fredag 12 april 2013

VECKANS PÅSE NÖTTER GÅR TILL... NÄRBUTIKEN

Det är länge sedan jag utdelade "Veckans påse nötter".
Men nu tycker jag att det är dags. För det har hänt igen!
För femtioelfte gången.
Trogna läsare kunde den 25 mars läsa inlägget som finns här: "Kolla kvittot!"
Då hade min närbutik slagit in kronor 69.90 för vit sparris. Som jag inte köpt!

Närbutiken måste ha ett svårslaget rekord i ämnet "fel på kvitton". 
 Visst, jag accepterar absolut att misstag kan begås ibland, men gångerna det är fel på kvittot ska inte vida överstiga gångerna det är rätt.
Då blir man som kund till slut irriterad, sur och fundersam.

Igår besökte jag åter närbutiken. Och som vanligt (tack och lov!) kollade jag kvittot innan jag lämnade affären.
Vad ser jag? Jo, att man har tagit betalt för 0,474 kg salladskål.
Jag hade köpt 0,474 kg vitkål.
Pris salladskål: 29.90/kg. Pris vitkål: 8.90/kg.
Det är lite skillnad.

Naturligtvis gick jag tillbaka till kassan och visade min vitkålsfjärdedel.
Tio kronor fick jag tillbaka efter att jag ännu en gång skrivit mitt namn och telefonnummer på ett återköpskvitto.
Tio kronor är också pengar och jag har ingen anledning att ge bort dem till en butik som schabblar på det här sättet.
474 g vitkål.
 Så här ser salladskål (kinakål) ut.
Inte är den särskilt lik vitkål? I en livsmedelsbutik bör man kunna se skillnaden.
Och är man osäker - fråga!
Är jag bara en ovanligt gnällig och besvärlig kund? Eller...?
Men under ca tre veckor hade min närbutik snuvat mig på 80 kronor om jag inte kollat mina kvitton.
Det här gör mig riktigt arg.

Jag kan ha annat för mig än att - nästan varje gång jag handlat - vara tvungen att gå tillbaka till kassan, vänta i kön, påtala fel och skriva på återköpskvitton.

Kanske jag skulle skriva ut mina två blogginlägg om detta och ta med mig till affären nästa gång jag är dit. En tanke... för ingen verkar ju ta problemet på riktigt allvar.

Ha en skön fredag!

5 kommentarer:

  1. Ja man borde verkligen kolla kvittot varje gång, innan man går från affären. Förra veckan kollade jag när jag kom hem. Där stod 3 kg röd lök. Jag hade inte köpt en enda röd lök, däremot potatis. 7 kr/kg för potatis och 13 kr/kg för röd lök. Det blir 18 kr för mycket, som jag inte vill skänka till affären.

    SvaraRadera
  2. Annette: Välkommen, kul med en ny besökare!
    Det bär sig att kolla kvitton! Förstår mig inte på dem som aldrig kollar. Vore intressant att veta hur mycket som kunderna "skänker" till butikerna varje år p.g.a. felslag i kassan. Det är säkert en ansenlig siffra.

    SvaraRadera
  3. Ta dina blogginlägg och visa dem för höga vederbörande. Din närbutik är ett enda skämt.

    SvaraRadera
  4. Det verkar ju konstigt att det blir fel hela tiden! Om det är en livsmedelskedja borde du gå till högre instans och klaga, det brukar ta mera "skruv". Eller insändare i lokaltidningen. Personalen verkar ju vara riktigt slarviga!

    SvaraRadera
  5. Gunnel: Ja, något drastiskt måste göras, det är helt klart. Eller också helt sluta handla där.

    Helena: Efter att jag först talat med butikschefen flera gånger, så hade jag både många och långa telefonsamtal med högre chefer på "det stora kontoret". Ingenting verkar hjälpa.
    Jag önskar att fler kunder sa till, för det kan ju inte bara vara jag som drabbas. Men de flesta struntar i att titta på kvittona.
    Om de inte skärper sig så ska jag hota med en insändare i lokaltidningen.

    SvaraRadera