fredag 1 september 2023

MAN BORDE HA KROCKKUDDE

 

Första höstmånaden är här.
Men vart tog sommaren vägen?
Dagarna och veckorna har så fasligt bråttom.
Tiden rusar med sådan fart att det viner kring öronen.
Man borde ha krockkudde!
Egentligen är det inte alls konstigt att vi dör.
Livsresan går ju så snabbt att vi formligen kraschar in i evigheten.
Det här året har jag förresten börjat döstäda. På allvar. Fler och fler saker får lämna hemmet.
(Bättre att prylarna gör det än ägarinnan.)

I första hand är det mina brorsbarn som blir prylarnas nya ägare.
Det är trevligt att vara med och bestämma vem som ska få vad.
Och de får ju säga ja eller rata efter tycke och smak. 

I andra hand hamnar överflödet på Röda Korsets Kupan eller på Återvinningen.

Det känns faktiskt både roligt och befriande att minska ner på antalet ägodelar.
Under ett långt liv har det hunnit bli många loppis-, auktions- och shoppingrundor, så det finns alldeles för mycket i skåp, lådor och på hyllor. Där hittar man naturligtvis också en del kärt arvegods.
Det är dessutom lite spännande att gå igenom "pryllagret".
Vissa saker har man nästan glömt bort att man äger.
— Ojdå, just det, en sådan där har jag ju. Också.
Jag har alltid gillat glas.
Det märks.
Det finns glaspryttlar överallt.
(Det tar lite tid att hålla dem något-så-när dammfria. Helst ska de ju gnistra.)
Tillsammans med allt annat jag tycker om bildar de en (o)salig blandning av ting – mitt hem.
Jag hoppas att september blir en solig månad.
Regn har vi haft tillräckligt av.
Trevlig helg önskar pryl-majan!

8 kommentarer:

  1. Det gnistrar verkligen om glashyllan. Mycket vackert samsar om utrymmet. Klart att syskonbarnen blir glada över att få ta del av fina grejer från gammelfaster.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, glittret från de nydiskade glaspryttlarna gör att jag måste använda solglasögon när jag passerar hyllan.

      Radera
  2. samsas om utrymmet ska det förstås heta. Slarvmaja är mitt andranamn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inte slarv! Det är bara tangenterna som är lite hala.

      Radera
  3. Jättebra att städa och rensa bland det man har. Och att kunna ge bort på det sättet du vill.
    Minns hur jag gick igenom precis allt i min mammas lägenhet när hon gick bort. Sparade väldigt litet av det som fanns. Jag hade en del av mina saker fortfarande i hennes lägenhet. Det var en märklig känsla att bara släppa taget om så mycket och stänga dörren till lägenheten när jag reste tillbaka till USA och veta att jag aldrig skulle se dessa saker igen. Jag har egentligen ingenting kvar av min barndom. Jag har få saker i mitt hem eftersom jag är en minimalist. Det jag har nu ifråga om dokument och böcker skulle jag bara kunna minska litet grand - man kan ju inte göra sig av med allt. Möbler har jag få och skulle kunna göra mig av med utan att sakna dessa.
    Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Måste vara praktiskt att vara minimalist. I alla fall när man ska flytta. Jag är nog snarare en maximalist. ;) Tycker om att omge mig med ting jag gillar. Men nu på ålderns höst känns det bra att minska ner pryl-lagret. --- Förstår att du var tvungen att lämna kvar mycket av dina och din mammas ägodelar. Det är ju inte så lätt att ta med sig saker från Sverige till USA.
      Kram!

      Radera
  4. Tack för hälsningen, Annica. Det är inte många dagar kvar tills jag flyttar och det är aningen rörigt här måste jag erkänna. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gunnel, förlåt dröjsmålet; såg inte din kommentar förrän igår.. Antar att du nu är i full fart med flytten. Eller kanske du t.o.m. börjat packa upp från kartonger. Det röriga kommer du att snabbt göra o-rörigt när du väl är på plats. :) Hoppas du ska trivas gott i nya hemmet. Kram!

      Radera