tisdag 30 april 2024

FY, VAD MAN FRÖS!

Från min väggalmanacka idag får jag följande information:
30 APRIL 2024
Mariana har namnsdag.
Konungen fyller 78 år.
Och det är Valborgsmässoafton.
Över hela vårt land fladdrar svenska flaggor i sistaapril-vinden
och valborgseldar flammar mot sistaapril-himlen.
Gratulationerna och hejaropen ekar mellan husväggarna
för alla med namnet Mariana och för vår konung.

Här får kungen, dagen till ära, sin bild i snofsig blå-gulblommig ram.
Mariana får nöja sig med några vackra krokus, dock i kungsblått och guldgult.
Flaggviftandet är för hela Sverige!
Valborgsmässoafton får min gamla hjärna att börja rota i minnesarkivet.
Åh, vad jag minns tonårens huttrande i nya vårkläderna vid valborgsmässoaftonens brasa.
Där stod man och försökte få lite värme både från elden och kroppens frosskakningar.
En bit halstrad falukorv kunde också värma en aning. En mycket kort stund.
Det år inte många Valborgsmässoaftnar som varit behagligt ljumma här uppe i norr.
Så bra att man med tilltagande ålder insåg att man ska klä sig efter vädret.
Inte årstiden.

Jag kommer också ihåg hur obehagligt det var med alla smällare som tonårspojkarna älskade att skrämma oss flickor med. Smällarna for omkring runt våra fötter och ben och killarna skrattade rått och gott åt våra smått förskräckta skrik och tjut.
Ju mer vi åmade oss desto mer njöt de otäcka gossarna.

När man återvänt till det goa varma hemmet och drack ångande hett te eller smarrig varm choklad kunde man känna hur de nya vårkläderna luktade rök där de hängde i hallen.
Ja, det var tider, det.
Ha det gott!
Nu satsar vi på våren!

4 kommentarer:

  1. Grattis kungen på 78-årsdagen. Jag minns så väl för kungen föddes. Det var en stor händelse Sibylla hade bara fött flickor och på den kunde inte flickor bli regenter. Det måste vara män i den rollen förstås. Inga fruntimmer på Sveriges tron. Idag duger flickorna, tack och lov.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Helt logiskt och i tiden att äldsta barnet ska ärva tronen, vare sig det är en pojke eller flicka. Vår fina Victoria kommer att bli en fantastisk drottning.

      Radera
  2. Tack för kortet Annica! Jag hade helt glömt bort att det var Valborgsmässoafton eftersom den dagen inte alls finns i USA. Första maj går också i stort sett obemärkt förbi här och det är en helt vanlig vardag medan ni i Sverige givetvis har en helgdag.
    Ja, Valborgsmässoafton minns jag med eldar på ett par olika platser i Enebyberg. Det brukade ofta vara kallt den dagen. Vi har faktiskt den typen väder nu här i nordligaste Kalifornien med ovanligt kallt väder.
    Läste förresten alldeles nyligen hos SvT att det kommit ett EU-direktiv (lag?) att man inte tycks få elda till exempel i privata trädgårdar såvida inte kommunen beslutar annat och att man var orolig för just Valborgsmässobrasorna. Antar att det fanns en del brasor trots allt igår.
    Ha en fin första maj! Kramar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod! ;) Roligt att man i några få av korten kan skriva in namn och hälsning. Blir lite mer personligt.
      Jag har alltid tyckt om Valborgsmässoafton, det är något visst med att "vintern rasat ut ..." I ungdomen uppsökte man någon brasa att huttra vid men inte numera, man är för gammal. Och ännu mer frusen av sig. Nu kollar man firandet på TV, från varma soffhörnet.
      Det har varit en del prat och skriverier om det där eldningsförbudet. Men jag har inte brytt mig så mycket. Bor man i lägenhet är det ju inte precis det mest aktuella ämnet.
      Hoppas ni (och vi) får lite skönare väder nu när maj är här.
      Kram tillbaka!

      Radera