lördag 18 juni 2011

HÄRLIG HUMOR

Veckans bästa och längsta skratt fick väninnan G och jag i torsdags när vi, som vanligt vid våra stadsbesök, tittade runt i en av second hand-affärerna. Affärsinnehavaren S är en mycket trevlig, humoristisk och pratsam man som det alltid är roligt att tala med.

Just som vi skulle gå kom det in en god vän till S. Han hälsade på S och sa med allvarlig min:
- "Nu på tåget hit så raggade jag upp en så trevlig kvinna. Och det råkade vara din fru."
- "Jaha", sa S glatt, "då är det andra gången i livet hon visar dåligt omdöme."

Alla i affären brast ut i ett hjärtligt skratt. Då och då, under hela eftermiddagen fortsatte G och jag att fnittra åt S fyndiga svar. Snäll humor och fin självironi. Sådan humor gillar jag. Det är den bästa. S fann genast det fiffiga svaret som man själv - kanske - skulle ha kommit på om man fått fundera i si-så-där tre timmar. I bästa fall.

Så över till en annan S, min vän och förtrogne, som ofta ger mig anledning till både småfniss och hejdlöst vilda skratt. Jag uppskattar verkligen hans snälla, lågmälda, härliga underfundigheter.

En dag när vi talades vid i telefon så sa jag:
- "Idag lyser äntligen solen. Det har varit mulet i över en vecka."
Kommentaren blev:
- "Ja, det är ju indragningar överallt."
-------------
En annan dag ringde S just som jag satt och åt lunch - omelett, grönsaker och en smörgås.
- "Vänta ett ögonblick", sa jag, "det föll ner några brödsmulor i urringningen."
- "Du får låna min talgoxe", sa S generöst.

(S har en mer eller mindre tam talgoxe som sitter utanför köksfönstret och uppmanande tittar in tills han sätter ut mat åt den.)


Önskar alla en glad lördagskväll!

5 kommentarer:

  1. Snäll underfundig humor är den bästa.

    SvaraRadera
  2. Det är även min humor. Kul!

    SvaraRadera
  3. Jag hade verkligen roligt åt S och önskade att jag själv hade hans förmåga att komma på fyndiga och roliga svar. Det är alltid trevligt att gå in på hans affär, både för utbudet och karln själv.

    SvaraRadera
  4. Skaffaren: Kan bara hålla med! Precis sådan humor som du själv generöst bjuder på.

    Mufflo: Vad bra! Det märks i din kluriga blogg.

    Gunnel: Ja, som vi skrattade! S är alltid en glad och gemytlig prick. Och du, när man läser din blogg så saknas det då inte humor. Så de´ så.

    SvaraRadera
  5. Underbart med människor som finner sig så i stunden. Det är väl sånt som kallas tajming!

    SvaraRadera