tisdag 24 november 2020

KÄRA DATOR!

Då och då blir jag riktigt tilltufsad av tanken på att jag är till åren kommen och snart har gjort mitt här på jorden. Inuti känner jag mig ju ganska ung fortfarande (hm ...) men så råkar jag passera en spegel eller tappa något som jag måste böja mig ner för att plocka upp från golvet. Och då kan jag höra dels min kropps vilda protester och dels ljudet av en kraschad självbild.
Jodå, insikt kan göra ont både i kropp och själ.

Ända sedan jag var barn har jag tyckt om att pyssla; att utmana händerna — och huvudet! — att prova olika saker. Det har alltid varit spännande att se om jag kunde klura ut lösningar när något krånglade eller visade sig svårare än jag tänkt mig.
Nu när jag är med dator har den blivit en mycket trevlig leksak. För det mesta är det nog trams och tjoller jag håller på med ... men vaddå? Jag befinner mig i livets branta utförsbacke och då tänker jag ha så roligt jag kan så länge jag kan. Så det så! 
Jag önskar bara att jag var yngre så jag haft mer tid att datorpyssla. Det vore kul att kunna mer om datorns oändliga möjligheter. För varje dag tycker jag ändå att jag upptäcker nya saker med den.
Och som världen är nu skulle man känna sig väldigt isolerad och "vingklippt" utan en fungerande dator.
I coronatider är den både ett nödvändigt och roligt sällskap.

Här kommer nu några bilder jag lekt med.
Även små söta nallar kan känna sig ensamma under en pandemi.
Tack och lov att önskningar går i uppfyllelse. I alla fall ibland.
Och så är vi inne i pyssel- och pyntveckan inför första advent.
Första advent! Redan? Hur nu det har gått till.
Jag tycker det var i förrgår jag plockade fram adventsstakarna förra gången.
Men det har gått elva månader! E-L-V-A! Jag fattar ingenting.
Man kommer att bli utbränd av detta spring med adventsstakarna.
Då tackar jag för mig för den här gången.
Avslutar med en bild på min hallmatta.
Ha det gott!

6 kommentarer:

  1. Håller med dig om att detta året gått ovanligt snabbt. Jag brukar vara förberedd och ha plockat upp julsakerna på ovanvåningen i god tid, men i år får det bli sista veckan innan advent. Nåja, det fungerar det med. Julpynta måste jag göra, så jag känner att det är jul även om vi inte firar så många tillsammans i år. Ett sådant här år behövs allt som kan pigga upp och det tycker jag ljus och julpynt gör. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske har året 2020 den goda smaken att ila förbi så snabbt som möjligt för att vi ska bli av med det. ;) Det är ju ändå ett ganska bortkastat år.
      Jag har inte heller börjat pynta än. Förr var det mycket pyntande men numera blir det egentligen bara adventsstakar och ytterdörrens "paketinslagning". Har märkt att i närområdet kommer det upp allt fler ljuspunkter för varje dag. Vi behöver extra mycket ljus och mys just nu.
      Må du ha en fortsatt bra vecka!

      Radera
  2. Det går fort nu. Det här året har slagit alla rekord i snabbhet. Har plockat fram stjärnor och stakar för att pryda lite inför den kommande helgen. Får snart plocka bort allt igen.
    Älskar också min dator även om mina lekar framför datorn inte ger samma utmärkta resultat som dina gör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, nedförsbacken blir brantare för varje år. Men det är nog inte många som vill ha kvar det här eländiga året längre än nödvändigt.
      Jag ska plocka fram pyntet på torsdag. Tror jag. Kul att ta fram, men skönt att städa undan i januari.
      Att vara utan dator nu vore tufft. Hur får man då hem mat, mediciner och annat? Mitt lekande blir inte så utmärkt men kul är det! :)

      Radera
  3. Nog går veckorna och månaderna fort i år alltid! Det var inte länge sedan jag plockade undan julsakerna, och nu ska dom fram igen! Jag tycker att jag har hunnit med många saker som jag inte skulle ha hunnit om det inte var för den här jäkla pandemin. Jag har fixat mina bokhyllor, jag har skrivit rent alla fjällvandringar och klistrat in bilder till, och nu håller jag på att rensa ut bilder och lägger dem årsvis i kartonger. Efter 2009 finns de inlagda på datorn. Men nog gillar jag bättre att titta i ett fotoalbum, än att titta på bilderna i datorn! Endera dagen ska jag kravla mig upp på vinden igen och hämta adventsljusstakarna. Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Veckorna rusar iväg, det är måndag ... och så är det fredag. De andra dagarna märker man knappt. Och adventsstakarna är bara undanstoppade några dagar per år. ;)
      Vad imponerad jag blir av allt du hunnit under pandemin! Vilken energi! Själv såsar jag mest bara omkring, men mitt konstant flimrande hjärta gör att orken inte är den bästa. Haha, det är bra att ha något att skylla på när man är lat. ;)
      Det är mysigt att titta i fotoalbum, särskilt riktigt gamla. Fördelen med foton på datorn är att de blir stora och tydliga.
      Må så gott, var rädd om dig!

      Radera