måndag 2 februari 2015

SOM SKÅLLADE TROLL

När man tittat ut genom fönstren de senaste dagarna har utsikten varit ganska enahanda.
Tätt fallande snöflingor. Stressade vindar. Slamrande plogbilar. Mullrande traktorer. Skottande villaägare. Pulsande människor. Snöslungskaskader.
(Men, men... hur håller han skyffeln???)

 Snöröjningen har pågått dygnet om - traktorer och lastbilar har ilat fram och tillbaka som skållade troll och jag kan tänka mig att förarna är alldeles slutkörda.
Och stackars alla trötta och lessna husägare som mer eller mindre hållit i en snöskovel, snösläde och/eller snöslunga varje vaken stund de senaste dagarna.
Just precis nu säger en meteorolog i radion att snörekordet i Luleåområdet på 111 cm från 1966 med all säkerhet kommer att slås endera dagen. Snödjupet är för närvarande 110 cm. Och under det kommande dygnet väntas minst 5 cm till av den vita varan.
Säg till om ni vill ha en leverans.
Vi har ju inte bara gott om malm, vattenkraft, skog, mygg, fria vidder, natur-tjusigheter, brusande älvar, norrsken, älgar, renar, god mat och fantastiskt trevliga människor utan även, som sagt, om snö. I alla fall under den här vintern.
(Hm... snöslungsreklamen får ni stå ut med - jag bara gillade bilden. Snart har vi det så där.)

Mitt i snökaoset får vi ändå vara tacksamma över att vi har moderna maskiner och teknik att tillgå när flingorna belägrar oss.
Gamla tidens skyffel och hästdragen plog är för längesen förbi.
Tack och lov. Eller, kanske tyvärr...
Mys måndagskväll i Vintersverige.

Uppdatering 1:
Videon här ovanför togs sent i går kväll. Den farbara delen av gatan blev till slut enkelriktad. Så i kväll var det ännu fler fordon inblandade i snöröjningen. Två traktorer (en med påmonterad snöslunga) och 3-4 lastbilar. Jag var ju bara tvungen att ta fram kameran igen. Jag gillar sån´t här.
Är man en teknik- och lastbilsnörd så är man.
Snart kan bilar mötas på gatan igen, t.o.m. lastbilar.

Uppdatering 2:
Första videosnutten kunde jag se på datorn, men sedan jag uppdaterade med två snuttar till (den tredje har jag tagit bort) så kan jag inte se någon av dem. De två första får dock ligga kvar här på inlägget.
Jag hoppas ju att de är "titt-bara" i era datorer.
Datorer!!! Morr!!!

8 kommentarer:

  1. När vi nu är så nära rekordet så kan det väl snöa lite till. Bara lite! Men det är alltid roligt med rekord.

    SvaraRadera
  2. Gunnel: Det klart att vi slår rekordet! Kunde du se videosnuttarna?

    SvaraRadera
  3. Jag kan tyvärr inte se dina videosnuttar! Vad har hänt?
    Ser att man känner sig kränkt också av snöfall i Sverige. ;) Det verkar vara inne i Sverige att känna sig kränkt. Vad har hänt med vikingarna? :)
    Hur skickade du snön? Vi fick faktiskt en del regn den gångna natten och under dagen - kan du tänka dig. Kanske du glömde kylleverans. ;)
    Hoppas att du kan komma ut trots all snö. Annars får ni väl ha tunnlar.
    Kram!

    SvaraRadera
  4. Första gången jag läste din blogg såg jag din video. Andra gången i samband med att jag skrev kommentar kunde jag inte se den och inte nu heller.

    SvaraRadera
  5. Anne-Marie: Något hände när jag lade in två snuttar till. Trist. De finns där men är "osynliga".
    Ja, i Sverige blir vi kränkta av allt möjligt - och omöjligt. Så har det blivit och det är faktiskt bara löjligt. Berglin, tecknaren, slår huvudet på spiken.
    Du har så rätt, jag glömde att sända snön kyld. Men med tanke på er torka så hoppas jag att det gick bra även med regn. ;)
    Nu har vårt snödjupsrekord på 111 cm från 1966 slagits! För tillfället ligger snön 113 cm djup ute vid vår flygplats, Kallax Airport.
    Det har varit några dagar med rekordartat snöande - och det snöar än. Kommunen räknar med att det kommer att ta 2-3 veckor innan allt är vinter-"normalt" igen. Folk har jobbat dygnet runt för att samhället ska fungera. Men häruppe i norr står vi inte handfallna för lite extra snö. Det är ju här vikingarna bor! :)

    SvaraRadera
  6. Gunnel: Man ska inte uppdatera...

    SvaraRadera
  7. Nu kunde jag se dina snuttar. I Sverige har man ju i alla fall rätt bra beredskap vid sådana här snöfall även om givetvis gatorna blir "igensatta" vid stora snömängder.
    Hos oss har vi också bra snöplogar men jag vet ju att vissa delar av USA är helt oförberedda och knappt har snöröjning.
    Jag fattar inte varför man blir så kränkt nuförtiden i Sverige. Mycket märkligt. Skicka befolkningen på ett längre studiebesök till USA så kommer de över detta snart. :)

    SvaraRadera
  8. Anne-Marie: Och nu kan jag också se snuttarna! Trevligt med rörliga bilder för svarta rutor. :)
    Jag minns att jag någon gång sett snuttar på Youtube om snöröjning i USA (kan ha varit från Alaska) och det var imponerande.
    Många svenskar som i alla möjliga sammanhang säger att de blivit kränkta tror jag inte har en aning om hur det är att verkligen bli kränkt. Det har gått troll i uttrycket.

    SvaraRadera