söndag 8 februari 2015

EL- ELLER HANDDRIVEN?

För en tid sedan blev jag med eltandborste. Ja, jag vet, ibland är jag långsammare än en haltande snigel på att införskaffa nymodigheter. I flera år har jag hört euforiska uttalanden från entusiastiska eltandborstsfantaster:
- Eltandborste är ett måste!
- Först nu vet jag hur det känns att att ha rena och blanka tänder.

Nåja, jag - som gnuggar gaddarna mycket längre än de rekommenderade två minuterna - har i alla år fått guldstjärna av min tandläkare för att alltid ha så snyggt och välstädat i munnen.
Och det utan eltandborste.

När jag i december var på årlig kontrollbesiktning av tandhälsan så blev det tal om eltandborstar. Min tanddoktor sedan massor av år vittnade om att det är mycket effektiva.
- Två minuter eldriven borstning motsvarar tio minuter handdriven, sa han.
Han hade några olika modeller till försäljning.

Eftersom jag faktiskt funderat på att köpa en elmojäng till garnityret så slog jag till. Det blev en extrasuperduperdeluxe-modell. (Tandläkare säljer nog bara sådana. Tror jag.) Den var dock inte den dyraste i samlingen utan den min "tandis" rekommenderade.
Nu till det negativa i historien:
För det första hade jag ingen aaaning om att apparaten levde om så mycket. Som alla vet så är mun och öron placerade väldigt nära varandra på människomodellen och med en besvärlig hörselskada och medföljande sk*t-jobbig ljudkänslighet så är det rena tortyren för mig att borsta tänderna med mackapären.
Jag har intervjuat andra eltandborstsägare och de säger att även deras apparater låter "illa".
Inte ens på utsidan av huvudet fungerar hörselskydd/-proppar för mig. Så hur i all världen gör man då när man skulle behöva dem på insidan av skallen?

För det andra så känns det som den oscillerande apparaten ska vibrera lös alla tänder. Och ve och fasa om "borsthalsen" råkar komma i kontakt med tänderna mittemot där själva arbetet utförs. Oron är stor över att det ska börja flyga tandflisor runt hela badrummet samtidigt som huvudet lossnar och rullar iväg under badkaret.

För det tredje så måste det bli mycket dyrare att köpa nya borsthuvuden än att köpa vanliga tandborstar. Och så småningom lägger väl det laddningsbara batteriet av. Och vad händer om batteriet är tomt i samma veva som det är strömavbrott? Har någon alls tänkt på det?
Som vanligt numera så får man se till att vara garderad med en handdriven variant.

Nej, jag kommer mest att använda mina handdrivna tandborstar. De är ljuvligt tysta. Och jag har full kontroll över deras (alltså mina) oscillerande rörelser.
Måste alla våra moderna apparater nödvändigtvis vara eldrivna? Och därmed också högljudda?
Detta var ett av mina mest onödiga köp.
Nedanstående kan man läsa på Wikipedia:
Tandborsten i litteraturen.
Strix (1898, nr 13, sid 1) berättar om hur man i slutet av 1800-talet uppfattade tandborsten när Kolingen har hittat en tandborste och undrar vad det är för en konstig sak.
Kolingens halvbror säger:
- Ä, dä ä väl någe nytt njutningsmedel som överklassen har hittat på.
(Kolingens halvbrors yttrande
har återberättats av Hjalmar Söderberg i Martin Birks ungdom (1901).
---
God vecka 7.

8 kommentarer:

  1. Jag nästan ser framför mig hur du och tandborsten inte riktigt "kom överens". ;)
    Min tandläkare i Sverige har också velat att jag skulle borsta med en eltandborste men jag klarar inte av det eftersom mina tänder är alldeles för känsliga.
    Nej, jag fortsätter med min "handdrivna" tandborste som är en sådan där man bara byter ut själva huvudet medan det man håller i ju fortfarande är fullt användbart. Sådana tandborstar tillverkas av Eco-Dent här i USA. Mycket praktiskt.
    Och är man inte van att använda den handdrivna kan det ju bli utmattningssymptom kanske. ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  2. Jag har så länge funderat på eltandborste men aldrig kommit till skott. Efter dina erfarenheter med borsten så tror jag att jag struntar i att köpa en sådan. Jag kämpar på med den handdrivna.

    SvaraRadera
  3. Anne-Marie: Det finns definitivt eldrivna prylar som jag är bättre vän med än eltandborsten. Elvispen, matberedaren och jag är t.ex. riktiga "pals". ;)
    Bra med utbytbara tandborstshuvuden, har för mig att jag sett sådana även här.
    Handdriven tandborstning kostar på för en del veklingar, Tuffa Viktor visar ju tydliga utmattningssymptom efter sin påtvingade. ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Gunnel: Man kan ju se manuell tandborstning som en form av morgongymnastik. Men vill man vakna snabbt och brutalt då använder man eltandborste. ;)

    SvaraRadera
  5. Fortsätt med handdrivet! Det gör jag, vilket i och för sig inte är något att rätta sig efter. Mina tänder är fina men få. Kanske borde jag börja med el.

    SvaraRadera
  6. Andra året i Hjo: Strunta i elen! Handdrivet är bäst!

    SvaraRadera
  7. Hm. Jag kör nog både och. Min låter faktiskt inte så förfärligt. Men jag kommer ihåg att jag blev lite susig i kupan de första gångerna.

    SvaraRadera
  8. Mira: Här körs det också med båda men mest med den handdrivna. Min kupa är jämt susig och jag märker att den blir ännu susigare efter "elchocken". ;)

    SvaraRadera