fredag 6 maj 2011

GODA RÅD

Här är en bok som inte flyttade till Kupan i tisdags.
I "Kärringråd och huskurer" har norskan Miriam Wicklund samlat gamla beprövade huskurer för att lindra diverse småkrämpor. Speciellt två av tipsen använder jag vid behov och de fungerar otroligt bra. Åtminstone för mig. Jag köpte boken på bokrean 1993, den kostade då 49.50 och det var väl använda pengar. Kanske finns den fortfarande att köpa.

Full av goda råd.

Första huskuren som brukar lindra/bota: Vid illamående, drick ingefärsvatten. Som regel lättar illamåendet ganska omgående. En anhörig mådde väldigt dåligt av mediciner och doktorns piller mot illamåendet var som att äta Tulo. Jag tipsade om ingefärsdrinken och efter mindre än en halvtimme ringde telefonen: "Tack, ingefäran hjälpte! Och snabbt! Jag mår inte illa, hurra!" 

Andra huskuren verkar ju en aning märklig, men fungerar med fantastiskt resultat. Jag använder en slät guldring (inga vassa kanter!), sköljer av den i vatten (den ska givetvis vara ren) och följer sedan instruktionerna ovan. Låt gärna ringen vara lite fuktig, lättare att gnida den då.

Min erfarenhet är att förbättringen ibland kan komma efter bara några timmar. Jag har också märkt att om jag tillfälligt råkar vara lite irriterad i ögonen ("grusig") så kan guldringsbehandlingen lindra.
Varje gång jag provar detta goda råd så blir jag lika förbluffad över hur snabbt och effektivt plågan försvinner.

Önskar alla en fröjdefull fredagskväll! 
(Utan vare sig illamående eller vaglar. Men om, så vet ni nu vad ni ska göra.)

5 kommentarer:

  1. Ingefärs-kuren ska jag absolut testa. Jag har ofta problem med magkatarr och mår illa titt som tätt... Hoppas verkligen att det funkar!

    SvaraRadera
  2. LeiaMia: Håller tummarna för att det hjälper! Ett annat tips med ingefära: Om man känner halsont och förkylning komma, sug på en liten bit färsk ingefära. Starkt!!! Men kan lindra. Trevlig fredagskväll!

    SvaraRadera
  3. Dessa gamla huskurer är bäst, bra bok, jag har något liknande. Trevlig helg.

    SvaraRadera
  4. Ingefära fungerar verkligen mot illamående, det kan jag skriva under på.

    SvaraRadera
  5. Randiga Tråden: Gammal klokskap är aldrig fel. Trevlig helg!

    Gunnel: Och en naturprodukt som man alltid har hemma. Dessutom kan det knappast ge några biverkningar.

    SvaraRadera