Varning för lååångt inlägg!
OBS!
Idag, 17 februari, har jag lagt till en uppdatering längst ner!
... går till
Förra måndagen anlände ett, av mig, efterlängtat paket till Postnords utlämningsställe (Coop-butiken) i min närhet. Jag hade tänkt hämta det under tisdagen men just den tisdagsmorgonen bestämde sig ena nattduksbordet för att "attackera" mig så illa att pakethämtning var omöjlig.
På onsdagen (8/2) ringde jag Postnord för att höra om jag kunde få paketet utkört till min adress. För övrigt en sträcka på ca 200 meter.
Jovisst, det skulle gå bra. Under torsdagen (9/2) skulle paketet köras ut — till en kostnad av 275 SEK. Det lät ju dyrt men det kunde inte hjälpas. Jag ville få hem paketet. Killen jag talade med kunde inte ge något som helst besked om NÄR på dagen leveransen kunde ske.
Inte ens om den skulle bli på för- eller eftermiddagen.
— Men kan chauffören ringa en stund innan han kommer? undrade jag.
— Jag skriver det, men jag kan tyvärr inte lova att han gör det, blev svaret.
Torsdagen kom, klockan började så småningom närma sig 16-tiden men inget paket hade dykt upp.
Fylld av onda aningar ringde jag Postnord för att kolla läget. Snart var ju arbetsdagen slut.
Precis som när jag ringde dagen före så krävdes det en massa knapptryckande på telefonen för att komma till rätt person. Flera gånger fick jag uppge kollinumret för att sedan återigen kopplas vidare och allt började om igen. Onödigt krångligt.
Till slut kunde en ung tjej ge beskedet att Postnord missat att hämta upp mitt paket — trots att beställningen fanns där. Tjejen bad om ursäkt flera gånger.
Jag misstänker att det är vad hon får göra dagarna i ända. Ursäktandet finns säkert med i hennes arbetsbeskrivning. Stackars människa!
— Men du får paketet under måndagen (13/2), sa hon tröstande.
— På måndag??? Jag ska ha paketet i morgon, fredag! sa jag irriterat.
— Nej, det går tyvärr inte, då har vi andra utkörningar.
— Så du menar att det är okej att jag först fått vänta hela den här torsdagen, sedan ska jag vänta ytterligare tre dagar och inte veta vilken tid ni kommer på måndag heller. Rätt vad det är så får jag vänta förgäves då också. Och dessutom ska jag betala 275 kronor! Det är ju faktiskt Postnord som klantat sig. Det är bedrövligt med Posten numera. Servicen blir sämre och sämre samtidigt som priset för alla era tjänster blir dyrare och dyrare.
— Tråkigt att du tycker så. Men du behöver inte betala något eftersom det är vi som gjort fel.
— Du, sa jag argt, just för att ni gjort fel så borde ni göra allt för att rätta till det och köra ut mitt paket SENAST i morgon. Nu kan du stryka min beställning! Jag ordnar det på annat sätt. Men jag kommer att skriva om det här på min blogg. Postnords service är bara för uschlig.
I måndags (13/2) hämtade jag mitt paket på Coop i närområdet. P.g.a. min närkamp med sovrumsmöbeln så kunde jag inte göra det tidigare. Så egentligen hade Postnord utan betalning kunnat få leverera under måndagen. Men min ilska bubblade.
På paketet var det fasttejpat två A4-ark med en massa text. Pappren var utskriva samma morgon.
Så här stod det högst upp på sida 1:
Det röda är mina markeringar.
Alltså, paketet skulle hämtas 2/8 för utkörning 9/2. Således var det meningen att köra ut paketet ett halvt år innan det hämtades. Eller också skulle det inte hämtas förrän om ett halvt år och då hade jag fått hem det i februari nästa år. Hurra!
Jag förstår ju att man kastat om siffrorna. Längre ner hade man dock rättat det. Men resultatet av detta slarv blev att Postnord missade hämtningen — och utkörningen — av mitt paket.
Det är en inte alltför vild gissning.
INTE UNDRA PÅ ATT POSTNO ... POSTNÖRD GÖR BRAKFÖRLUST!!!
Samma torsdag talade man i Rapport om att Postnord får massor av klagomål. Och går med en svindlande hög summa i förlust! Det verkar som ingenting fungerar som det ska. Bl.a. försvinner brev och paket eller når mottagaren i trasigt skick.
Och ansvariga kommer, som vanligt är numera, med korkade (bort)förklaringar.
Sämsta resultatet var i Danmark.
Jaha, och varför skulle svenska Posten gå samman med den danska?
Snart är ingenting svenskt längre. Jag säger bara Volvo och Saab.
Sämsta resultatet var i Danmark.
Jaha, och varför skulle svenska Posten gå samman med den danska?
Snart är ingenting svenskt längre. Jag säger bara Volvo och Saab.
I dessa dagar verkar det mesta barka käpprätt åt helsicke.
Sjukvården går på knäna. Polisen fungerar inte. Posten fungerar inte. Tågen kan inte köra när det är kallt. Skolan har snart inga lärare. Bostadsbristen är akut. Vårt fasta telefonnät monteras ner utan att det finns säker mobiluppkoppling överallt. Beredskapslagren har tagits bort så vi svälter ihjäl inom så där tio dagar om landet blir isolerat. Och bilarna kan inte köras på bensin som är "för gammal".
Och så vidare. Listan kan göras hur lång som helst.
Det dras in, det läggs ner, det flyttas utomlands.
Och överallt är pengarna SLUT!
Och så vidare. Listan kan göras hur lång som helst.
Det dras in, det läggs ner, det flyttas utomlands.
Och överallt är pengarna SLUT!
Förr fungerade allt! Och det fanns pengar att hålla samhället igång.
Nu finns det bara pengar till samhällstopparnas löner, fallskärmar och bonusar.
Blääää!
Vaddå? Paketets innehåll?
Den allra vackraste bordslampan, Tiffany-stil. Visst är det lite Art Deco över den?
Nu har jag tre Tiffany-skönheter.
Nu får det räcka.
Här kan ni se de andra två.
UPPDATERING
Postnord fortsätter att göra bort sig.
Nu har jag fått faktura på den paketutkörning företaget INTE klarade av förra veckan.
Gissa om jag var arg när jag ringde upp Postnord idag!
Efter det vanliga knapptryckandet fick jag till slut tala med en man på fakturaavdelningen.
Det är inte ofta jag svär men orden kom innan jag hann hejda mig:
— Nu är jag rent ut sagt förbannad. Vad sysslar ni med?
Och så berättade jag om strulet med mitt paket.
— Jag ber om ursäkt för allt besvär du haft med detta, sa mannen.
— Ja, jag antar att era arbetsdagar består av att be ilskna kunder om ursäkt.
Den stackars mannen makulerade fakturan omedelbart.
För säkerhets skull antecknade jag noga hans namn, och datum och tid för samtalet.
Jag talade om för honom att jag igår bloggat om det här tjafset.
Kanske bäst, för hjärtats skull, att jag hädanefter undviker Postnord så mycket som möjligt.
Nu får det räcka.
Här kan ni se de andra två.
UPPDATERING
Postnord fortsätter att göra bort sig.
Nu har jag fått faktura på den paketutkörning företaget INTE klarade av förra veckan.
Gissa om jag var arg när jag ringde upp Postnord idag!
Efter det vanliga knapptryckandet fick jag till slut tala med en man på fakturaavdelningen.
Det är inte ofta jag svär men orden kom innan jag hann hejda mig:
— Nu är jag rent ut sagt förbannad. Vad sysslar ni med?
Och så berättade jag om strulet med mitt paket.
— Jag ber om ursäkt för allt besvär du haft med detta, sa mannen.
— Ja, jag antar att era arbetsdagar består av att be ilskna kunder om ursäkt.
Den stackars mannen makulerade fakturan omedelbart.
För säkerhets skull antecknade jag noga hans namn, och datum och tid för samtalet.
Jag talade om för honom att jag igår bloggat om det här tjafset.
Kanske bäst, för hjärtats skull, att jag hädanefter undviker Postnord så mycket som möjligt.
Jisses! Hur klarade ditt hjärtflimmer av den pärsen? Eller det påverkas inte av att blodtrycket höjs, för det antar jag att det gjorde. Hur kan man sköta ett jobb så uselt och ändå ha förtroende att få fortsätta? Det är en gåta att landet fortfarande fungerar någorlunda. Kompetent arbetskraft är en bristvara idag. Nu får du sätta dig i lugn och ro och beundra dina Tiffanylampor. De är jättetjusiga.
SvaraRaderaMitt hjärtflimmer verkar ha sämre tolerans mot glädje än frustration. ;) Där gick jag glad och lycklig omkring på måndagskvällen och njöt av mina snygga lampor ... och vad hände? Jo, flimret slog till! Kanske nyttigt ibland att bli lite lagom förb...
RaderaMycket märkligt att service, nöjda kunder och gott renommé tycks vara helt ute nu för tiden. Vi, det mogna folket, fick i alla fall uppleva det förr.
Visst saknar man gamla Postverket med allvarlig men kunnig personal. Allvarlig skriver jag för att sin yngste son alltid tyckte att postkassörer var så strikta. Kanske beroende på att både mor och svärmor var postkassörer och dessa damer hade han väldig respekt för.
SvaraRaderaPostverkets postkassörer upplevde jag alltid som kunniga, trevliga och glada. Haha, det respektingivande och strikta måste ha gällt inom familjen. :D
RaderaDet verkar helt vrickat. Stackars de personer som jobbar på kundtjänst. De pratar nog aldrig med någon nöjd kund på sin arbetstid.
SvaraRaderaTroligen inte. Som kund hör man ju mest av sig när något är fel. Men då och då ringer/skriver jag även till företag när jag är nöjd med något. Det är viktigt att ge både ris och ros. Gäller det ros låter "kundtjänsten" både glad och förvånad. Ris är man mer van vid.
RaderaJag är livrädd att skicka brev till Sverige om jag behöver med tanke på PostNord. Det verkar ju fullkomligt vansinnigt att ha ett postverk som inte klarar av att göra sitt jobb. Man undrar hur det har blivit så här och att så många inkompetenta personer finns samlade inom PostNord.
SvaraRaderaBra att du röt ifrån i alla fall och lampan var verkligen fin. Förstår att du ville få hem den. :)
Jobbigt att du hade flimmer - igen.
Kramar!
Postnord misslyckas inte alla dagar, för det mesta fungerar postgången. Igår blev jag glatt överraskad när jag fått ett paket som jag beställde på tisdagseftermiddagen. Och jag behövde inte hämta det på postens utlämningsställe, det låg i min postbox vid entrén.
RaderaSnabb och bra service. Jag ska lämna en lapp till brevbäraren och tacka för fin service. Beröm ska man också kunna ge.
Jag är småkär i mina lampor i Tiffanystil! De är så vackra och sprider så fint ljus.
Kram från snöigt norr!
Det finns i alla fall en fördel med postens slarv (!?) Väldigt många av småpaketen som jag får hem (du vet Barbiedockor, tyger mm) är ostämplade! Jag fick tipset av en annan docksamlare, kolla alla frimärken och spara de ostämplade. Jag började göra det, varannat, var 3:e brev är ostämplat! Lampan var jättefin :)
SvaraRaderaFiffig "återvinning"! :) Jag har också sett att försändelser är ostämplade ibland. Jag trodde stämplingen skedde automatiskt. Slarvigt och märkligt. Inte undra på att Postnord går med förlust!
Radera