lördag 29 juli 2023

DET BLEV REGN I DET GRÖNA

Tyvärr, lördagens folkfest både regnade och blåste bort.
Konstigt, konsten i gröngräset brukar sällan ha problem med vädergudarna.
De flesta år är det solen som vräkt ner sina strålar över de många besökarna,
Vissa år kunde det vara riktigt svettigt när solen gassade.

(Under pandemin ställdes den populära folkfesten in.
Annars hade man kanske snuddat 50 gånger.)
Hoppas att söndagen bjuder på bättre väder så utställarna åtminstone får EN dag att visa sina alster.
Under många år var det ett en-dags-evenemang (och alltid på en lördag) men på senare år har det varit både lördag och söndag.

Julimånadens sista dagar brukar ofta vara soliga, varma (nästan kvava) med klarblå himmel. 
Min pappa var född den 30 juli och jag minns mest solsken och värme den dagen.
Födelsedagsfikat avnjöts då ute i trädgården i skuggan under något träd.
Vi var alltid måttliga soldyrkare i min familj.

I morgon är det faktiskt 115 år sedan min pappa kom till världen.
Det är en svindlande tanke ... 115 år!
Med så gamla föräldrar är det märkligt att deras dotter fortfarande lever.
Hon (läs: bloggerskan) måste ju vara jättegammal.
Inte undra på att tanten börjar bli både smågaggig i knoppen och lite maläten i kroppen.
Inte mycket numera som är toppen.
Men hon kämpar på och får emellanåt t.o.m. ihop ett tramsigt blogginlägg.
Ja, just precis som det här.

Dock, sänder jag redan idag en varm gratulationshälsning till pappa inför 115-årsdagen i morgon.
— Hoppas du och din 111-åriga fru firar rejält på ert moln.

Och alla ni andra ska ta väl hand om er och varandra.

Förresten, på Konst i det gröna hade jag kanske platsat med min senaste tavla:
Den skulle kunna kallas "Vita Lögner".
Påminner väldigt mycket om en tidigare målning som jag döpte till "Snöstorm över Vita Huset".
😉😇

6 kommentarer:

  1. Haha! Jag gillar dina tavlor. Väldigt passande namn på dem. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan ju vara bra att namnet ger en hint om motivet. ;)

      Radera
  2. Med så gamla föräldrar måste du själv ha uppnått en vördnadsvärd ålder men smågaggig i knoppen är du inte. Det eventuellt malätna kan jag inte yttra mig om.
    Den här dagen är mulen, det är blåsigt men det regnar inte. Vecka 30 låg vi absolut sist i solligan, bedrövligare vecka har sällan skådats.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gulligt att du inte anser mig vara smågaggig. Kanske storgaggig?
      Snart börjar vi nog rosta av allt regn.

      Radera
  3. Jag har förstått att det regnar mycket på olika håll i Sverige. Det skulle vi verkligen behöva här i nordligaste Kalifornien eftersom vi inte haft regn på mycket lång tid. Saknar regn. Trevligt med ett nytt blogginlägg från dig. :)
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad jag kan gilla med det här strilandet är att det håller nere temperaturen. Jag avskyr när det är alltför varmt. --- Fullt förståeligt att ni längtar efter regn. Det behövs ju för att både människor, djur och natur ska må bra. Vatten är livsviktigt! Men som med allting, det ska vara LAGOM.

      Radera