torsdag 18 februari 2021

SPORT OCH FAN-DEMON

Det finns mycket man kan fundera över så här i coronatider.
En sak som förbryllat mig länge är hur alla idrottsmän och -kvinnor kan tillåtas flacka runt världen för allehanda tävlingar medan folket i övrigt helst inte ska resa överhuvudtaget utan hålla sig hemma och träffa så få människor som möjligt. Folket ska undvika att åka kollektivt med flyg, tåg, buss, helst jobba hemifrån om det går, inte träffa nya människor, inte besöka affärer, gym, restauranger, o.s.v.

Men alla dessa restriktioner och förbud gäller tydligen bara "vanligt folk", inte idrottare.
Sport/idrott har alltid haft en särställning i samhället. Det är som att ingenting är viktigare än sport.
Jag har hört invändningar om att det är så nyttigt att röra på sig.
Javisst, självklart, men i det här fallet är det ju bara de aktiva idrottarna som rör på sig.
De flesta andra sitter hemma i soffan, tittar på TV och äter chips.
Jag vet att det finns massor av människor som älskar sport men det finns även massor av människor som INTE vill höra och se evighetslånga sändningar i radio och TV. Jag är en av dem.
Jag blir väldigt irriterad när sportsändningarna prioriteras före andra program. Till och med nyhetssändningarna får flytta på sig för att sporten anses viktigare.

Och nu är alltså sporten även viktigare än pandemin och alla dess hemskheter.
(Jag har för övrigt döpt om pandemin till fan-demon. Säger vad eländet egentligen är.)

Jag fattar inte att alla idrottspersoner får fara kors och tvärs både inom landet och utanför.
Och det medan andra inte får passera landsgränser trots att de har sitt arbete i t.ex. grannlandet.
Många har blivit utan jobb p.g.a. corona. Företagare går på knäna för att klara sin försörjning.
Många går i konkurs.
Gamla och sjuka får inte träffa sina anhöriga.
Nära och kära har inte kunnat ta ett sista farväl av en älskad familjemedlem.
Dödstalet för Sverige ligger idag på 12 598. En fruktansvärd siffra. Och den fortsätter att stiga.
Kring dessa avlidna finns en stor skara sörjande.

Men idrottsfolket och sportsändningarna fortsätter som vanligt.
Visserligen sker de flesta tävlingar utan publik men i övrigt verkar allt som förr.
Mycket märkligt.

6 kommentarer:

  1. Det finns mycket som är märkligt. Sport har alltid haft en särställning och jag kan inte begripa varför. Jag är helt ointresserad. Må så vara att det är nyttigt att utöva någon slags sport eller att röra på sig överhuvudtaget, men de enda som rör på sig nu förutom de tävlande är de som sitter i en gungstol. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, fyndigt med gungstolen! Vi är alldeles ense om det här med sport. :) Jag är också helt ointresserad. Sport är som en religion. Det blir lite fanatism över det hela.
      Det finns dock en fördel med sportsändningarna i TV och radio — man stänger av och gör något som är betydligt mer givande. Det är roligare att städa badrummet än se skidåkning.
      Kram till dig!

      Radera
  2. Att det är så mycket sport på teve beror på att det är så många fånar som älskar sport. Bland dessa dårar finns jag. Att sportfånar skulle lida av mer sittfläsk än andra betvivlar jag. Tror inte heller att det kan bevisas. Låter min kommentar sur? I så fall är det inte meningen, vi har ju haft många duster om idrott per telefon men allt som skrivs låter mycket hårdare än vad som sägs direkt kvinna mot kvinna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Om det skulle gå efter sittfläsket så vore jag största sportfånen. Och du ingen alls. ;)
      Alla har vi ju någonting vi är tokiga i. För min del kan jag, i timmar, kolla hundvideos på Youtube. Mycket gulligare och mycket mer variation att se än svettiga skidåkare. Haha, testa någon gång, vetja`! Något jag vet aldrig kommer att hända. :D Men jag gillar dig ändå, trots sportfåneriet. <3

      Radera
  3. Det är pengarna som styr och i sporten är det enorma summor som är i omlopp. Sporten är den så kallade undantaget på regeln!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym! Ja, naturligtvis är det pengarna som styr. Det är det väl alltid. Man hör ju vad t.ex. fotbolls- och hockeystjärnor kostar och tjänar. Nu får man bara hoppas att de beresta idrottarna inte sprider corona omkring sig för då kostar de oss enorma summor, både i lidande och pengar.

      Radera