lördag 1 januari 2022

PLUSSET MED PANDEMIN

Hoppas det nya året börjat bra.
Det gamla var ju verkligen ingen höjdare på år-toppen.
Precis som det förrförra gamla, 2020.
Naturligtvis tänker jag på pandemin.
Detta elände som lämnar folk i sorg, svåra följder av covid-19 och i många fall ekonomisk katastrof.
Vad världen behöver nu är läkning, återhämtning och framtidstro. Överallt, och på alla plan.

Under hela 2021 har jag försökt hitta något positivt med coronaeländet.
Det tog 364 dagar att upptäcka pandemi-plusset.
Och då har jag alltså inte räknat med alla dagar det plågade världen under 2020.
(Fyrverkeri på bild är okej.)

Pandemi-plusset då?
Jo, tänka sig, nyårsaftonen 2021 kom och gick nästan helt utan fyrverkerier!
Till och med kommunens planerade storslagna fyrverkeri ställdes in.

Okej, här och där hördes några spridda smällar och lite glitter syntes på himlen men det var försumbart.
Och helt underbart.
Så tyst och så skönt att slippa oron att någon vilsekommen raket (är de GPS-programmerade?) ska skada någon, skrämma djur, krossa fönster och/eller orsaka brand någonstans.
Varje år händer det ju någon olycka med raketer.
Men största vinnaren är nog miljön som slapp farligheterna som fyrverkeripjäser består av.
 Fyrverkerier är verkligen inte som att blåsa upp och smälla en papperspåse.

Jag måste säga att igår och i natt kunde jag faktiskt se en gnutta nytta med coronapandemin.
Känslan av tacksamhet var dock mycket kortvarig, det erkänner jag.

 Idag vill jag bara att detta coronavirus ska försvinna från jorden yta, Genast.
Och ska jag vara helt ärlig så hade jag stått ut med raketer igår kväll och i natt om jag kunnat byta till mig en pandemifri värld.

Fortsatt gott 2022!

2 kommentarer:

  1. Det var ovanligt mycket fyrverkerismällar här hos oss. Privatpersoner hade laddat fyrverkeripjäser ute på isen som de smällde av på nyårsnatten. Men i det stora hela har det varit mycket lugnare än tidigare år. Pandemin gör att man inte vill samla folk och så kan det ju vara lite miljötänk också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Några av raketerna ni hade nära på isen såg jag också. De glittrade ovanför hustaken. Här var det väldigt lugnt. Ett sällskap på 10-12 personer samlades utanför och tände något de höll i händerna. Det liknade gamla tiders tomtebloss.

      Radera