söndag 29 oktober 2023

VECKANS KARAMELL: NORMALTID

... är utan tvekan att ...
Äntligen!
Nu under natten mot söndag är det återigen dags att återgå till normaltid (vintertid).
När klockan är 03:00 blir den plötsligt 02:00.
Vi får igen den där timmen vi förlorade sista helgen i mars.
Slut på sommartidstramset! I alla fall för den här gången.
Kommande fem månader får vi njuta av normal tid.
När solen står högst på himlen är klockan tolv! Inte tretton.
Precis som det ska vara!
Eftersom jag numera, för det mesta, är tröttare än vanligt ska jag använda den "extra" timmen i natt till att sova extra gott.

4 kommentarer:

  1. Härligt att få tillbaka den förlorade timmen. Vi ställer tillbaka klockan nästa helg. Det här med olika tider på vinter och sommar känns väldigt onödigt. Jag skulle gärna ha normaltid året runt. Sluta kalla det vintertid och folk kanske är mer positiva till att ha normaltid. Det gick ju bra fram till 1980 i Sverige att ha normaltid året runt. USA har haft “daylight saving’s time” under väldigt lång tid. Man trodde att det skulle beslutas om att avskaffa tidsomställningen men har inte sett att kongressen har fattat det beslutet. Troligen har de annat att tänka på med krig över hela världen och en enorm statsskuld som växer helt okontrollerat.
    Hoppas att du fick sova gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det här med sommartid är bara så dumt. I några år har EU talat om att slopa tramset men man verkar inte komma till skott. Och förslaget om att införa sommartid året om är ju, om möjligt, ännu tramsigare. Normaltid ska vara just normaltid; när solen står som högst på himlen, då är klockan tolv. Punkt slut. Case closed. ;)
      I dessa oroliga tider när egentligen ingenting är normalt kan vi väl åtminstone få ha normal tid.

      Radera
  2. En av de få saker jag inte irriterar mig på sommar eller vintertid, men som den goda vän jag är hoppas jag för din skull att EU får fingrarna ur lämpligt ställe och bestämmer sig för normaltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack min goda vän! Jag gläds åt ditt stöd. :) Hoppas nu bara att man hinner uppleva återgången till normal tid.

      Radera