söndag 30 oktober 2022

DEN NORMALA TIDEN

 

är
NORMALTIDEN!

Hurra!
I natt, natten till söndag, klockan 03:00, ställs klockan tillbaka en timme.
Sverige går över till normaltid igen.
Men tyvärr bara för fem månader.
Som mina bloggläsare vet så är jag en ivrig förespråkare för normaltid, året runt.
Jag tycker, och har alltid tyckt, att det här med sommartid är bland det larvigaste man hittat på. Detta tramsande med att klockan låtsas vara tolv när solen INTE står högst på himlen är bara så urbota dumt.
Jag hade hoppats på att få uppleva ett slut på tjafset men det blir antagligen inte så.
Skulle tro att jag hunnit avsluta jordevandringen innan beslutet tas.
Förresten, lika bra det OM man då bestämmer att sommartid ska råda året om.
Då är det skönt att vara död och slippa veta.
😉
Nåväl, nu hoppas jag i alla fall få njuta av de kommande fem månadernas normaltid.
Speciellt när man längtat så.
Vore ju både trist och förargligt om man skulle hämtas av liemannen just då.
Sedan önskar man att det var normal tid även på andra sätt.
Att Ukraina vunnit kriget, att pandemin var över, att vår jord mådde bra, att miljö- och naturkatastrofer var en före detta mardröm, att våldet i samhället upphört, att människor i hela världen hade hälsa, mat, boende, arbete och var lyckliga.
Inga småsaker att önska men önskedrömma får man göra.
Ibland måste man tillåta sig det för att orka med allt elände.

Jag försöker att varje dag, så ofta som möjligt, riktigt frossa i sådant som jag tycker om.
Det kan gälla allt från favoritmusik, konst, trevliga TV- och radioprogram till att telefonprata med goda vänner, lära mig några nya ord på engelska eller något annat språk, datorpyssla, fundera på bloggämnen eller se intressanta och/eller roliga videoklipp på YouTube.
Eller kanske bara laga något gott till middag. Kroppkakor, t.ex. Mums!

Det finns mycket att glädjas åt i livet.
Och när det är oroligt i världen känns det extra viktigt att ta vara på det som kan ge skratt, lycka och inre ro.
Visst mår man bra av att skratta mycket?
Jag har en särskild "Humorpärm" där jag sparat bilder, klipp och annat som fått mina smilband att motionera lite mer än vanligt.

Och här har jag med en drömfångare samlat ihop mina främsta glädjeämnen.
Sådant som jag måste ha en dos av varje dag. På ett eller annat sätt.
Hoppas ni får en fin söndag!
Och skratta gärna lite extra.
Om inte annat kan ni ju fnittra åt den här knäppa bloggerskan som klagar över och inte alls gillar att knata runt i hemmet och ställa om klockorna två gånger per år.
Men hon behöver åtminstone inte köpa någon skräckinjagande Halloween-dräkt för att skrämmas. Hon blir jätterädd varje gång hon ser sig i spegeln.

4 kommentarer:

  1. Min drömfångare skulle innehålla en del av det du samlat på din och sen skulle jag lägga till saker som jag har passion för, t ex böcker och ett antal ättlingar. Skrattar inte åt bloggerskan som knatar runt i hemmet och ställer om klockar. Det kan man inte göra, det vore grymt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Böcker gillar ju jag också, men tyvärr blir de allt svårare att läsa p.g.a. den uschliga gråstarren. Och min PD gör att jag inte kan använda hörlurar. Men jag skulle kanske kunna lyssna via vanliga radions högtalare. --- Inte alls grymt att skratta åt en hängiven normaltidsgillare. :-)

      Radera
  2. Jag skulle kunna ha en del av dina saker i min drömfångare men definitivt inte kroppkakor. Jag höll på att missa att det var dags för klockändring i helgen. Tur att dator och mobil fixar sånt själv. Precis som du så försöker jag se ljuspunkterna i tillvaron även om de är väl gömda ibland. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och kroppkakor som är så gott! Verkligen en av mina favoriträtter. Men de ska vara egentillverkade. :-) --- Tur att man har sina egna privata ljuspunkter när världen omkring bjuder på så få just nu.

      Radera