul.
— Jag lägger in så du får fem extra nummer på TVGuiden-prenumerationen, sa Pelle.
— Nej, sa jag, fem är ingenting, det är bara ungefär ett per trasselmånad.
— Jag lägger till sju, sa Pelle.
— Nej, sa jag, du lägger till tio!
— Jag lägger till tio! sa Pelle.
Dessutom såg jag senare att hela summan som dragits för december, 99 kr, hade återbetalats till mitt konto. Inte "bara" de felande 50 som under september, oktober och november.
Nåväl, jag önskade Pelle en trevlig jul och ett gott nytt år.
Och jag hoppades förstås att min eventuellt nästa och andra hjärtinfarkt var avvärjd.
Ja, ja, drömma kan man ju.
Idag när jag tittade på datakontots saldo så har Klarna (alltså Aller media!) för FEMTE GÅNGEN dragit 99 kr!
FEMTE GÅNGEN!!!
Nytt samtal, ny kundtjänsts-kvinna. Jag drog mitt Aller media-liv. Igen!
— Vad är det med ert företag? frågade jag. Vad är ert problem? Vi kan fara till månen, vi kan skicka pengar, swish-swish! på sekunden, vi kan sända mail till andra sidan jordklotet också på en sekund, vi kan klyva atomer och operera hjärnor och hjärtan men Aller media kan inte dra rätt summa för en prenumeration. Trots att ni haft FEM månader på er att rätta till felet. Som jag sagt förut, tala med den högst avlönade i företaget så kanske problemet blir löst. En gång för alla.
— Det har ju ingenting med lönerna att göra, svarade kvinnan.
Ridå.
Hon fattade alltså inte alls vad jag menade så jag förklarade att ibland måste man faktiskt tala med personen högst upp i hierarkin, d.v.s. den med högsta lönen, för att få saker och ting att hända.
Märk väl, jag sa IBLAND!
Någon lösning på det återkommande problemet kom hon inte fram till, hon visste inte vad det var eller var det eventuellt låg.
Vet ens någon på Aller media det? undrar jag.
Men hon fixade i alla fall återbetalning av 50 kr medan vi pratade.
Jag berättade att jag hade en blogg och tänkte skriva ett inlägg om Aller-företaget.
— Och jag kommer inte att ge er det minsta beröm, sa jag sanningsenligt.
— Det förstår jag verkligen, sa hon.
Jag nämnde också att jag fått tillbaka 99 kr i december och det var onödigt så om man nu dragit för två månader istället så var det okej. Men då skulle ju summan ha varit 98 kr, (2x49=98).
Hm, jag kanske borde vara tacksam att man inte dragit 2x99 den här månaden ...
Sådana här mail, se nedan, får jag från Klarna varje månad.
----- ----- -----
----- ----- -----
— Jaha, sa jag, när vi avslutade samtalet, då hörs vi nästa månad igen!
😄
Nästa gång får du kräva ett samtal med den som har den högsta lönen. Eller också skickar du ditt blogginlägg till Aller medias allra högste chef. Det är troligen samma person.
SvaraRaderaUndrar om högsta chefen (det är en kvinna, jag har kollat) ens vet om att det förekommer sådant här tjafs på företaget hon basar för. Hon borde verkligen få veta det. Det verkar ha gått troll i Pling-processen.
RaderaFörlåt mig Annica, men jag kunde inte låta bli att skratta när jag läste ditt inlägg. Jag såg framför mig din irritation och senare ilska, när du pratade med de här olika personerna! Du skriver med sådan inlevelse!
SvaraRaderaJag prenumererar också på TV-tidningen, men det här säger mig att jag INTE ska ta något av deras erbjudanden, som ju kommer nu och då, till mig! Kram!
Finns inget att förlåta, Kina! :) Det här är så absurt. Jag fattar bara inte vad som ska vara så svårt att fixa. Jag gillar Pling och 49 kr är helt OK (egentligen även 99 kr/mån), men vad jag INTE gillar är detta strul. Är det utlovade priset 49 kr/månad för prenumeranter då ska det också vara den summan som dras. Hur svårt kan det vara??? Det handlar ju inte precis om kvantfysik. Hoppas man att kunderna inte ska kolla/märka att det dras fel pris?
RaderaI torsdags tackade jag nej till alla reklammail från Aller-shoppen; inte vågar man köpa något därifrån ... ;) Kram tillbaka!
Det är jättekul för oss att läsa men jag förstår att du kan hålla dig för skratt. Riktigt dåligt skött av förlaget! Det måste uppmärksammas av både chefer och allmänhet, så skriv till så många du kan komma på. Kram
SvaraRaderaTro det eller ej, men även jag har någon gång dragit på smilbanden åt alltihop. Just för att det är så bisarrt. En så jätteenkel sak att åtgärda men som tydligen ingen klarar av på det stora företaget. Jag fattar ingenting! Men jag tror jag ska försöka få tag i VDn eller i alla fall hennes sekreterare. Skulle vara intressant att veta om strulet är känt på den nivån.
RaderaKram till dig!