fredag 24 juni 2022

MIDSOMMARBLOGG MED LITE AV VARJE

Under midsommarhelgen, tre passande magneter på mitt kylskåp.
Det är Midsommarafton och den 24 juni.
Om precis ett halvt år är det julafton.
Jag funderar verkligen över vart första halvåret 2022 tog vägen.
Poff, så var det borta.

Det har onekligen hänt en massa hemskheter under det gångna halvåret.
Och tyvärr kommer hemskheterna att fortsätta in i årets andra halva.
Maktgalna och nojiga Puttes vanvettiga krig är inte slut, med allt vad det innebär.
Var och varannan dag hotar han med "nödvändiga åtgärder" och kärnvapen.
Världen är otrygg.

Skjutningarna och våldet här i Sverige kommer inte heller att upphöra.
Har det kommit för att stanna, ta över helt?
Även många äldre utsätts för bedrägerier och våld.

Poliser vill inte vara poliser längre och söker andra jobb.
Man förstår dem.
Jobbet måste kännas både farligt och hopplöst som det är nu.

Covid-19 saktar ner en aning men återkommer med nya, smittsammare varianter.
Inflationen når rekordhöjder.
Allt vi behöver för att leva blir dyrare för varje dag.
Mat-, el- och allmän varubrist väntar.
Sjukvården går på knäna.
Äldrevården likaså.
Skolan är också i kris.
Miljön mår rent ut sagt skitdåligt.

Inom politiken är det lekstuga på sandlådenivå.
Och inte torde det bli så mycket bättre efter valet.
Men de politiska vildarna som vill bestämma i riksdagen försvinner förhoppningsvis.

Snart fungerar ingenting.
Nedförsbacken blir brantare för varje dygn. 
Så här pessimistiskt och eländigt har det inte varit på mycket, mycket länge.

Men nu har vi i alla fall en hel sommar framför oss.
Jodå, den kommer att passera lika snabbt som ett jagande JAS-plan.
Men några soliga och trevliga minnen ska den väl ändå hinna lämna bakom sig.
Vi får försöka undvika det trista och jobbiga och istället fokusera på det roliga och lätta.
Under de kommande veckorna njuter vi av vår korta, svenska sommar.
Underbart är kort.
Och tro det eller ej, men det finns faktiskt små, lustiga saker att roas av emellanåt.
Ofta kan vi bidra med dem alldeles själva.
T.ex. när jag läste nedanstående annons så här:
Linse-tui.
Vad i alla världen är det? tänkte jag. Linse-tui?
Det tog flera sekunder innan hjärnan kopplade rätt: Lins-etui.

Jag fick fnitteranfall flera gånger den dagen tack vare "linse-tui".
Det kan bli hur galet som helst när man läser och/eller betonar fel.
Ja. ni vet väl vad en "plåtter-mos" är?

En annan dag skrattade jag gott åt en annons hos ICA Maxi.
En-kronas-rabatten på den här mikrougnen lockade nog inte särskilt många köpare.
Det är inte första gången som Maxi har otur med "rabattandet".
Det har även hänt att extrapriset varit högre än det ordinarie priset.
Men det är kul att Maxi medverkar till att öka skrattandet i landet.

Och så här i de stora vårdkrisernas tid så slutar jag med ett litet, "sjukt" tips:
— Hur vet man om ett sjukhus är bra eller dåligt?
— Man tar fram mobilen och kollar hur bra mottagningen är.
😄
Förresten, på tal om sjukhus:
På söndag ser jag med vemod tillbaka på tolv år som "en-hörad".
(Det rosa ordet är en länk till första texten jag skrev om eländet.)
Tolv år har alltså gått sedan jag drabbades av plötslig dövhet på höger öra.

2 kommentarer:

  1. Glad midsommar till dig också. Trots allt elände så finns det saker att glädja sig åt som t ex rolig reklam. Den som man annars ofta retar sig på. Det är en vacker morgon i alla fall och på min dags agenda står det bara en enda sak. Köp Aftonbladet, deras fredagskorsord är ett måste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Korsord är ett trevligt nöje. Jag saknar veckans TV-Guiden som PostNord lyckats slarva bort just till midsommar. Däremot hade jag fått grannens post. Och det är inte första gången ... Tumme ned. :(
      Men tumme upp för vädret, solen strålar och just nu har jag +21.

      Radera