lördag 12 januari 2013

VINTERNS OCH VECKANS PÅSE NÖTTER

Tekniken har tagit oss människor till månen. Vi flyger kors och tvärs över jordklotet och vi åker bil och buss, vare sig det är vinter eller sommar.
Men tågen som Norrtåg köpt från Frankrike och som ska transportera resenärer Luleå–Kiruna och Luleå–Umeå, de fungerar inte. De klarar inte kyla, snö och is!

Hallå, visste inte upphandlingsgubbarna (torde knappast ha varit kvinnor...) att en gång per år blir det vinter här uppe?

Märk väl, malm- och godstågen rullar på som vanligt. Malmen måste fram. Godset måste fram. Det är oerhört viktiga transporter för samhällsekonomin. De måste fungera. Flyg, bussar, lastbilar, personbilar rullar också på som vanligt. Och sjöfarten är igång.
Men inte de franskbyggda tågen i norra Sverige.

Människorna ska helst vänta med sina resor tills det blir sommar, eller åtminstone plusgrader. Vad är det för dumheter att vilja fara ut och åka tåg i vinterlandskapet? Där är det bara björnar, älgar och renar som ska röra på sig. Människorna ska hålla sig hemma. Ska folk nödvändigtvis lämna det varma och trygga boet så får de åka buss. (Eller hoppas på att vårfloden så småningom tar dem dit de ska.) För nu i januari kommer de verkligen inte iväg. Inte med Norrtåg i alla fall. Under årets första månad är nämligen alla turer inställda.

Man vet inte om man ska skratta eller gråta åt eländet. 

Tågstrulet startade med köldknäppen före och runt julhelgen. Helgfirare fick i vissa (och bästa) fall jultindra med ögonen på något opersonligt hotellrum. Tidvis har dessutom järnvägsstationen varit låst, vilket fick Luleås ledande kommunalråd, Karl Petersen, att skärpa rösten. Med rätta.

Man tar sig för pannan.

HUR tänkte de ansvariga när man köper fransktillverkade tåg för att användas i Norrland? Tänkte man överhuvudtaget? Trodde man att Sveriges nordligaste del akut skulle drabbas av den globala uppvärmningen och Medelhavsklimatet redan nu?

Nej, inget ont om Frankrike som nation, där gör man fantastisk ost och relativt snygga kläder. Men man borde veta sin begränsning när det gäller rälsbundna kommunikationer nära Nordkalotten.

Tåg som INTE fungerar! 
Ett tips till Norrtåg:
Lyssna på vettigt folk som vet vad som krävs för att bedriva tågtrafik i Norrland!

Tåg SOM fungerar!
-----
En något mindre påse nötter (veckans) vill jag dela ut till Centerpartiets "geniala" idékläckare.
HUR tänkte de angående bl.a. månggifte, slopad skolplikt och ändrad arvsrätt? Inte undra på att Annie Lööf såg sig tvungen att skyndsamt flaxa hem från Thailand.
(Vilken tur att hon inte skulle resa med Norrtåg! Vem vet när hon då hade kommit fram – i april, maj, när späda löv börjar synas?)

Centerns idékläckare och Norrtågs upphandlare borde snarast tvingas iväg till Arbetsförmedlingen. Det är dags att byta jobb. Men antagligen blir det väl högre lön och bonus istället. Det brukar bli det resultatet när vissa i samhället gör bort sig.

God helg!

7 kommentarer:

  1. Ha-ha, där fick de på nöten. Läste i tidningen om att det var en felplacerad ventil som gjorde att toaletterna inte gick att använda. Små detaljer, stora problem. Läste också att det är svårt att testa tåg i kyla, inte lika lätt som att testa bilar. Men som sagt, malmtågen rullar på.

    Sen ser jag i dagens DN att det finns de som tror att Centern bara är lite före sin tid. Deras förslag kommer att ses som riktiga i framtiden. Kanske tur att man inte har någon framtid.

    SvaraRadera
  2. I ett gammalt industriland som Sverige borde man väl kunna tillverka egna vinteranpassade tåg. Det skulle skapa jobb = bra arbetsmarknadspolitik.

    C:s politiska kräftgång har ju pågått i många år. Det gamla "bondepartiet" har plöjt färdigt...

    SvaraRadera
  3. Nej..man undrar vad de tänker med.........inte med hjärnan i alla fall...........jag får flyga när jag ska ner till min gamla pappa...............tåget vågar jag inte lita på alls.............tyvärr

    SvaraRadera
  4. Gunnel: Vad Sverige behöver är svensktillverkade tåg! Då skulle strulet aldrig ha inträffat. Även om de varit lite dyrare i inköp så hade det jämnat ut sig i slutändan. Vidare skulle all tågtrafik ha skötts av SJ.

    Centern må vara före sin tid, men partiet tappar medlemmar och ligger illa till i alla opinionsmätningar. Sådana här tokigheter får ännu fler sympatisörer att hoppa av.

    Kat: Hägglunds Mekaniska i Örnsköldsvik tillverkade ju tåg, men då kom de svenska ansvariga på att våra tåg skulle köpas från Finland. Hägglunds fick stänga. Det är så dumt så det finns inte ord för det.

    Jodå, p.g.a. Centerns vilda idéer så har nog partiet snart satt sin sista potatis.

    SvaraRadera
  5. Mufflo: Som sagt - Norrtåg & Co har gjort sig förtjänt av vinterns (allra största!) nötpåse!
    Det är tur att det finns andra kommunikationer.

    SvaraRadera
  6. God helg själv Annica!
    Härligt giftigt inlägg.
    I två vintrar har problemen funnits i södra och mellersta delen av landet - nu i snösäkra och köldsäkra "Norrland". En lite sak undrar jag ddå det gäller lobbysim - kan detta otroligt klumpiga sätt att handskas med norrbottnisk persontågtrafik vara ett sätt att markera vikten av att Norrbontniabanan anläggs mellan Umeå och Luleå. Men så kan det väl ändå inte vara. Nejnejnej. Botniabanan fungerar ju inte heller helt utan problem. Jisses vilket krångel det är för människor i norr som vill ha ett drägligt liv.

    SvaraRadera
  7. Viola: Tack! Ja, ibland behöver man pysa ut lite ilska. (Ungefär så där som de gamla tuff-tufftågen pyste ut ånga.) Då är det bra att ha en blogg...

    I december ställdes 44 av Norrtågs avgångar in. I julmånaden! Och nu i januari är ALLA turer inställda! Skandal är ordet!

    Angående Norrbotniabanan - njae, så tokigt kan man väl inte agera? Eller......?????
    Hur som helst, det här strulet är dålig PR för vackra Norrbotten, som annars verkligen är på G.

    SvaraRadera