onsdag 14 juni 2023

ORÄTTVIST, ICA-STIG!

... går denna vecka till
Nedanstående erbjudande om en extra rabatt på 125 kr fick jag med mejl från ICA Maxi för någon vecka sedan. Det lät ju bra.
Men så nämnde väninnan att hon och maken, de är också "stammisar" (denna fåniga benämning!) bara behövde handla för 1700 kr för att få samma rabatt-summa.

Vad menar ICA med det här?
Varför är jag tvungen att handla för 1000 kr mer under den här perioden för att få samma rabatt?
Jag skulle vilja ha en förklaring.
Det hade ju varit okej om jag då skulle fått mer rabatt, men nej.

Jag har ringt till ICA Maxi, jag valde och tryckte rätt siffra och en kvinnlig röst kom med täta mellanrum och meddelade:
— Det är fortfarande samtal före. Tack för att du väntar.
Jag väntade. Och väntade. Och väntade.
Ingenting hände. Jag lade till slut på och ringde upp igen. Valde andra siffror.
Samma resultat.

Jag chansade och tryckte på siffran för e-handel. Där svarade genast en kille som sa att de hade trassel med telefonerna. Det har de haft i månader.
Jag talade om för honom vad saken gällde.

— Jag tar ditt telefonnummer och ber kontoret ringa upp dig, sa killen.
— Be dem ringa så snart som möjligt, bad jag.
Jo, det skulle han göra.

Än har ingen ringt.
Är jag förvånad? Nej!
För snart två år sedan skulle handlaren i fråga ringa upp mig dagen efter jag framfört ett klagomål angående en leverans. Han skulle kolla upp en sak först och sedan återkomma.
Dagen efter, som sagt. Det var i september 2021.
Han har inte ringt än.

Jag har fortsatt att on-line-handla allt där för det har varit enklast (vanans makt) men också välkända varor och trevlig personal som kört ut det man beställt.
(Jag vill ju ha varorna till dörren.)

Men den här "ICA-Stig" borde fundera lite.
Coop och Willys har också on-line-handel och hemkörning ...
Så det så!
UPPDATERING
I fredags försökte jag igen att ringa ICA-Maxi. Med samma resultat som tidigare i veckan.
Jag tryckte på olika val, inget svar. Jag testade "kundtjänst" och där svarade en tjej som inte kunde ge något besked utan kopplade mig vidare.
Det gick fram en och en halv signal, sedan sa det ploppettiplopp i luren och så blev det helt tyst.
Först fattade jag ingenting, jag ropade: Hallå, hallå!
Knäpptyst.
Samtalet hade kopplats bort.
Man blir både snopen och arg.

Då ringde jag ICA:s Kundkontakt, ett 020-nummer.
Efter nytt sifferväljande svarade en vänlig dam.
Jo, antagligen hade jag inte handlat tillräckligt mycket för att få rabatten, jag måste handla för ytterligare 2700 kr före den 18 juni.

— Orättvist, tyckte jag. Jag har fått den förr. Är man "stammis" så är man. Det är synd om alla enpersonshushåll. Finns massor av sådana i Sverige. Men de köper förstås inte lika mycket mat som familjer gör. Förresten, man måste ju också få och veta om era erbjudanden för att kunna nyttja dem.
(Här tänkte jag på min svägerska i huvudstaden som inte alltid får dem).

Nej, de skickas inte alltid till alla.
Mycket märkligt, då får ju inte ens en del "stammisar" veta vad som är på gång.
Då blir det svårt att leva upp till "stammis-kraven".

Jag berättade också att det inte går att få tala med någon på ICA Maxi här.
Den vänliga damen sa att "där har de problem med telefonerna; jag har själv ringt några gånger och skulle ha tag i dem men det lyckades inte".

— Så har det varit i flera månader, sa jag. Inte kan det väl vara så svårt att fixa så telefonerna fungerar. Det går att välja "kundtjänst" och "e-handel" och komma fram men inte till "kontor/administration". Väldigt konstigt. Jag börjar tro att administrationen inte vill ha något med kunderna att göra. Vi ska handla så mycket som möjligt men besvära så lite som möjligt. ICA borde ta dem i örat.

Jag kunde nästan "höra" hur damen log.

4 kommentarer:

  1. Har ICA-Maxi hört av sig? Även jag väntar med spänning på deras svar. Varför behandlar man sina "stammisar" olika. Helt obegripligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, helt tyst från Maxi. Och jag hade faktiskt blivit MYCKET förvånad om de hört av sig. De verkar inte bry sig så mycket om kunderna.
      Svägerskan i Sthlm har berättat att hon (också "stammis") inte alltid får alla erbjudanden, extrapriser, gåvor, o.s.v. Konstigt, det borde ju vara lika för alla. Vad sysslar ICA med??? Jo, TV-reklam som bara blir fånigare och fånigare! (Den var rolig förr men inte nu.)

      Radera
  2. Undrar om skillnaden på rabatterna beror på hur mycket man handlar för i månaden?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tydligen är det så. Men jag har fått den där rabatten förr. Hur som helst är det orättvist mot alla enpersonshushåll som går miste om rabatten eftersom de givetvis handlar mindre än familjer. Som "stammis" borde alla behandlas lika.
      Hos ICA betalar man dessutom 129 kr för hemkörningen hur mycket man än köper. På COOP är hemkörningen gratis när man handlar för 2000 kr eller mer. Och det blir det ju nästan varje gång.

      Radera