tisdag 4 juli 2023

USA, GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN

Idag firar USA sin nationaldag, Independence Day, med pompa och ståt.
Den fjärde juli är en betydelsefull dag i det stora landet i väster.

Detta datum markerar årsdagen av när kongressen, bestående av delegater från USA:s ursprungliga 13 kolonier, undertecknade självständighetsförklaringen den 4 juli 1776.
Nu på torsdag, klockan 20:00, sänds sjätte och sista delen av SVT1:s dokumentärserie om USA, kallad Drömlandet.
Journalisten, programledaren och tidigare under några år SVT:s USA-korrespondent Carina Bergfeldt och kocken och programledaren Tareq Taylor har bilat genom sex av USA:s sydstater; Texas, Louisiana, Mississippi, Alabama, Georgia och Tennessee. De har besökt allt från skolor och kyrkor till barer och vapenhandlare och talat med helt vanliga människor om livet i dagens USA.
En helt annan tillvaro än den lyxiga och glamorösa bild vi har från filmens Hollywood.

I mitt tycke är denna serie bland det bästa som gjorts om det helt fantastiska men även smått galna United States of America..
Ett land som är både himmel och helvete.
Vilket också Bergfeldt och Taylor fick inblick i.
Redan som barn drömde jag om USA. Kanske delvis påverkad av att min mormor och flera av hennes syskon emigrerade dit runt sekelskiftet 1800-1900. Mormor jobbade som fotograf i Minneapolis/St. Paul men återvände till Sverige efter några år för att under en tid hälsa på föräldrar och kvarvarande syskon i Västerbotten.
Och där och då träffade hon den som skulle bli min morfar. Vilket resulterade i att hon blev kvar i Sverige, gifte sig och fick två döttrar.
Den äldsta av dem blev så småningom min mor.
(Under etiketten "Nära och kära" finns mer att läsa om min mormor. Och mamma.)

Men mormors andra emigrerade syskon blev kvar i USA. Så jag har en hel del släkt där.
Och i ungefär två månader 1975 hade jag förmånen att besöka några av dem i deras hem i Illinois och Wisconsin.
De har även hälsat på mig här i Sverige.
Innan jag lämnade USA stannade jag även till en vecka i New York.

Jag är fortfarande, som gammal tant, lika fascinerad av Amerikas Förenta Stater.
Ett fantastiskt land på så många sätt. Men också ett land med många problem.
Förresten, en lustig sak – jag har aldrig känt mig så SVENSK som under min vistelse där. Talade bara gott om mitt fosterland och kände mig så stolt över att vara svensk.
Hela jag blev en entusiastisk ambassadör för gamla Svedala.
Och på den tiden var ju faktiskt lilla Sverige något av en (lite självgod) idyll. 
Men tyvärr, numera har svenskglorian hamnat rätt mycket på sned.
En symbol för frihet, Liberty Bell. med den berömda sprickan.
Klockan hänger i Philadelphia och ringde i tornet i Pennsylvania State House i samma ögonblick som den amerikanska kongressen förklarade sin självständighet.
Klockan är 1,2 meter hög, omkretsen är 3,7 meter och den väger ca 940 kg.
Materialet är koppar, bly, zink, arsenik (!?), guld och silver.

Om någon missat serien Drömlandet så finns de sex programmen på den här länken:

8 kommentarer:

  1. Jag har också följt den serien och tycker den är bra. Visst är det mycket i det landet som man blir förvånad över, men det finns mycket i Sverige också som man hajar till för. Tack för alla hälsningar, Annica. Det har gjort mig väldigt glad. För mig är denna dagen lite speciell för Ulrika har namnsdag.Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Att Carina Bergfeldt är en skicklig journalist visste man ju men även Tareq Taylor har varit väldigt bra. Lugnt och klokt har de mött människor både i sorg och glädje. Jag hoppas det blir fler program längre fram.
      Roligt att kunna glädja dig med mina små hälsningar. --- Tänkte faktiskt på din dotter Ulrika idag när jag såg att det var ett av dagens namn. Kram från norr!

      Radera
  2. Jag tackar å USAs vägnar. :)
    Min skola har stängt idag pga helgdagen. Jobbade dock igår. Hade det varit Sverige hade vi troligen haft en klämdag och varit lediga. Klämdagar finns inte riktigt i USA.
    Grejen med USA är ju att landet inte är enhetligt på det sätt som Sverige är. Alla stater är egentligen som egna länder i viss utsträckning och det kan skilja sig enormt mellan olika stater.
    USA har enorma problem och det tycks tyvärr bara bli värre. Jag är inte riktigt överens med den nuvarande regeringen om rätt många saker och hur man hanterar olika samhällsområden. Sedan har vi givetvis Kaliforniens regering som också - i mitt tycke - har “gone off the deep end”, framför allt i och med pandemin.
    Jag läste via en FB-grupp för svenskar om TV-serien du nämner. Har inte tittat och det jag läste i gruppen var att många tyckte Carina var alltför negativ inför USA. USA förtjänar kritik men de stater de besökte är också helt olika än stater i norra och västra USA. De var i “the deep south” och bibelbältet. Förutom Texas.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Och grattis till dig för en ledig dag! :) Lite extra ledighet är alltid trevligt.
      Jag kan faktiskt inte hålla med om att Carina var speciellt negativ. Hon älskar ju USA och funderar på att kanske flytta tillbaka dit med man och barn. Det var ju mycket därför hon ville göra den här serien och upptäcka ännu mer än när hon var "korre" där. Jag har tyckt att både hon och Tareq framfört vettiga synpunkter och de började aldrig ifrågasätta eller diskutera med dem de intervjuade. Däremot kunde man se och höra hur berörda och tagna de ofta blev över allt de fick uppleva, både positiva och negativa saker. De visade verkligen äkta känslor.
      Angående "the deep south", vad jag förstår så har väl alltid den amerikanska södern haft mer fattigdom och problem än USA i övrigt.

      Jag gillar också verkligen USA, det fascinerar – och skrämmer. Mycket verkar helt galet och annat skulle man vilja ha mer av också i Sverige. Men precis som du skriver så är ju Sverige ett enhetligt land, våra län lyder under samma lagar och förordningar. I USA kan det vara väldiga skillnader från ena staten till den andra även om de är grannstater.
      Enligt uppgift på SVT Play så kan tydligen serien bara ses i Sverige, tyvärr.
      Kram skickas över "pölen"! :)

      Radera
    2. Jag har VPN så skulle kunna titta på programmet eftersom jag kan få det att se ut som att jag är i Sverige. Kanske börjar och titta och se vad jag tycker. :)

      Radera
    3. Smart att ha VPN. Det blir spännande att höra vad du kommer att tycka om Carinas och Tareqs road trip i sydstaterna. :)

      Radera
  3. Jag har också en sorts kärlek till USA. Min svärmor kom från Detroit, min man är född i USA och kom hit vid 10 års ålder och han har en del kusiner kvar i landet. Tror att det är som Anne-Marie skriver att varje stat i USA är som ett eget land, man hör ju talas om deras olika lagar vad gäller abort med mera.

    SvaraRadera
    Svar
    1. USA lämnar nog ingen helt oberörd. Det ÄR ett fantastiskt land men har också många problem. Vilket vi numera även har i Sverige. Trots att vi är ETT land.

      Radera