söndag 27 januari 2013

IS OCH SOL

De som läser denna blogg matas ofta med bilder av vintriga motiv. Snö och is i alla möjliga väder och mönster. (Här har vi ju gott om både vit-fluff och kyla.)
Jag gillar den konst naturen skapar – året om – men det är något speciellt med vinterns vita och kristallklara skönhet. Den kan vara så bedövande vacker.
(Klicka för större bilder.)
Jag älskar rimfrostiga träd och isblommiga fönster!
Däremot gillar jag inte vintern. Ja, jag medger att det är ganska ologiskt. Men här uppe i norr är den vita årstiden alldeles för lång. Jag skulle uppskatta den om den räckte si-så-där två-tre månader. Men vissa år börjar den tidigt i oktober och håller ut till slutet av april. Inte sällan ser man snöfläckar en bit in i maj. Som för övrigt mest är en dammgrå och blåsig månad.

Jag skulle också vilja mötas av ljuvliga vitsippor och försiktigt grönskande träd så fort snön försvunnit. Att det var "som söderut". Men... jag brukar bli lite mer förlåtande mot vintern i mitten/slutet av mars. Då har den inte så långt kvar.
Till dess passar jag på att njuta av vinterns konst.
Och solens allt längre "närvaroplikt".

Här ser ni de senaste bilderna på vinterkonsten. Och solen!



Ha en väldigt bra söndag!

4 kommentarer:

  1. Jättefina bilder. Egentligen gillar jag alla årstider när det är vackert väder. Vackert kan det verkligen vara på vintern. Det är ofta april och början på maj som är fulgrå och slaskig men då har man ju sommaren att se fram emot.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Ja, solstrålar förbättrar varje årstid. Men jag kan även tycka om ett riktigt snö- eller åskoväder. Eller en tjutande höststorm. Det är något visst när naturen visar sina krafter.

    SvaraRadera
  3. Härliga bilder av vintersolen. Man blir glad när den visar sig. Jag tycker ju att vintern är lite för lång och mörk. Jag behöver ljuset; den svenska sommaren borde vara längre.:)

    SvaraRadera
  4. Kat: Den bleka, kortvariga och lågt stående vintersolen är så välkommen. Jag håller med dig om att vintern är för lång. Däremot har jag ingenting emot mörkret. Kanske för att vi här i Norrbotten får ljus i överflöd under sommaren – då är det ju ljust dygnet om.
    Jag brukar säga att sommartid behöver jag mörkerterapi. ;-)

    SvaraRadera