onsdag 17 juli 2013

JA, VAD VAR DET JAG SA?

Man vill ju, som regel, ha rätt i det man tror, tycker och tänker. Men det finns faktiskt tillfällen då man helst av allt vill ha fel. I det här inlägget skrev jag om min önskan om det. Men, trist nog, jag verkar få rätt. Tyvärr.
Vi hade rena högsommaren i maj, tre veckor av sol och värme, högsommar med bortåt 25-30 grader. Så ska det inte vara i maj, inte här uppe i norr.
DÅ ska vi ha... som vi har NU!
Sommar i maj slutar "alltid" med att det är den enda sommar vi norrbottningar får.
Och, jodå, nu är det så här - kallt, blåsigt, mulet, regnigt, ruggigt.
Det är nästan höst i luften.
Jag älskar hösten, den är en ljuvlig årstid - men den ska hålla sig till uppgjorda avtal.
I år verkar den totalt ha virrat bort sig i almanackan och misstagit sig på ankomstdatum.
Hallå, hösten, du ska komma i september, inte juli! Skärp dig!

Igår morse visade termometern ynka åtta (8) plusgrader. Den orkade inte ta sig högre än runt 14 under dagen.  Molnen var kompakta utom en liten stund då man någonstans kunde se en liten, liten glugg av vanligt, vackert blått på himlen. Och solen gjorde en av de kortaste visiter man kan tänka sig.

Väderfolket hade faktiskt varnat för att inlandet och fjällen kunde få någon minusgrad under natten till tisdagen. Vad? I mitten på juli? Näe, nu ska det vara högsommar - även här i norr! Vi bad ju för sjutton inte om 25-30 heta grader och strålande sol i maj! Det gör vi aldrig eftersom vi alltid vet hur det slutar.
Finns det verkligen ingen reklamationsavdelning på SMHI???
De vackra blommorna på Nytorget. Och inget regn - just då!
---
Kära svägerskan och jag hade under måndagen bestämt oss för en tisdagspromenad på stan. Och, (nu kommer lite ironi), tänka sig, vi hade en sådan tur med vädret! Våra frisyrer blev förstås som vanligt omrufsade av kuststadens evigt vilda vindar. Och vi såg visserligen ingen sol. Men heller inget regn. Fantastiskt!  Dock hade himlen blivit allt mörkare under vårt stadsbesök och bara en liten stund efter hemkomsten så drog ösregnet in över nejden.

Idag har temperaturen kämpat sig upp till 17,4 grader som mest och solen har visat sig lite mer än igår, men någon sommar kan man inte tala om. I morse stod det i lokaltidningen att p.g.a. regn och rusk har resebyråerna rush efter resor till soligare och varmare breddgrader. Just det fenomenet kanske man kan kalla "högtryck". I så fall det enda högtryck vi norrlänningar har känt av på länge.
I mellersta och södra delarna av landet är det däremot soligt, varmt och skönt.
Kan ni inte skicka upp några varmgrader och lite sol? Snälla!

Usch, vad jag avskyr när jag får rätt!
I alla fall i detta fall.

4 kommentarer:

  1. Men just nu klockan 21.40 skiner solen som besatt och det är 16 plus. Vi har varit på "Sommarkvällsunderhållning", och det kändes nästan sommarkväll.

    Men i morgon är det väl dags för lite nordanvindar igen. Det är inte alls kul när du får rätt.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Nej, men jag måste ju få rätt någon gång. Synd bara att det är just i detta sammanhang. :/
    Var underhållningen bra?

    SvaraRadera
  3. Var också till stan i måndags.Konsulterade båda mina döttrar angående glasögonbågar.Blir det nu fel vet jag vilka jag ska skylla på.haha!

    SvaraRadera
  4. Yvonne: Fiffigt att ha någon att skylla på. ;-)
    Jag får alltid skylla mig själv...

    SvaraRadera