onsdag 31 mars 2021

GASBINDA OCH HEXYNOL

Två förpackningar som jag sparat genom åren.
Jag kom ihåg dem nu när det talas så mycket om AstraZeneca.
Och faktiskt, än idag minns jag hur Hexynol-sucretterna smakade.
ASTRA bildades 1913 i Södertälje och för oss i Sverige är det ett välkänt läkemedelsföretag.
År 1999 blev det fusion med det engelska ZENECA och namnet ändrades till AstraZeneca.
Genom tiderna har man forskat fram flera mycket framgångsrika läkemedel,
bl.a. Seloken och Losec.
AstraZeneca har produktion i många länder och antalet anställda är nästan 71 000.
I Södertälje har man en av världens största tablettfabriker.
I dagarna talas det mest om företagets covid-19-vaccin.
Ha en bra dymmelonsdag! Påsken närmar sig.

6 kommentarer:

  1. Vilka fina gamla kartonger du har i dina gömmor. Asken med tabletterna har jag inget minne av, jag har nog aldrig smakat Hexynol.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror det alltid fanns en burk med Hexynol hemma hos oss. De kändes bra om man var lite sårig i halsen. Men de hjälpte inte mot Asiaten, Hong-Kong och andra fula virus som grasserade på den tiden.

      Radera
  2. Hexynol minns jag med att jag åt när jag hade ont i halsen. Idag blir det Strepsils eller Bafucin. Säkert liknande ingredienser men annat namn. Ha det bra i påsk. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, Hexynol var lite lenande för halsen. Och de smakade riktigt bra om jag minns rätt.
      Ni kan väl fira påsk med vårkänsla? Här har vi snö än, men snart får kung Bore se sig besegrad av gumman Tö. Ha det gott!

      Radera
  3. Hexynol minns jag, och nuför tiden blir det Bafucin för min del också! Här är det riktigt fint väder idag. Det är NÄSTAN så jag vill gå ut! 😁 Glad Påsk!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr var Hexynol vanligaste (enda?) tabletten när halsen kändes sårig. Numera finns en uppsjö av märken för att lindra. --- Här har vi en solig långfredag. Och snön smälter! Skönt!
      Ha en fortsatt trevlig påskhelg!

      Radera