fredag 23 april 2021

SNÖIGT, OVACCINERAT OCH FRITÖSAT

Det verkar ha gått troll i vädret på åtminstone två av fem fredagar i april 2021.
När jag skrev förra inlägget, fredagen den 9 april, så var det riktigt busväder; snö och blåst.
Och idag har det varit likadant.
Jag skulle kunna lägga in samma bilder som jag tog för fjorton dagar sedan.
Men okej, jag bjuder på ett nyknäppt foto från mitt "blå fönster".
Vitt och disigt.
Fredagssnö. Igen!
Dålig sikt hela dagen.

Tidigare hade vi några härliga dagar med sol och skönt vårväder även om isen fortfarande ligger kvar och gör vindarna lite kyliga. Små otinade högar av snö kan man också se.
Det finns en klar fördel med snö som kommer i april mot den som faller ner i november — den blir inte långvarig. Den vetskapen gör aprilsnö uthärdlig.
Vad har annars hänt hos den snaquesaliga? Inte så mycket
Tills vidare avvaktar jag med vaccinet mot covid-19. Vill inte ha AZ:s variant och det är väl den som erbjuds oss gamlingar just nu. Nej, då karantänar jag mig hellre ytterligare en tid.
Jag mår ju inte dåligt av att leva eremitliv. Egentligen är det ganska skönt. Och väldigt kravlöst.
Passar mig bra! 
😄
I veckan köpte jag en Airfryer. Invigde den idag till middag genom att göra pommes frites med bara ca en tesked olja. Det blev helt acceptabelt.
Någon annan som har en sådan här mojäng?
I så fall, vad tycker ni om den och vad använder ni den mest till?
Vore intressant att höra lite erfarenheter och kanske få några tips.

Önskar alla en skön helg!

4 kommentarer:

  1. Lite intresserad av även jag av en Airfryer. Men Har inte kommit till skott och gör det kanske inte heller. Blev det lika gott som de pommes man köper på Konsum?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mojängen tar onödigt mycket plats. Helst borde den stå framme på köksbänken för att alltid vara redo att användas men då blir det trångt, i alla fall i mitt kök. "Ärfrajade" pommes blir möjligen aningen mindre krispiga än Konsums. Men det kan bero på ovana från min sida. Det blir spännande att även testa andra livsmedel än pommes. Man ska tydligen kunna (små)baka i den också.

      Radera
  2. Har haft en Airfryer i ett par år och har den i vår sportstuga. Har lagat det mesta i den men det tog ett tag och lite testande innan jag fick till det. Kycklingen blir jättegod och pommes helt ok. Praktiskt eftersom vi inte har ugn där. Finns recept på nätet om man vill ha starthjälp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym! Tack för din kommentar! Helt klart måste resultatet bli bättre för varje gång man använder Airfryern. "Skapligt" första gången blir "skapligt plus" nästa, osv. Man lär av sina misstag. ;) Ser fram emot att utforska apparatens alla möjligheter. Det hade ju varit bra om det följt med en liten receptsamling men kollade recept på nätet häromdagen och ska snarast testa några av dem.

      Radera