fredag 23 december 2011

JULVECKANS PLUS (& MINUS)

Vecka 51, julveckan. Den har bjudit på lite av varje.
PLUS: I onsdags blev det bl.a. en sväng till den julpyntade staden. Bästa väninnan (som numera bor mitt i smeten) och jag strosade ostressade runt bland granar, pumlor (julgranskulor för de som inte vet att det heter pumlor), lampor, glitter, girlanger och julmusik. Härlig julstämning.
Snabba, glada kassörer och försäljare i alla affärer.
MINUS: Affärerna var knökfulla av jäktade människor med julklappsjakt i blicken. Ringlande långa kassaköer.

Igår var det dags att fylla på matförrådet.
PLUS: Otroligt vänliga mataffärsanställda som trots stressen snällt svarade på "var-hittar-jag-det?"-frågor och t.o.m. avbröt det de höll på med och följde med och visade.
Det är service, det.
Trevliga matkunder som tog det lugnt, tålmodigt väntade på sin tur, utbytte några ord och önskade en god jul.
Snabba, glada kassörer.
MINUS: Några matkunder som armbågade sig fram och såg sura ut. Hoppas de får känna lite julglädje.

Veckans största PLUS: Mysiga träffar och samtal med nära och kära.

Detta var bara några små händelser denna vecka. Och märk väl, det är många, många fler plus än minus.
Jag tycker att jag lever i en så bra och vänlig värld. Tyvärr är det inte alla förunnat.
-----
Stadsbilderna är tagna med mobilkameran, därför lite oskarpa. 

Luleå, Storgatan västerut. 

På Nytorget utanför Åhléns står en riktig Disney-gran med lampor och stora, röda pumlor. 

Tomtefamiljen har tagit plats i Stadsparken, mitt emot Stadshotellet. 

Vid ingången till Stadsparken står detta julklappsträd. 

Storgatan - med Disney-granen. Alla träd är dekorerade med ljusslingor. Mycket vackert i det täta decembermörkret.

Inne i Shopping Galleria är det förstås också pyntat och fint.

En jättesöt julgrupp som jag fick igår. 

Tomtarna, gåvor från kära vänner, håller koll så inte julklapparna öppnas för tidigt.

Hoppas dan före dopparedan blir lugn och fin!

En vit jul till alla!

5 kommentarer:

  1. Ja låt oss alla enas om att runda bollar av glas eller plast som man sätter i granen heter pumlor och inget annat.

    Fina och juliga bilder från stan blev det.

    God Jul!

    SvaraRadera
  2. En riktigt God (och vit) Jul till dig, min fina bloggvän!

    Pumla! Javisst!

    SvaraRadera
  3. Gunnel: Jo, pumla heter det!
    De fina och juliga stadsbilderna har du del i. Tack för att du höll mina kassar och paket varje gång jag lekte fotograf! Du visade ett stort tålamod.

    Mira: Önskar dig och de dina den bästa av jular! Och tack för `fina bloggvän´ - jag blir rörd. Säger samma till dig! :o)

    SvaraRadera
  4. Helena H: God annandag jul, gott slut på 2011 och Gott Nytt 2012!

    SvaraRadera