söndag 20 mars 2022

SPRÅKPOLISEN ÄR PÅ G

 
Det kom ett brev från sjukhusets ögonmottagning.
Jag har fått en tid för ögonkontroll.

På brevets sista sida står det bland annat:
 "Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer."
Och så fem olika punkter att man ska stanna hemma om man är sjuk, tvätta händerna ofta, hålla avstånd, o.s.v. Ja, allt det där vanliga som gäller i pandemitider.
Och fortfarande så vill ju sjukhuset ha så få besökare som möjligt.

Så, efter de fem punkterna kan man läsa ... och håll i er nu!

Det bästa är om du kan komma själv.

Vad då "komma själv"???
Attans också, jag som hade tänkt skicka grannen!
Han är yngre än jag och har säkert mycket bättre syn.
😊
Jag får lus i magen av denna idioti att byta ut ordet ENSAM mot ordet SJÄLV!
Språkpolisen i mig tar uppgivet fram pekpinnen och dänger den i SAOL

Själv betyder att man klarar av att utföra/göra något på egen hand, utan hjälp av någon annan.
— Kan själv, som barn brukar säga.

Jag har skrivit om denna tok-trend tidigare och jag kommer aldrig att acceptera de här dumheterna.
Jodå, jag vet att det rasar ett förfärligt krig i Ukraina, Europa.
Jag vet att världen fortfarande kämpar mot en pandemi.
Jag vet att mat- och bränslepriserna stiger uppåt som en lössläppt, yster ballong.
Jag vet att miljön mår sämre och sämre för varje dag.
Så, naturligtvis är det en bagatell att folk envisas med att säga "själv" när de
egentligen borde säga "ensam".

Men ord-bagatellen gör faktiskt att missförstånd kan uppstå.

— Jag avskyr att äta själv.
(Brukar du bli matad?)

— Jag lever själv.
(Så bra att du inte behöver hjärt-lungmaskin.)

— Det är så trist att vara själv.
(Försök vara någon annan då.)

— Jag sitter ofta själv.
(Bra att du klarar dig utan stöd.)

— Jag sover själv.
(Ingen hjälp av sömntabletter?)

— Det kan kännas ganska självt ibland.
(Hemskt! Värsta varianten! Jag ryyyser!)

Och så tycker då alltså Region Norrbotten att det bästa är om jag kan komma själv.
Ja, det hoppas jag, det var ju jag som fick kallelsen.
Förresten, vad är det nästbästa?
Att någon överhuvudtaget infinner sig? Vem som helst?

Jag kan inte fatta att folk inte hör hur tokigt det låter.
Men så klart, när journalister i radio, TV, tidningar och andra proffspersoner använder "själv" istället för "ensam" så kommer även vanligt folk att falla i "själv"-fällan.
Till och med äldre människor har börjat anamma tokeriet.

Vad är det för fel på ordet ENSAM?
Det betyder ju inget annat än att du just nu inte har någon annan person i närheten.
Och det är ingen katastrof.
Att vara FÖR SIG själv (d.v.s. att vara ensam) kan kännas riktigt bra.
Tro mig, jag vet!
Nu börjar dagen vinna över natten,
alla snögubbarna blir bara vatten,
kvar blir bara moroten, kvistarna och hatten.
Och på gården jamar lilla marskatten.

Ha en skön vårdagjämningsdag!

8 kommentarer:

  1. Hahaha! Jag känner igen mig i upprördheten, men jag tror faktiskt att det är många som inte reflekterar över det. Jag är nog också lite av en språkpolis och det känns jobbigt ibland när man får illamåendeanfall av att lyssna på en del reportrar och programledare. Var och vart är ju ett typexempel på där många kastar tärning innan de väljer vilket ord som passar. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns många språktokerier som ger en "lus i magen". Minutrar och sekundrar gör mig nästan galen. Och att man tagit efter engelskans sätt med hans/hennes/deras istället för svenskans sin/sitt/sina gör mig också ilsken. Och så det du skriver om var/vart. I min dagstidning är det dagligen uschlig svenska. Jag häpnar. Och då läser jag ju ändå inte allt. Kan tänka mig att även sportsidorna har sina brister ...
      Kram tillbaka!

      Radera
  2. Ja, du språkpolisen, vi får nog snart acceptera att ensam blir själv. Ser att det blir mer och mer vanligt, fast det är blir alldeles galet när det används som i dina citat. "Själv" i stället för "ensam" används ofta felaktigt även av journalister och författare, inte underligt att Svensson följer efter. Förfallet har gått förfärande fort. Bra att vi har poliser som kämpar på mot språkförfallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varje dag får man bevis på att språkpoliser är ett framtidsyrke. Vi behöver även öka på den poliskåren. ;) Jag kommer aldrig att acceptera "själv" istället för "ensam". Ända till mitt sista andetag kommer jag att kämpa för det svenska språket. Snart kommer jag att ånyo skriva till min dagstidning och klaga på hur de misshandlar sitt modersmål.

      Radera
  3. Det är inte alas bra att ett språk utarmas. Förändras ja, men inte utarmas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så! Att språket följer med i tiden är okej men det ska inte bli banalt.

      Radera
  4. Är HELT på din linje.

    Jag retar mig på själveriet så mycket att jag skälver.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Själveriet är bara ett av många exempel på att vi språkpoliser behövs! Snart är vi utbrända. ;)

      Radera