måndag 21 augusti 2023

ALLA PENSIONÄRERS DAG

(Skärmklipp idag från min morgontidning.)

Varmt grattis till alla oss pensionärer!
Idag, den 21 augusti, är det tydligen "alla pensionärers dag".
Jag tackar nigande med knarrig kropp och gläds åt folkets jubel.
Hur många kände till den här firardagen??
Själv hade jag faktiskt ingen aaaning om att denna måndag skulle bli en festdag.
Minsann, överraskningar kan alltså lura runt hörnet även att man uppnått mogen ålder.
Numera kan det kännas som att den största överraskningen är att man överhuvudtaget vaknar på morgonen och inte är död. Om man dessutom lyckas ta sig ur sänghalmen helt utan hjälp och får golvkontakt i ganska intakt skick så blir man ännu mer överraskad. Och förundrad!
Den känslan brukar sitta i hela dagen.
Men hur ska man nu fira denna dag på bästa sätt?
Har man en partner som också lyckats klara både natten och uppstigandet utan mankemang så kan man ju alltid ta rullatorn till närmaste matställe och avnjuta en delikat måltid.
Pensionen kom ju lägligt häromdagen. Och så skönt att slippa matlagning på denna högtidsdag.
Dock, covid-mutationen Eris lär ha tagit sig in i landet men kan väl knappast hunnit sprida sig så mycket än.
(Under hösten väntar fler vaccin-stick för det tappra folket.
Experterna tror att covid-eländet och dess varianter är här för gott.)

Men tillbaka till dagens firande.
Att i hemmets lugna vrå kalasa på några skivor stekt blodpudding med lingonsylt och ett glas mjölk är inte heller så dumt. Tända ljus och lite ljuv musik förhöjer också alltid feststämningen.
Är man singel kan man givetvis fira på samma sätt som ovan – har man tur kanske man träffar någon trevlig singelbekant som är ute i samma firar-ärende.
Men det går också alldeles utmärkt att mumsa i sig blodpudding, fiskpinnar eller oxfilé i ljuvlig ensamhet vid egna köksbordet. Det vet jag – av erfarenhet. Och, singellivet består av mindre disk!
Dessutom, när stolen mitt emot min är tom kan jag ostörd lösa korsord med gott samvete.
 

"Vilken restaurang ska vi boka pensionärsfestandet på? Ska vi ta den som har dans?"

Må alla, pensionärer och icke pensionärer, ha en bra dag!

4 kommentarer:

  1. Nu är alla pensionärers dag över och allt är precis som vanligt. Hade ingen aning om att vi borde fira förrän jag läste din blogg. Får väl ta i lite extra den 21 augusti 2024.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Antagligen var det alldeles som vanligt i de flesta "pensionärshem" igår.
      Helt rätt att sikta in sig på 21 augusti 2024. Det är väldigt viktigt med positivt tänkande. ;)

      Radera
  2. Nu kommer jag in sent här på din blogg - hade ingen aning om att det fanns en sådan dag. Hade inte alls hört talas om den i USA.
    Det som stod i den gula rutan är sådant jag också varit med om och gjort så jag antar att jag får räkna mig till den mer “erfarna generationen”. ;)
    Hoppas att dagen blev bra med litet god mat.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sena kommentar är så välkomna! :) --- Jag kände inte heller till den här "pensionärsdagen"; läste om den i min dagstidning. --- Vi som varit med ett tag känner definitivt igen oss i gula rutan. Den där härliga tiden när allt kändes tryggt och saker och ting fungerade. ;)
      Ha det gott! Kram tillbaka!

      Radera